Kiselalger

Jeg skjønner meg ikke på kiselalger (brunalger). I mine to malawi-kar legger algene seg som mørkebrun fløyel på steiner, rot og bakgrunn (modul). Alger er greit, men jeg vil ha grønne og ikke brune. Ønsket er også å kjøpe bakgrunn, men ikke før jeg får bukt med brunalgene.
Så:
Jeg skifter 1/3 av vannet hver uke.
Fòrer litt to – tre ganger pr dag (pga yngel) og maten blir spist opp med en gang.
Lyset er på 10 – 11 timer i døgnet.
Jeg har 3 stk ancistrus.
Null i nitratverdier.
Jeg har i litt plantegjødsel for å fremme grønne alger (steinene får grønt skjær mellom det brune).
Lys: I 250-litern er det 1 stk 30w Sylvania aquastar og 1 stk 30w PowerGlo (begge ganske nye).
I 375-litern er det 1 stk 40w FloraGlo og 1 stk 40w PowerGlo (begge er eldre og skal skiftes ut).

I algeartikkelen på AF står det :” Årsaken ligger trolig i for høye nitratverdier, pH over 7.5, for hardt vann”. Men: I malawi-kar skal det jo være høy PH og hardt vann.
Det står:” Oftere delvannsbytter kan hjelpe”. Men jeg har også lest at kiselen kommer fra kranvannet og at det kan lønne seg å hoppe over et par vannbytter. (Har prøvd uten at det hjalp).
Det står:” I nystartede akvarier vil disse som regel forsvinne av seg selv etter hvert”.
Dette gjelder ikke hos meg

Er det noen som ser hva som er feil eller kan komme med tips / erfaringer som jeg kan prøve?
Og hvis noen kan tipse meg om bedre lys-setting så blir jeg glad for det også!
Mvh Kristin

[External Image]
Har merket mye brunalger i Malawaikarene på jobb jeg og, om det har sammenheng aner jeg ikke??

Jeg har vært plaget av brunalger, men har nå fått bukt med de!

Brukte Super Safe ved vannbytte de siste 3 uker, og det har hjulpet fantastisk mye, nesten borte alt!

Har kanskje ikke så gode svar å gi deg, men ser du bare har 2 x 30w lysrør i 250 literen?! Til min 250L har jeg 4 x 30w lysrør av ymse slag og har omtrent ikke en eneste algeflekk! I 85 literen min plagdes jeg veldig med brune alger men etter å ha fått flere watt inn er det problemet borte. Og dette er kar som gjødsles godt. Brunalger kommer jo gjerne av dårlig lys og/eller i nystarta kar.
Takk for svar begge to
Skal sjekke ut hva "Super safe" er og om det kan rense opp.
Da regner jeg med at det er lyset som er problemet på lengere sikt.
Får vel sette inn et rør (eller to) til i hver lystopp.
Super Safe kan sammenlignes litt med Aqua Safe, men er mye bedre! Det er biologisk. Vannet blir mye klarere også.
Desverre ikke alle butikker som fører det.

Lenge siden du byttet lysrør da?
Ugla
Lenge siden du byttet lysrør da?

Både og; 250-litern har rør som er ca 6 mnd gamle. 375-litern har rør som skal skiftes ut.
Jeg er i tvil om hvilke jeg skal kjøpe til malawi-karene.
Problemet er jo at malawiene trives med litt dempet belysning. Utfordringen blir å finne rør som får frem fargene deres på en naturlig måte, uten at det blir for sterkt lys, og uten at kiselalgene tar seg til rette i karet.

Hadde jeg hatt råd så hadde vel den beste løsningen vært å kjøpe et
Arcadia T5 + reflektor og satt det i armaturet.
Evt Lysrør sett 30 w IP 67.
Eller er det noen som har bedre forslag? Holder det f.eks å skifte ut de to rørene som er i hvert kar i andre typer rør?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap