Algeproblem, mørklegging av akvarie?
Jeg begynner å få ett kraftig problem med alger i mitt kar.
Det har kommet masse penselalger på bladene til mine planter.
Spesielt er Alternanthera reineckii "roseafolia (Pink)" blitt angrepet.
Det har også kommet litt blågrønne alger på veggen av pumpehuset.
Var innom en dyrebutikk i går, og fikk vite at jeg burde mørklegge akvariet i en uke. Teipe svarte søppelsekker langs rutene for å gjøre innsiden totalt mørk.
Tenkte jeg vilel høre med dere her på forumet om hva dere sider til dette?
Jeg har to par Sommerfugl Ciklider og ett par neon tetraer gående i dette karet. Vil det ha noen effekt på dem at de er uten lys over så lang tid? Hva med selve plantene?
Postet 13.08.08 kl 09:05
Høres ut som om du forer litt for hardt. Mat mindre, og bytt 30% vann i 2-3 dager fremover. Tar du vekk den overflødige næringen i vannet, så mister algene "maten" sin.
Lyset bør heller ikke stå på i mer enn 10 timer daglig, men akkruat nå kan du godt ha det mørkt i et par dager.
Mørkelegging av kar i en uke funker bra hvis du har svevealger.
Les gjerne litt her om de forskjellige algetypene, så får du sikkert et hint om hva som er galt.
Lyset bør heller ikke stå på i mer enn 10 timer daglig, men akkruat nå kan du godt ha det mørkt i et par dager.
Mørkelegging av kar i en uke funker bra hvis du har svevealger.
Les gjerne litt her om de forskjellige algetypene, så får du sikkert et hint om hva som er galt.
Postet 13.08.08 kl 09:38
Endret: 13.08.08 kl 09:40
Okey.
Jeg mater fiskene en gang til dagen med en halv bit av svarte mygglarver.
Har ikke noe svevealger, men jeg skal ha det mørkt nå i ett par dager og bytte vann.
Det kan hende at de ikke kommer av foring, men av plantenæring. Hadde ett par planter som var litt "visne" etter jeg fikk dem fra en kamerat. Så for å "gjenopplive" dem, ga jeg de plantenæring.
Jeg mater fiskene en gang til dagen med en halv bit av svarte mygglarver.
Har ikke noe svevealger, men jeg skal ha det mørkt nå i ett par dager og bytte vann.
Det kan hende at de ikke kommer av foring, men av plantenæring. Hadde ett par planter som var litt "visne" etter jeg fikk dem fra en kamerat. Så for å "gjenopplive" dem, ga jeg de plantenæring.
Postet 13.08.08 kl 10:42
Postet 13.08.08 kl 11:37
Endret: 13.08.08 kl 11:37
Dessverre vil ikke mørklegging ta knekken på penselalgene. De tåler det utroligste.
BGA derimot, forsvinner ved mørklegging. Men de kan komme tilbake hvis forholdene i akvariet er "riktige" for den.
Det pussige her er at du har to algetyper som gjerne dukker opp ved to vidt forskjellige forhold. Penselalger elsker sirkulasjon, og kommer gjerne da. BGA derimot, trives best med dårlig sirkulasjon. Så det var rart at du har begge disse i samme kar.
Når det er sagt, så fremmes utviklingen av BGA når det er feil forhold mellom to stoffer i akvariet (mye av en og for lite av en annen). Akkurat nå står det stille for meg... men var det fosfat og nitrat... håper noen andre husker dette og retter på det.
BGA derimot, forsvinner ved mørklegging. Men de kan komme tilbake hvis forholdene i akvariet er "riktige" for den.
Det pussige her er at du har to algetyper som gjerne dukker opp ved to vidt forskjellige forhold. Penselalger elsker sirkulasjon, og kommer gjerne da. BGA derimot, trives best med dårlig sirkulasjon. Så det var rart at du har begge disse i samme kar.
Når det er sagt, så fremmes utviklingen av BGA når det er feil forhold mellom to stoffer i akvariet (mye av en og for lite av en annen). Akkurat nå står det stille for meg... men var det fosfat og nitrat... håper noen andre husker dette og retter på det.
Postet 13.08.08 kl 11:41
Endret: 13.08.08 kl 11:42
Det kan virke merkelig. Men det kan stemme dette med god sirkulasjon/dårlig sirkulasjon.
Filteret jeg bruker er det standard filteret som man får med alle Juwel akvarier.
Utblåsningsrøret er viklet inn mot bak-ruten, slik at vannet sirkulerer mot frontruten.
Laget en tegning fort og ille, for å prøve å illustrere hvordan sirkulasjonen er.
Filterhuset har tre innsug. "Hovedinnsuget er nedenfor utblåset". Det tredje er oppe i vannoverflaten mot frontruten. Akkurat der er det dårlig sirkulasjon...
Det mørkegrønne feltet viser hvor små kolonier med BGA. Det lysegrønne feltet er hvor det er stor algevekst i forhold til hva som er "normalt"...
Filteret jeg bruker er det standard filteret som man får med alle Juwel akvarier.
Utblåsningsrøret er viklet inn mot bak-ruten, slik at vannet sirkulerer mot frontruten.
Laget en tegning fort og ille, for å prøve å illustrere hvordan sirkulasjonen er.
Filterhuset har tre innsug. "Hovedinnsuget er nedenfor utblåset". Det tredje er oppe i vannoverflaten mot frontruten. Akkurat der er det dårlig sirkulasjon...
Det mørkegrønne feltet viser hvor små kolonier med BGA. Det lysegrønne feltet er hvor det er stor algevekst i forhold til hva som er "normalt"...
Postet 13.08.08 kl 12:39
Endret: 13.08.08 kl 12:43
BGA er, som du sikkert vet, en levende bakterie, som i samarbeid med en alge driver fotosyntese og derfor blir grønn.
Den tåler ikke salt, da dør den hvis den kommer i nærkontakt med det.
Istedenfor en ukes mørklegging av karet, kan du drepe BGA'en på noen få minutter.
Gjør som følger:
Ta og slå av filteret ditt litt. Så tar du en klype salt og klemmer den hardt mellom tommel og pekefinger. Senk hånden ned til der BGA'en sitter og dryss saltkornene over den. Ta litt mere salt hvis området BGA'en sitter er litt stort (ikke bare en liten flekk).
Etter noen minutter vil du se at BGA'en dør, den blir rødlig. Da er det bare å slamsuge den opp.
Sitt og se på, det er interessant, det tar fem minutter kanskje så er den dau
Den tåler ikke salt, da dør den hvis den kommer i nærkontakt med det.
Istedenfor en ukes mørklegging av karet, kan du drepe BGA'en på noen få minutter.
Gjør som følger:
Ta og slå av filteret ditt litt. Så tar du en klype salt og klemmer den hardt mellom tommel og pekefinger. Senk hånden ned til der BGA'en sitter og dryss saltkornene over den. Ta litt mere salt hvis området BGA'en sitter er litt stort (ikke bare en liten flekk).
Etter noen minutter vil du se at BGA'en dør, den blir rødlig. Da er det bare å slamsuge den opp.
Sitt og se på, det er interessant, det tar fem minutter kanskje så er den dau
Postet 13.08.08 kl 12:56
Endret: 13.08.08 kl 12:57
Postet 13.08.08 kl 13:09
Min erfaring er at det ikke hjelper på penselalger, dessverre. Men du kan jo prøve. Det er mange, mange som har forsøkt både det ene og det andre mot penselalger, men det funker ikke. De kommer bare tilbake, siden det alltid vil være nye algesporer i vannet, i filteret, ja overalt, som kan danne nye penselalge-kolonier.
Det eneste som hjelper, har jeg funnet ut, er å minske sirkulasjonen (antall liter i timen som suser gjennom akvariet). Men det går ikke med Juwels filtere, dessverre.
Det eneste som hjelper, har jeg funnet ut, er å minske sirkulasjonen (antall liter i timen som suser gjennom akvariet). Men det går ikke med Juwels filtere, dessverre.
Postet 13.08.08 kl 13:18
Postet 13.08.08 kl 13:23
Postet 13.08.08 kl 13:47
Postet 13.08.08 kl 13:48
Jeg har veldig god erfaring med SAE mot penselalger. Hvis du har mulighet til å ha sånne i karet anbefaler jeg disse. De spiser dem. Vet ikke hvor stort karet ditt er men jeg hadde 3 stk i 70 literen min. Kjøpte de små og gjorde avtale i butikken om å bytte de inn i noen mindre når de ble for store. Kan være et tips. Jeg har nå disse i alle karene mine og har ikke penselalger i det hele tatt.
Postet 13.08.08 kl 14:23
Postet 13.08.08 kl 14:27
Punktdosering av easy carbo
http://aquariumalgae.blogspot.com/2006/06/black-beard-algae-bba-red-brush-algae.html
I linken over står det hva som kan prøves for å bli kvitt denne typen alger.
Om du får tak i Easylife Easy Carbo så er dette middelet ett bra algicid som i tillegg gir plantene en lettilgjengelig karbonkilde om du ikke bruker Co2.
Bruk en liten doseringsprøyte og sprut direkte på algene.
I linken over står det hva som kan prøves for å bli kvitt denne typen alger.
Om du får tak i Easylife Easy Carbo så er dette middelet ett bra algicid som i tillegg gir plantene en lettilgjengelig karbonkilde om du ikke bruker Co2.
Bruk en liten doseringsprøyte og sprut direkte på algene.
Postet 13.08.08 kl 17:48
Når det gjelder å forstå BGA, anbefaler jeg å lese denne tråden.
Postet 14.08.08 kl 18:12