Hva er dette?

De siste 2 månedene har jeg fått en oppblomstring av alger på noen av plantene mine i et av karene. Har flere kar, men kun dette karet som sliter med dette.

Legger ved et par bilder. Noen som vet hva dette er, og hvordan jeg kan bli kvitt dette?
Hei

Jeg synes dette ligner veldig på skjeggalger? Du kan jo titte i artikkelen om alger og se om det ligner, og hva du kan gjøre for å få bukt med problemet.
Jeg har nå testet algin-regular i en mnd som er spesielt mot denne type alge og foreløpig er jeg veldig fornøyd! Jeg hadde ei rot som var FULL av skjeggalger. Skrubbet den ren før jeg startet algekuren og det har ikke kommet en eneste skjeggtust tilbake. Det har stagnert helt.

Jeg har en del ømfintlige fisk, reker og snegler og ingen av de har vist noe tegn på mistrivsel under kuren så jeg tror faktisk denne type middel er trygg å bruke.

Jeg kjøpte middelet i min lokale dyresjappe, finner den ikke i noen av de norske nettbutikkene. Men de har den i danmark.
Sjeggalger er noe hark, men er ganske greit å bli kvitt :

1. gi mindre mat til fiskene
2. kortere lystid i akvariet -ca10 timer
3. Den beste fiksen til å ete dem - siamesisk algeeter .

lykke til
Martina
Sjeggalger er noe hark, men er ganske greit å bli kvitt : 1. gi mindre mat til fiskene 2. kortere lystid i akvariet -ca10 timer 3. Den beste fiksen til å ete dem - siamesisk algeeter . lykke til


Takk for alle svar

Jeg har 2 stk siamesiske algeetere i karet. Men de spiser vel heller vanlig mat fremfor dette.

Så tipsene med mindre foring, og mindre lys er gode. Prøver det.
Jeg vet ikke hvor ofte du bytter vann, men det kan være lurt å bytte vann litt oftere i en periode fremover. Alger kommer ofte av for mye næring i vannet, og når denne ekstra næringen forsvinner, er ikke algene like interessert lengre. Det kan lønne seg å klippe vekk de bladene som er angrepet også
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap