Norskt saltvannskar

En venn av meg som sitter og tegner huset sitt fabulerer om å bygge inn et saltvannskar for norske arter i veggen. Han drømmer om tilgang til ferske taskekarabber hele året...

Jeg har så langt slått litt kaldtvann i blodet hans med å fastslå at det blir dyrt og vanskelig, men problemet er at jeg bare synser her jeg vet egentlig ikke.

Spørsmålet mitt er, har jeg mine ord i behold? Er det så dyrt og vanskelig som jeg tror?
Du får dugg på ruta av det kalde vannet. Teknisk kan slike akvarier være ganske enkle hvis man kan pumpe saltvann rett fra sjøen, gjennom akvariet og ut igjen.

Som lukket system er det langt mer avansert enn tropisk korallrevsakvarium.
Litt mere synsing her-hvorfor er det langt mer komplisert enn et korallrevs karr??
Pumper, skummere, lys og innetemperatur produserer masse varme som overføres til vannet. Som regel vil den samlede varmen fra disse faktorene heve temperaturen i vannet til omtrent 23-30 grader i vannet. Kjøleannlegget må defor være helt enormt for å få ned temperaturen til det som ønskes.

Kaldtvannsakvarier er derfor nesten alltid bygget rundt et system med vann som pumpes rett inn fra sjøen og sirkulerer og renner ut igjen. På denne måten blir alt så meget enklere og billigere.
Okei-da skjønner jeg poenget-men har man tilgang til vann rett fra sjøen og "bare" lar det sirkulere i karret så er det en mulighet. Lærte noe nytt idag også, bestandig trodd at det var en enkel afære, men så feil man kan da
Takk for forklaringen.
Ok, takker for svar. Da var mine antagelser helt riktig... sikkert basert på noe jeg har leste en gang... det pleier å være sånn.

Han har ikke mulighet for å hente vann fra fjorden og blir dermed tvunget til den vanskelig løsningen. Dykkelappen er sikkert mindre komplisert og billigere.

Så antagelig blir det ikke noe av det kaldtvanns/saltvannskaret.
Som oftest er slike prosjekter enklere som ide. Må legge til at det er ganske vanlig med kaldtvannakvarier med sirkulerende vann. Da må man selvsagt bo i strandsonen.
Om han er villig til å gjennomføre den vansklige løsningen så vil det kunne gå bra

Men ja,bor man et stykke fra fjorden så er det ofte så tungvint og dyrt at det er best å holde seg til noe annet
Jeg bor nærme sjøen og kunne gjordt det.
Men jeg tror jeg holder meg til ferskvannsakvarie, hvertfall i starten.
Det er litt trist at "synsing" og erfaringer fra de som ikke har gjort ting på skikkelig måte skal være med å skape et feilaktig inntrykk av denne fantastiske siden av akvariehobbyen.

Kjøling er normalt nødvendig, men "enormt kjøleanlegg" er en mild overdrivelse. Mange av "våre" arter lever også naturlig i Middelhavet og i andre områder med varmere vann. Avhengig av hvilket miljø man kan reprodusere, må man selvfølgelig velge arter som passer. Det er fullt mulig å fange fisk og andre dyr langs kysten som kan overleve og trives i 30 grader, på samme måte som en del kan trives i vann som nesten fryser.

Et lukket system med kaldt saltvann er ingen uoverkommelig utfordring, om man bare gjør ting på riktig måte. Kostnadene over litt tid er også lavere enn for tropiske akvarier, det være seg med salt eller søtt vann.

Jeg har drevet med kaldt saltvann i over ti år, og kan anbefale det på det "varmeste"......det gir helt andre og spennende muligheter for å skape en mer eller mindre komplett biotop enn det som normalt er.

Dersom din venn fremdeles er fascinert av tanken på å ha kaldt saltvann, Arne Kristian, så be han sende meg en mail så kan jeg kanskje komme med noen tips.


mvh
Per-Kristian Hole

Kaldt Saltvann
de har ett slik akvarium på Vågarbryggå.
på "Vågarbryggå", ei gjestebrygge her på Smøla har de ett slik akvarium som du snakker om.
der har de som nevnt over, ei pumpe som pumper inn nytt vann hver halvtime eller noe sånt. (det var faren min som laga den pumpa og onkler og tanter som driver brygga)
jeg vil ikke si at dugg er noe problem der..
det er veldig spennende og se fisk fra det store havet svømme rundt der.

her er nettsiden deres:



tror desverre ikke det er noen bilder av akvariet der, men kanskje dere finner noe.

før gikk en stor torsk som het "Flækken" der, men til slutt ble han for stor og endte opp på ett koldtbord!!! (:-0

uansett veldig morsomt med ett sånn "anderledes" akvarium spør dere meg.
men om det egner seg i ett vanlig hus er jo en annen sak...
her ser dere akvariet i hjørnet der!




det ser litt mørkt ut, men det ER lysere.
Må si meg enig med Per-Kristian.

Det kan lett virke vanskelig men det er ikke noe verre enn at man må lære seg litt nytt,man får egentlig samme dilla som man fikk ved vanlig akvarium når man starter med norskt saltvann.

Når det gjelder sånne lukkede systemer fordi man bor et stykke fra sjøen så er jeg ikke så erfaren derifra da jeg har hatt god tilgang til ferskt saltvann og har mine erfaringer derifra som tilsier at det egentlig er lettere en et ferskvannskar med masse stressede fisker (litt overdrevet :P) fra over hele verden.

Men det er også lett å gå i feller her om man ikke kan så mye om de forskjellige fiskene og hva de krever,eller vet om hvordan man skal holde et kar med norsk saltvann i balanse.

Til alle de som er interessert i saltvannskar med "norske" fisker så anbefaler jeg at de rett og slett spør om det. Ser hvertfall ut som om Per-Kristian har god peiling på dette,jeg har også en del erfaring med det å holde diverse dyr men jeg vil ikke garantere at jeg kan gi en fullgod løsning på hvordan man skal sette opp et lukket system eller si alt man trenger i et sånt kar.

Jeg kan derimot nevne en masse fisker som er spennende,fargerike og unike om folk er interessert i å vite hva som kan være kjekt å prøve å holde i kar. Sitter med boken "Norges fisker i farger" som jeg fikk av en Herr Einarsen om var den som startet Atlanterhavsparken takker være x antall år med hyppige besøk og småfiskleveranser fra mine yngre dager
Med denne boken skulle jeg kunne fortelle alt om en norsk fisk som folk lurer på.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap