Nybegynner oppstart av 300l akvarie

Hei,
Jeg og madamen skal starte et saltvanns akvarie og skal handle alt utstyret nytt.
Prisen er i grunn ikke så farlig for oss for dette er noe vi vil gjøre ordtlig.
Så vi tenkte på et kar på 300L siden det er det vi har plass til.
Men jo mer jeg leser jo mer begynner jeg å lure på ting.
I butikken her jeg bor så får jeg ambefaling om å gjøre det simpelt
og det trenger ikke og koste så mye sier de..

Det de mener jeg trenger er:
* 300L akvarium med bord
* Skummer
* 2 powerheads
* 30kg med LS
* salt med sporstoffer og all næring
* Koralgrus
* Varme element


Men de sier at jeg trenger ikke og bruke kullfilter eller osmose når jeg skal ta vann i fra springen
hva er deres erfaring med dette ?
trenger man å rense vannet i fra springen ? og hvorfor?

er det noen som har erfaring med ozoniator? er det nødvendig og ha ?
eller er det bare kjekkt å ha?

vi vurderer også sterkt å kjøpe inn en kjøler siden akvariet skal stå i stuen.
er det noen som har erfaringer med kjøler? noen å ambefale?

jeg har lest mye om at sump er greit å ha og du vil helst ha det.. osv
men kan noen forklare meg bedre hvorfor jeg vil ha sump?
noen av begrunnelsene var at du ville ha den synlig i aquariumet og at med sumpen så fikk du skjult det.
men du har jo utenpåhengende skummere også..

i butikken så fikk jeg beskjed om at jeg ikke brude bruke biologiske filtre
for det kunne hende disse feilet og da ville drepe alt i tanken. noen for og mot argumenter her inne?
de mente i butikken at man burde la LS-en ta seg at dette.

Når man starter opp så kommer det et algehelvete etter ca 1 måned har jeg lest.
hvor tidelig kan jeg begynne og ha nedbrytere i akvariet?
når hvet jeg at det er trygt og sette fisk i akvariet?
fikk beskjed om og vente 5måneder på butikken...

ellers alle andre råd om utstyrshandling og oppstart tas i mot med takk.
Plussmedlem
Hei!
Velkommen til AF

Kan kanskje synes merkelig at ditt første innlegg på AF fører til en anbefaling til et annet forum, men når det gjelder saltvann så er det veldig mange aktive sjeler på Saltvannsforum.

Jeg sier ikke at du ikke kan få noen gode svar her, men jeg ville forsøkt meg der også

Aquamanias.no kan du ta en kikk på.
Webzoo.no
Korallen.no
Hei og velkommen.

I saltvann er planleggingen noe viktigere enn på ferskvann.

Det betyr, slik jeg ser det, at du bør bestemme deg for hva du vil ha i ditt akvarium før du gjør noe som helst.

Skal du kjøre fiske akvarium som er den en ytterligheten eller et rev akvarium om er den andre ytterlighet, er utstyret du trenger veldig forskjellig. Små polypet steinkoraller SPS, krever f eks meget rent vann, men fisk ofte kan tåle noe mere, på samme måte gjelder det også temperatur.


Kjøler er forsåvidt greit, men du kan gjøre mye uten denne også. Kjøler bråker og avgir mye varme.

Jeg har satt opp en 720 liter og bruker en sump som er større enn akvariet. Fordelen er at du får mere stabile vannverdier, på nytt ikke så viktig for fisk mens koraller osv trenger meget stabile verdier.

Les litt og se på andre sine akvarier, slik at dere får en ide om hva dere vil ha.

Grunnutrustningen er et kar, lys etter hva du skal holde, skummer, levende stein og gode sirkulasjonspumper, gjerne regulerbare med styring. Vanntester og automatisk vannpåfylling er kjekt å ha, refarktometer Balling, nitrat/fosfatfilter, kalkreaktor eller kalkvannsmikser, UV eller Ozon osv er kjekt å ha.
Takk for gode linker loomis

nils: det er akkurat der vi sliter litt madamen og jeg.. for vi vil begge ha fargerike fisker og i grunn ha akvariet som et prektfult møbel... slik som vi da ser på det så har vi lyst på reker,kreps kansje krabber og fisk. men vi vil også ha fargerige anemoner som fisken og de andre dyrene kan leve sammen med så det vi i grunn vil gå for da er et kombi akvarie ikke rent fisk.. og ikke rent rev heller

Dette vil sikkert bygge på en del utfording men det er jo fint å ha noe og tutle på med når en er offshore arbeider

ja jeg har sett rundt i forumet etter gode eksepler på oppstart av saltvanns akvarier.. men du kan virkelig gå deg vil i denne store jungelen er derfor jeg spør

men det jeg føler mangler er en a-å bruksanvisning for nybegynnere... hvor det er inn handling av utstyr.. for så opp setting av LS videre til alge helvete osv... har leite etter dette men finner det ikke ut i fra de søkeordene jeg kommer på.... så om noen kjenner til noe slikt så hadde det vært supert
Plussmedlem
Bare hyggelig

Jeg kan gi deg et par andre når det gjelder oppstart av saltvann.
Saltvannsakvariet.no
Korallrev.no


Alexander Johannessen
Dette vil sikkert bygge på en del utfording men det er jo fint å ha noe og tutle på med når en er offshore arbeider :)
Regner med at du mener de fire ukene du er hjemme og ikke de to ukene ute
Fire uker går altfor fort likevel...Plutselig så står du på heliporten igjen
Eg har ikke saltvann selv, men eg har to bøker som eg ble anbefalt:
Saltvattensakvariet og Reef_Secrets.

Begge disse er knallbra! Tror eg

I går fikk jeg akvariet et Juwel 300L uten bue siden de med bue stjeler mye bunn ariale.

annet utstyr som ble handlet:
* 2xAquaclear 30 power heads
* V2 400 skimmer
* 25kg med LS som var top kvalitet
* 5kg med LS som var i et etabler akvarie i lokal butikken for å få litt fortgang
* korall grus medium (hvit og fin)
* 2xHighlight 53w (følgte med Juwel akvariet)
* Digital temp måler
* Varmekolbe som følgte med karet
* Red sea salt 3x4kg
* Saltinmeter (flytende dobbe)

Jeg kjører med en temperatur på 26 C

Håper dette blir bra

Legger ved et bilde

Håper du vil fortsette å holde liv i denne tråden!
Jeg vil gjerne følge oppstarten av dette akvariet da jeg har en 150 liter jeg har veldig lyst til å gjøre om til ett lite saltvannsakvarium selv!

Har du tenkt noe på hvilke fisker du vil ha?

(Edit; LS hva mener du med det? Er det substrat eller filtermedie eller hva? :P )
LS er Levende stein som fungerer som et bio filter i akvariet.
Ciklide
Håper du vil fortsette å holde liv i denne tråden! Jeg vil gjerne følge oppstarten av dette akvariet da jeg har en 150 liter jeg har veldig lyst til å gjøre om til ett lite saltvannsakvarium selv! :D Har du tenkt noe på hvilke fisker du vil ha?


Jeg skal prøve så godt jeg kan med å holde dere oppdatert blir nok litt rolig i 1 måned nå siden det tar en måned før jeg kan gjøre noe mer med akvariet...

jeg har ikke bestemt meg helt for fisk enda... men når jeg har funnet ut noen så skal jeg gi en lyd
Aha! LS forkortelse for Levende Stein haha ok.
Then it makes sense!

Takk for infoen! Hehe
Bare slenger inn en liten her slik at jeg får fulgt med på denne tråden videre Utrolig interessant med sånne prosjekter. Lykke til videre!
Takk takk

skal si at skummeren har begynnt å jobbe etter bare 4 dager..

Det er allerede komt ein del alger i akvariet...

Hjalp nok godt på å få tak i 5kg med LS som var godt etablert i et akvarie fra før

Skal ta bilde og målingen når det har gått 2 uker

Forløpig så har jeg bestemt meg for noen nyttedyr som skal opp i akvariet

* Turbosnegler - Tectus fenestratus
* blåleggete eremitt kreps
* Slangestjerner brune med sorte ringer (skal være reef safe)
* sjøpølse rosa og sort (skal være reef safe)
* Sally Lightfoot / Percnon gibbesi (algespisende krabbe)
* The Sleeper Blue Dot Goby (bra for rensing av sanden)
* Lysmata Amboinensis (pussereke)

Ifølge det jeg har lest så anbefales det 1 turbosnegle per 4 liter noe som vil til si 75stk no som jeg syns er litt vell brutalt.

er forresten en veldig grei side når man skal bestemme seg for fisk til saltvannsakvariet for her har man en compatibel chart som viser hvilke fisker som passer sammen osv + masse god info om fisken.
Tok et par målinger i dag..

NO2: 0
PH 8.0-8.5 nærmest 8.5
Salinitet: 1.025

men forstår ikke det helt.. karet har jo vært i drift i 4-5 dager nå å det burde vell ha vært høyere nivåer av NO2 ?

det er allerede begynnt å komme en del alger i akvariet blandt annet grønne tråd alger.

må vell utforske litt mer..
Hei,

Her er en liten oppdatering.

Jeg var og handlet 2xklovnfisker på Tirsdag den 21/07/09
For jeg har lest i Saltwater aquariums for dummies at dette vil booste nitritt cyklusen i akvariet.

jeg glemte forresten og oppdatere sist når jeg handlet inn 6kg til med LS som var etablert dvs at jeg har 36kg med LS hvor av 11kg er etablert stein i fra et akvariet som har vært i drift over lengre tid. Dette skulle hjelpe godt på å for nitritt cyklusen til og gå fortere.

På torsdag den 23/07/09 fikk jeg inn noen nyttedyr siden akvariet mitt var begynnt og bli ganske over grodd av alger.

Det jeg handlet inn var:

1xSally light foot

1xBlå eremitt kreps

1xSalarias Blennid


Alle 3 jobber for harde livet med og spise alger. Ser godt at de har jobbet i noen dager nå.

Legger ved noen bilder.
Så spennende! Gleder meg til å høre mer om akvariet. Har alltid vært interessert i saltvann, men etter turen til Thailand denne sommeren har både jeg og samboeren enda mer lyst på saltvannskar. Lykke til videre


-Joanna
kanskje en nyttig link for dem som driver med saltvann. ? har selv kjøpt hqi lamper til troffe karet vårt.

første inntrykket mitt av nettstedet er bra da iallefall.
Alexander Johannessen
Tok et par målinger i dag.. NO2: 0 PH 8.0-8.5 nærmest 8.5 Salinitet: 1.025 men forstår ikke det helt.. karet har jo vært i drift i 4-5 dager nå å det burde vell ha vært høyere nivåer av NO2 ? det er allerede begynnt å komme en del alger i akvariet blandt annet grønne tråd alger. må vell utforske litt mer..


Gi karret noen dager til så kommer nok no2 for fullt, men har du investert i god innkjørt LS så er det ikke sikkert det blir noen skikkelig oppblomstring av no2 i karret ditt.
Startet innkjøringen av et saltvasnnskarr på 330 l den 15/9-2008 og det karret går som en drøm nå, snart et år senere.
Mitt hadde kun få dager med no2 i vannet, men du bør også måle nh3/4"amonium"det er også en gift du bør ha full oversikt over nå i start fasen.
Lykke til med en fantastisk del av hobbyen vår-saltvann er kuult.
klovnefiskene gjør alt det ekstra styret med saltvannskar værdt det
Spennende å følge tråden din
Gleder meg til nye oppdateringer!
Jeg har for noen dager siden funnet ut hvorfor folk har sump.
Den teite skummeren hadde fullt seg opp og rent ut på gulvet.

Jeg vil nå ha sump til mitt saltvannsakvarie.

Satt først og lurte på hvordan i alle dager jeg skulle løse problemet med å få vannet over kanten uten og borre hull i akvarie når jeg fant en genial løsning.



Så da var dette problemt løst.

Men så kom det et problem til bordet mitt er delt inn i 3 seksjoner under og disse veggene er bærende konstruksjon. Jeg har målt meg til at jeg kan ha 2 glass kar under der.

Akvariet og borde jeg har er dette:


Løsningen på hvordan sumpen kunne se ut ble da slik som på det første bilde.

Men jeg sliter med og finne en måte og få vannet i fra DSB karet over i det andre karet hvor skummeren står.

eneste løsningen jeg har kommet opp med til nå må være det som vises på bilde nr 2. Hvor jeg har en glass gjennomføring mellom de 2 karene som er rektangulær, men er redd dette kan skape lakasjer :/

For det går ikke ann og bruke rørgjennomføringer siden det bare er en 12mm spon plate i mellom og rørgjennomføringene bygger 5-7cm hver.

Tenkte også på og kjøre rørene på baksiden av akvariet men da kommer vannet i fra DSB karet inn der hvor jeg vil ha retur pumpen min og ikke inn i det rommet hvor jeg har skummeren.

Ikke kan jeg sette skummeren inders og retur pumpen ytters siden skummeren trenger vedlikehold og dette ville gjøre vedlikehold nesten umulig.

Så om noen andre har en genial ide utenom den jeg har kommet med selv så kom gjerne med den.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap