Trenger hjelp til sammensetning i saltvann

Jeg har nå ett saltvannsakvarium jeg har fått av en kompis som har gått i ca 1 år..
men det er lite liv der annet enn noe levende stein.. (begynner å gro litt på steinene)

Karet er ca 55-60L

Men da lurer jeg på om jeg skal ha noen Pterosynchiropus splendidus og hva slags fisk kan jeg ha sammen med dem?

kan jeg velge hva jeg vil av anemoner og koraller?
tenkte på Condylactis gigantea og Neospongodes sp.

nå vet jeg att mange anemoner og koraller er "fiender" og att anemoner beveger på seg men jeg tar sjansen på att de ikke tar liv av hverandre og plasser dem noe strategisk

Funnet alt på reefexpress.net..
Hvis du ønsker svar på noe bør du lage mer informativ tittel. Med den tittelen virker det som du vil fortelle om livet i akvariet ditt

Lag en tittel som beskriver hva du trenger hjelp til. Feks "trenger hjelp til sammensetning i saltvann" eller noe

Bare et godt tips
Nå er vel ikke Pterosynchiropus splendidus en fisk som kan / bør holdes i små akvarier, men derimot i større vel innkjørte kar med mye levende stein slik at denne fisken finne levende fôr der. Hvis ikke går den mot en sikker og langsom sultedød.

Du finner mye fisk, fjær-orm eremittkreps og små reker som passer i et nanokar.

Det samme gjelder selvfølgelig også når det gjelder koraller. Ger bør du velge korller som ikke blir for store og som kan overleve med det lyset du har. Typiske flotte koraller som passer i nanokar er knapper, skiveanemoner og f eks Ricordea.

Som du helt korrekt antyder beveger anemoner seg, de både flytter på seg rundt i karret og de har ganske lange tentakler som de svir / dreper f eks koraller med. Dette skjer selvfølgelig også mellom ulike anemoner og ulike koraller også, slik at du må planlegge det slik at anemoner ikke kan drepe korallene når den slår seg ut eller flytter på seg.

Nå er anemoner ikke enkle å holde liv i, og enkelte mener at disses ikke bør fanges og selges da så mange (nesten alle) anemoner dør under transport eller etter kort tid hos de nye eieren.

Ditt problem i tillegg til dette er at du har et lite akvarium. En stor Condylactis giganteavil fylle hele karret ditt og vil kunne oppnå en størrelse på foten på 30 - 40 cm og krever mye lys, typisk HQI lamper.

Lærkoraller som f eks Neospongodes sp har jeg lite kunnskap om, men dette er vel mykkorall som trenger moderat til sterk vannbevegelse og middels til mye lys og der fargen blr mere intens jo mere lys du har. Den trenger 2-3 ukers tilvenning til HQI lys.

Når det gjelder den biologiske "krigen" som skjer mellom de ulike koraller osv er det dessverre ikke mye å ta sjansen for se om de tar liver av hverandre, fordi det gjør de hvis de får en mulighet. Aggressiviteten er selvfølgelig forskjellig, graderes ofte i tre grader. Neospongodes og Condylactis giganteavil betegnes ofte som semi aggressive og kan ta live av andre koraller iløpet av timer.
Lisbeth: ja jeg visste ikke helt hva jeg skulle skrive å nå er det vell litt sent :S



Nils Vollstad:
tusen takk for ett veldig informativt inlegg

nå synes jeg kreps og reker har blitt noe kjedelig siden jeg har det i mine ferskvannsakvarium..

spiser ikke Pterosynchiropus splendidus annen for?

jeg har noen voldsommt sterke lamper på karet.. som lyser en blanding av blått og hvit.. jeg vet ikke helt hva det er men det fulgte med det som skal være ett komplett saltvannsakvarium...

jeg har liksom lyst på tentakler og tråder med fine farger osv .... ikke alle anemoner vokser seg så store vell?... og det tar vell lang tid?.. så det går vell ann å gi dem bort hvis de blir altfor store?
av det jeg har sett av knapper så virker de litt stusselige og kjedelige..

hva med Entacmaea quadricolor, Pachycerianthus eller Heteractis crispa?

Ricordea florida var fine ...
Hvem har ikke lyst på tentakler som svaier i vannet, her er et bilde [External Image] fra Reef Forum Teksten til bildet er;

He started out with one Rose BTA (Entacmaea quadricolor) and within a couple of years he had a couple dozen!

Anemones are a lot more trouble than most people believe. I have never tried one for very good reasons.

Ps Legg merke til den gule kirurgen under anemonene... Da får du en forståelse av størrelsen på anemonene.
jojo men akkurat som man luker javamose så er det jo bare å luke anemoner da.. :P

her er forresten noen bilder av karet mitt


takk for endringen av tittelen btw
vis du liker longe tentakler så se på, Euphyllia glabrescens, Heliofungia actiniformis, Euphyllia paradivisa, de er agresive de og med at de får sveepers tentakler, men er bedre enn en anemone.
det finnes mangen koraller som er mye finere enn anemoner.
eg har en anemone sjøl i en 130 liter, den har skadet mangen koraller og er en del trøbel.
det med akvariet ditt er bare 60 liter så kan du få problemer med amoniakk,nitritt og nitrat, en anemone forurenser mye, og saltvann er mye følsommere for affallstoffer enn ferskvann.
de der var tøffe... vandrer de?.... farlige mot fisker?

Euphyllia paraglabrescens samme greie?

tenkte å bestille alt fra reef express så prøver å finne noe der

Hva med dette?

Acropora (blue) - Small 1 Kr. 300,00 Kr. 300,00
Chrysiptera parasema 4 Kr. 55,00 Kr. 220,00
Euphyllia paraglabrescens - Medium 1 Kr. 345,00 Kr. 345,00
Neospongodes sp. (Lemnalia) - Small 1 Kr. 300,00 Kr. 300,00
Ricordea florida (green/blue) - Small 1 Kr. 345,00 Kr. 345,00

Total for ordre : Kr. 1510,00
-Hvor mye lys er det i karet?
-Hva med sirkulasjon? Hvilken, og Hvor mange liter i timen.
-Skummer? Type?
-Kull/Fosfat fjerner?
-Tilsetninger?
-Hvilken type salt bruker du?
-Har du Osmose filter?

IKKE MINST!!!! Hvilke verdier har du?


--Anemonen ville jeg ha droppet, til et så lite og ustabilt kar er et par år!!!
--Samme med mandarinen som lever for det meste av det levende i karet (som ennå ikke finnes i ditt kar)
--Steinkoraller som Acropora, er koraller som krever sitt: MYE Lys, GODE verdier, GOD sirkulasjon...

Se litt på Nano-reef.com


Kalle.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap