Hva i grønne (eller faktisk; hvite) er det jeg har fått på plantene mine?

Har prøvd ta et bilde, men det er ikke mulig med kompakt-kamera å få et bilde som viser "problemet"

Alle bladene på alle plantene og den hvite gummislangen som gir luft i filter-strømmen er bevokst av tynt hvitt dun. Også pynten er bevokst, men i mindre grad. Men ikke pumpa/filtret eller varmekolben.
Det er også kommet en slags "film" oppå vannet, gråaktig, oppfører seg nesten som olje/bensin i vann.
Vet ikke helt hvordan jeg ellers skal beskrive det. Er vel det beste jeg klarer få til uten å få til et greit bilde.

Er dette en alge? Eller et annet merkelig problem?
Karet er nok i overkant godt foret for tiden, det skal innrømmes, men sirkulasjonen er tipp topp (litt i meste laget syns jeg), dog litt lite "overflate-sirkulasjon". Overflata er nesten stillestående mens det er full fres 10-15cm under overflata.
Jeg har fortsatt ett av disse hysteriske Resun 10000K 20W lysrørene i. Det blir nok å forsvinne i løpet av helga eller uka når jeg får kjøpt mer egnet lys.

Men spørsmålet var altså; er det noen som har en ide om hva det kan være? Har noen bilder jeg kan se på og sammenligne? Sånn at jeg vet om det er en alge, eller om det er verre ting på gang... Forslag til tiltak
Den "filmen" du beskriver er en proteinhinne, og kommer nettopp av at det blir fôret for mye og at det er for lite sirkulasjon i overflaten. Det hjelper derfor og fôre mindre og få mer sirkulasjon i vannoverflaten ved å ha pumpen litt høyere
Den er god. Det kan jeg gjøre
Så denne hinna er egentlig bare et resultat av at det flyter for mye mat rundt? Ikke noen alge eller slikt, per se?

Men hva med det andre? Dun/fjon på alle bladene, helt hvitt i farge?
Dete r vel ikke det at det er for mye mat, men heller det at det er for mye næring i vannet tror jeg

Dette dunet vet jeg ikke hva er. Prøv å ta bilder igjenn?
Har prøvd å leke fotograf litt til, men det blir ikke bilder som viser fjona. Autofokusen roter det til maksimalt, sammen med zoomen.

Men skal kjøpe flere planter å sette inn i morgen. Karet er under oppstart, og inneholder bare to corydoras for tiden (vanskelig å dosere til så få, tabelettene går jo i oppløsning/pulveriseres når jeg prøver dele de, og jeg er ikke helt stødig på alternativt for enda), og to planter. Og en jegersnegle jeg fikk da jeg spurte han på dyrebutikken hva han skulle ha for den

Forhåpentligvis vil problemene, om det er det, rette seg etterhvert som karet blir mer beplantet og befolket. Men jeg er nysgjerrig på hva den hvite fjona kan være-
Hvis det er alger er det lurt ha hurtig voksende planter, i en artikkel om alger står dette:
"Når du handler inn plantene til akvariet så kjøp først inn hurtigvoksende planter. Dette fordi disse er de største konkurrentene til algene i akvariet. Gode planter her er bl.a. Egeria densa, Ceratopteris cornuta, Hygrophila difformis, Hygrophila polysperma og Ceratophyllum demersum."

Du sier at karet er under oppstart, hvor lenge er det siden du startet det opp?
Slikt hvitt "dun" har jeg også hatt. Det høres hvert fall ut som det samme. Jeg hadde det i et akvarie som hadde for mange ungfisk og dermed ble fôret for mye. Filterkapasiteten min var det ingenting i veien med - aldri utslag på ammoniakk eller nitritt. Men matrestene gjorde at det ble slik likevel. Om det var matrester med mugg, eller en eller annen form for alge vet jeg ikke.

Det forsvant når den heftige belastningen på karet forsvant (= ungfiskene solgt og fôringen gikk tilbake til normalen).

Du fôrer hvert fall for mye når du omtaler tabletter i flertall og bare har to corydoras. Da burde tabletten omtales i entall Kanskje til og med som "en halv". Jeg vet ikke hva slags tabletter du har, så det er vanskelig å gi noen råd.

Filmen du snakker om, er som andre har nevnt, en proteinhinne. Det hjelper ikke med god sirkulasjon flere cm under overflaten. Det kan også hindre oksygeopptaket i vannet, slik at det blir for lite oksygen til fiskene.

Juster utblåsen på filteret slik at det bryter overflata på vannet. Den trenger ikke plaske (og dermed bråke), men lage bølger slik at du ser bevegelsen i overflata med det blotte øye. Det er godt mulig at du bør la utblåsen plaske litt i overflata en liten stund nå, for å få vekk hinnen.

Ta et par ekstra vannbytter for å vanne ut overskuddsnæringen også, og kutt fôringen drastisk
Satte det opp for ca 10 dager siden. Flyttet alt over fra det lille karet (knapt 20L) hvor det var blitt overbefolket. Filter, vann, pynt fisker etc. Mente at ved å ta med filtret over ville flyttingen gå greit da det filtret var innkjørt, selv om det ikke hadde kapasitet til 100L.

Men noe gikk veldig galt, for alle fiskene (ca 10 guppy yngel, 2 voksne og 4 tetraer) døde ganske over natta etter 4 dager. Ph, Gh, nitrat og nitritt har vært greie hele veien, så langt. Har mistenkt amoniakk, men har ikke fått kjøpt test for det enda.

Byttet ca 25-30% vann annenhver dag så langt, og et 50% bytte for 3 dager siden. Det var siste byttet så langt, men blir å bytte bortimot 50-60% i morgen når jeg skal beplante.
Ja, tabeletter er å ta i
Siste uka har vært 1-0,5-0,5-1-0-1-1 tabellet. Men det er nok fortsatt i meste laget.

Planen var å plante i helga og kjøpe inn 2 nye coryer neste uke, og to til uka etter. Forutsatt at vannverdiene er fine.
Takk og pris- er dunlaget "bare" en proteinhinne?
Har selv dette dunlaget på noen av plantene i mitt 115l.akvarie.
Hadde et innlegg om det her for en liten stund siden, fikk da svar at det kunne være sopp. men ikke vet jeg.
Håper uansett ikke det er noe "farlig" for fiskene.
Har selv klipt bort noen av bladene, men det er det vel ingen hjelp i, regner jeg med.
Har selv også mange(?) fisker i dette karet(så for mye foring her også.kanskje): 9 neontetraer, 2 voksne mollyer, 4 voksne platyer, 5 "ungdoms"? platyer, 1 "blindpassasjer" Gullbarbe, 6 Kinesiske algeetere og 1(nr.2 døde) Siamesisk algeeter.
I dette karet forer jeg med flakfor,hver dag, samt 1 tablett, som jeg deler i to, men jeg er selv ganske fersk, så jeg syns det er litt vanskelig å vite hvor mye man skal fore.
Med 7 algeeter, synes jeg at 1 tablett( delt i to), hver dag, ikke høres så mye ut, eller er det det? Men er foring,hver dag, årsak til dette "dunlaget", må jeg vel fore mindre jeg også da.
Dette dunlaget er ikke proteinhinnen, hvis du leser igjennom alle svarene finner du ut hva proteinhinnen er
Vil bare påpeke at proteinhinne kommer ikke nødvendigvis fra overforing, dette er bare en myte. Jeg har selv hatt akvarium uten fisk eller mat, med nettop denne proteinhinnen. Tror det kom av roten som var i akvariet.
Hvis det ikke har blitt nevnt før; så er ikke proteinhinnen farlig før overflaten er totalt dekket av denne.
Forsvinner raskt ved å snu utblåset slik at det blir mer bevegelse i vann overflaten.
Mange tipser om å kjøpe en ekstra luft pumpe for å holde den vekke, men det trengs ikke hvis du klarer å lage nok bevegelse av filtrerings pumpen.
Det ser ut til å stemme. Har moderate krusninger i overflata i 3/4 av akvariet nå (bare den siden lengst bort fra pumpen som har helt rolig vannspeil), og hinna på vannet er borte.

Dunet på plantene er der enda, og nå har det satt seg på den lette algeveksten på filtret også.

Men jeg skal bytte ganske mye vann i dag, og plante fler planter. Så får vi se hva som skjer etterhvert.

Takk for alle tilbakemeldinger alle sammen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap