Grønt slim/alger i overflaten

Dette problemet oppsto etter innkjøp av to palettciklider som utraderte hele rekebestanden, samt en del av eplesneglene. Det er masse gjemmesteder (lavastein, røtter, planter etc) i karet, som er på 200 liter. Jeg frykter at det er mye dødt organisk materiale som har forårsaket denne filmen på overflaten.

Hvordan får jeg bukt med problemet? Jeg har hatt store vannbytter, "slammet av" overflaten jevnlig og luket i plantene som forøvrig ser friske og grønne ut.
Karet er uten noe særlig "vanlige" alger. Det er overflaten som er problemet.

Jeg har øksefisker, og har derfor ikke den største sirkulasjonen i overflaten. Her skjønner jeg at jeg har et problem. Sirkulasjonen har vært forsiktig i overflaten hele tiden, og problemet oppsto først etter at palettene kom til. Jeg skjønner at det ikke er selve fiskene, men avfallet de lager som kanskje har bidratt her. (Palettene skal flyttes til et bedre egnet kar, så dette akvariet kommer tilbake til sin fredelige tilstand)

Noen ideer på hvordan jeg får fjernet denne filmen? Alle forsøk resulterer i et par dager uten, og så er den på plass igjen. Her er bilde av filmen på overflaten.
Det står jo i linken hva som må til for og fjerne protein hinnen. Mefr sirkulasjon i overflaten, så enkelt er det.
Ken Myrseth
Det står jo i linken hva som må til for og fjerne protein hinnen. Mefr sirkulasjon i overflaten, så enkelt er det.
Jo, jeg så det, men sliter litt med disse øksene mine da. Vil helst ikke stresse dem for mye. Jeg leser litt rundt på forumet om løsninger rundt mindre lys... Får prøve det en periode, sammen med jevnlige vannbytter hvor jeg fjerner mest mulig av denne hinnen.

Det er ikke like enkelt når det er så mange å ta hensyn til.
Du trenger jo ikke mye strøm i vannet for å få vekk proteinhinnen. Du trenger bare noe som bryter overflaten.

Enten setter du utblåsen slik at den bryter overflata (uten å justere mengden vann som kommer ut av filteret), eller så setter du inn en luftestein.

Problemet er løst på et par minutter.
ElinH
Du trenger jo ikke mye strøm i vannet for å få vekk proteinhinnen. Du trenger bare noe som bryter overflaten. Enten setter du utblåsen slik at den bryter overflata (uten å justere mengden vann som kommer ut av filteret), eller så setter du inn en luftestein. Problemet er løst på et par minutter. ;-)


Enig med det forslaget.
Takk for svar begge to. Jeg har fått litt fnatt av å lese om øksefisker her inne, og har helt skrekken for å påføre dem stress. Jeg skal prøve å forsiktig bryte vannflaten her.

Carinus
Takk for svar begge to. Jeg har fått litt fnatt av å lese om øksefisker her inne, og har helt skrekken for å påføre dem stress. Jeg skal prøve å forsiktig bryte vannflaten her. :)


Ja eller så må du nok leve med denne proteinhinnen, det er ikke farlig for fisken, men det er jo ikke særlig pent.
Har du en utvendig pumpe så kan du stille utstrålingen nesten rett opp, dette lager svært lite strømninger i vannet, men noe blir det jo, men da blir du mest sansynlig kvitt protein hinnen.
Eller du kan koble på en overflate avrenner på en utvendig pumpe, det er også en fin måte og bli kvitt denne hinnen, og da lager man heller ikke noe mere bevegelse i overflaten.
Har selv en eheim overflate avrenner, så jeg vet at værtfall eheim selger/lager disse.
Tror min ble kjøpt gjennom webzoo.

Men bruker man en overflate avrenner, så bør man ikke ha løse planter eller flyte planter, da disse fort kan tette igjen denne, da må man ihvertfall lage en form for sikring rundt denne så den ikke går tett.
Men det er vel den beste metoden viss du ikke vil ha mere strømninger i vannet, hadde helt glemt denne jeg, men brått så sa det pling i "kålen"min-dette er hva du trenger, men da må du ha utvendig pumpe.
En luftpumpe med brusestein er etter min erfaring det mest effektive til å få vekk (og holde den vekke) den seige overflatehinnen som kan danne seg i visse akvarier.
En luftestein fikser problemet i løpet av minutter. Men den må bli stående der, ellers kommer overflatehinna tilbake.

Når hver enkelt av luftboblene fra en brusestein når overflaten og sprekker der, snus overflatevannet effektivt kontinuerlig. Det er det som gjør den metoden så effektiv.
Takk for konstruktive tips!

Pumpe og luftestein ligger klart her. Akkurat nå ser det bra ut, etter et vannbytte. Hver gang håper jeg liksom at jeg har fått bukt med det. *naiv*

En slik overflate avrenner høres unektelig smart ut. Det høres dog ut som en investering, så jeg får prøve med de midlene jeg har først.

Igjen, takk for tips!
Overflate avrenning er helt klart best, men det er mye som fungerer, akkurat som med biler, man kommer fra a til b med alle, men det er forskjell på skoda og bmw.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap