Glassrose?

Har satt opp et nystartet kar med noe levendesten. Etter to dager dukket det opp en ganske stor anemone jeg frykter er en Glassrose, noen som kan si noe ut fra bildene. Det er 7-8 stk på den samme steinen, mens denne jeg har tatt bilder av nå henger som en vissen blomst.

Bildene er tatt med mobil, så ikke av den beste sorten, blir glad for alle tilbakemeldinger...

T.
Ja, det er desverre glassroser.
hei jeg vet ikke noe om saltvann men hva er galt med glassrose
guttn
hei jeg vet ikke noe om saltvann men hva er galt med glassrose

begynte å tenke på det samme selv. Noen som kan fortelle oss uvitende?
Jeg fant, jeg fant :)
"Glassroser er kallenavn på en Anemone av slekten Aiptasia.

Glassroser har en ekstrem evne til å spre seg, hakker du den opp eller ødelegger den på noen som helst måte har du plutselig flere...
En glassrose i en pumpe blir til noen tusen nye.. og så går den rundt i akvariet og hver gang den flytter seg avsetter den en spire til en ny.

Så en glassrose kan tilslutt overgro et helt korallrevsakvarie.

De har også neslegift som andre anemoner og kan brenne koraller til døde.
Selvfølgelig er yndlingsplasseringen til "sniken" så tett opptil koraller som mulig...."

Den første linken er der jeg fant infoen. Det står hvordan du kan bekjempe dem også

Her står det mer om glassrose og hvordan du kan bekjempe den )

Håper linken var til litt hjelp.
Jeg konkluderte med at det var det samme sent i går kveld. Prøvde å prirke på en noe som gjore at den trakk seg tilbake og forsvant. Må si jeg blir litt forbanna når stein som nettopp er handlet inn er full av denne dritten, men sånn er det kanskje bare...

Får handle inn en sprøyte i morgen og se om litt eddik kan ta knekken på dem... Er det smart å ta den ut av akvariet da tro, og legge den i en balje med saltvann så det blir enklere å komme til med sprøyten raskt nok? Eller er det vare å stikke i steinene der de forsvinner?

Takker for svar!

T.
"Her er noen av de mest velprøvde utrydnings metodene:
bullet

Injisering av konsentrert kalkvann eller saltsyre eller 35 % eddik konsentrat. Fungerer kun hvis du har få og de sitter lett tilgjenglig, og husk de sitter ikke akkurat og venter på det- å nei da, de trekker seg sammen og gjemmer seg inne i sprekkene sine og det går fort!

bullet

Peppermint Shrimp / Peppermynte reke. / Lysmata wurdemanni er ofte anbefalt. Det sies at den er utrolig effektiv på små glassroser. Obs. denne reken kan spise noen typer koraller.

bullet

Pinsettfisken / chelmon rostratus / copperband butterfly fish.

Er en velprøvd løsning, denne fisken spiser ofte glassroser med god appetitt.

Dessverre er dietten veldig spesialisert .Glassroser og andre små dyr, slik at det er mange pinsett fisker som dør når glassrosene er spist.

bullet

Berghia verrucicornis. Denne naken sneglen lever utelukkende av Aiptasia anemoner og er uten tvil det beste ”våpenet” mot glassrosene, den formerer seg også i akvariet. Dessverre dør nakensneglen når alle glassrosene er spist.

bullet

Mekanisk fjerning. Dette er ikke særlig vellykket da kun meget små fragmenter av glassrosen regenererer til en ny! Du prøver å pirke ut en og plutselig har du hundre. Da er plombering bedre– Pirk på glassrosen til den er helt sammen trukket, tett så igjen hullet med tyggegummi eller epoksy o.l.

bullet

Varmt ferskvann. Kokende vann som sprøytes på roten av anemonen med en stor pimpete, anemonen slipper taket i steinen, da suges anemonen inn i pimpeten.

Fjerning av glassroser medfører risiko for spredning

I mange tilfeller bør man heller la de få stå i fred."
Dersom man tilhører en akvarieklubb med flere saltvannsentusiaster, så kan man vel kanskje slå seg sammen og sirkulere på de glassrose-spisende dyrene?
Glassroser er vanlige, snart like vanlige som alger...

Når du skal utrydde glassrosene vil jeg anbefale bruk av sprøyte & 35%edikk.
La steinen være i akvariet og ta en eller to om gangen, husk edikk er suuuurt så litt buffer før du begynner er ikke dumt.

Og ikke stikk deg med edikk sprøyta, det gjør utrolig vondt...

P.s. hyggelig at folket oppgir kilden når de klipper fra hjemmesiden min.

Mvh
Sven-Egil
Jeg hadde gode erfaringer med peppermynte reke. Lysmata wurdemanni.
Kjøpte inn 5stk til en 540L og det hjalp veldig bra, så ikke noe mere til de glassrosene. De bare holdt til der de rekene ikke kom til (i avrennings boksen).

Takker alle for svar, hva skulle man gjort uten ekspertisen på nettet! Jeg tenkte akkurat tanken, før internetts tid var det nok ikke så lett når man bare måtte snakke med de i butikken... hehe...

I morgen handles det inn sprøyte, så skal jeg forsøke å la være å stikke meg selv mens jeg prøver å ta Glassrosene med eddik.

Nå er jeg veldig fersk på dette, da må jeg nesten spørre: Hva er "Buffer"? I karet i dag er det bare noen få kilo sten, sniler, eremittkreps og en liten fantastisk krabbe... Da er kanskje ikke karet ekstremt utsatt ved noen tilførsel av eddikblanding i disse anemonene?

T.
Sven-Egil
Glassroser er vanlige, snart like vanlige som alger... Når du skal utrydde glassrosene vil jeg anbefale bruk av sprøyte & 35%edikk. La steinen være i akvariet og ta en eller to om gangen, husk edikk er suuuurt så litt buffer før du begynner er ikke dumt. Og ikke stikk deg med edikk sprøyta, det gjør utrolig vondt... P.s. hyggelig at folket oppgir kilden når de klipper fra hjemmesiden min. Mvh Sven-Egil

Det var jo en så utrolig bra hjemmeside også )
Thorbjørnsen
Nå er jeg veldig fersk på dette, da må jeg nesten spørre: Hva er "Buffer"?

KH fungerer som en buffer for å holde pH stabil. Du kan bruke vanlig natron for å heve KH (og dermed pH).
Tusen takk igjen for alle svar. Nå er sprøyte og eddik handlet inn, og de to største er stukket med ca. 35% blanding. Men fytterakkern så vanskelig det var å stikke dem før de trakk seg tilbake! Er faktisk ikke helt sikker på om jeg traff, men vi får se...

En av de minste som hadde festet seg på glasset var knøttliten. Denne tok jeg med en pipette som jeg fylte med kokende vann. Vannet fikk den til å slippe taket umiddelbart. Når jeg slapp trykket på pipetten ble glassrosen dratt inn i den, faktisk en veldig effektiv metode! Anbefales på de aller aller minste...

Så får vi se hvor fort de kommer tilbake...

T.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap