Noen som vet hva som skjer?

Jeg har hatt akvarium i no snart et år. For noen måner siden begynte vannet å bli grønt, der var ganske lite alger på gjenstander, steiner, glasset. Det som var der var berre å skrape vekk. Men vannet ble grønere å grønere, til slutt såg jeg 5 cm inn i akvariet. Jeg prøvde me vann bytte, men ingenting gjor det bedre. Snakket med en dyrebutikk i nermeste storby, hun mente det var vannet som kunne bli grønere i perioder der de regnet mye, eller noe sånt(isåfall ikke stor hjelp for meg...!). Broren min som har drevet med akvarium noen år viste heller ikke noe.
Akvariet er 160 l, fiskene er små fisker, platy etc, en stor gull fisk, par scalarer, blågurami honningurami og en kampfisk. Algespisere var to ancistrus, en pleco og to otto.
Kan beskrive det grønne som noen grønnhvite skyer som flyg rundt i vannet. emh, se føre dere et rom me grøn kunstig røyk. Har sjekket lit rundt omkring her, men har ikke funne noe lignende, kansje jeg er blind.
Vannet har nå startet å bli klarere, og merket at de fleste fiskene var borte, blågurami, par av de platyene og kampfisken og gullfisken er i live av de jeg hadde, og en algespiser. Det er alt som er igjenn etter skyggetiden.
Noen som vet hva som skjedde? Hva som gjekk galt? Skal til byen imorgen, kjøpe et par algespisere. Eller bør jeg vente? Noen som har noen tips. Etter denne skygge tiden mistet jeg fokus på fiskene, jeg ble oppgidd. Men har brukt penger på dette, og vil få igjenn interessen nå=)

Hjelp meg Tips til å få igjenn intressen?
Har dessverre ingen bilder av det. vannet er nesten klart nå, men ikke sånn krystalklart som det var....
Hva slags filter er det i dette akvariet? Har du forsøkt å ta noen skikkelige vannverdi-tester i det siste?
Huff
nå holder jeg på å luke planter, stygge stilker som er her nå. Så kom jeg borti bunnen, å då kom de grønne tilbake igjenn:s så de virker som om det har lagt seg på bunnen:s skal ta vannskifte og nå...
Filter
Har Am-Top, skal vær til 300++ liter akvarium. Synst den har blitt slappere, det har lagt seg algeri slangene, hva skal jeg gjøre?
Hva er PO4 og NO3 verdiene dine da?
Hvor mye planter har du?
Hvor lenge siden er det lysrørene ble skiftet?
Har du satt på/tatt av noen reflektorer nettopp?
Gjødsler du plantenene?
Før det begynte å gå galt for deg med akvariet, ser det ut for meg som du har hatt litt for mange fisk som kanskje har fått litt for mye mat. Det er vanskelig å si sikkert for en utenfra, som ikke vet hvordan akvariet har blitt stelt. Du må nesten tenke gjennom de rutinene du har hatt. For mye foring av for mange fisk, fører uvergelig til for mye næring i vannet, og hvis det ikke finnes nok planter som kan forbruke denne næringen, tar algene over. For mange lystimer i døgnet kan også gi rikelig algevekst. Hvis akvariet har stått slik at det har falt direkte sol på det, vil det også ha trigget algevekst.

Du har jo vært med her så lenge at du sikkert har fått med deg det meste du trenger å vite om akvariestell. Jeg nevner dette bare for hjelpe deg å tenke gjennom hva som kan være årsaken til de vanskelighetene du har nå.

Når du nå har bestemt deg for å rydde opp, bør du også rense filteret. AmTop har jeg ikke noe greie på, men det er vel ikke så ulikt andre utvendige filtere.
Hvis du aldri har åpnet det på det året det har gått, er det sikkert nødvendig å skifte den hvite vatten som ligger øverst i alle fall, og bare rense lett de andre filtermaterialene i bøtta. (Jeg har aldri renset utvendige filterte før, så håper andre her kan gi deg råd om hvordan du gjør det).

Fjern alt av planter som er nedgrodd av alger, eller er ødelagt, og sett inn nye hurtigvoksende planter. Ikke skift for mye vann av gangen, og la filteret gå hele tida, (bortsett fra den stunda det tar å rense det, da). Pass på lystida, ikke mer enn 10 timer i døgnet. Akvariet kan også stå helt uten lys noen dager til du ser at algeveksten bremses.

De få fiskene du har igjen mates minimalt; og kjøp deg ordentlige vanntester slik at du kan følge med på vannverdiene. De viktigste er tester for nitritt og pH. NB! Dråpetester. Jeg har god erfaring med JBL's test for nitritt (NO2) For pH bruker jeg både Tetra og JBL.

Dersom du ikke allerede har kjøpt inn nye algespisende fisk, ville jeg ha ventet med å kjøpe noe som helst, til jeg så at akvariet var i balanse.

Spør her i denne tråden hvis du har flere spørsmål, og fortell gjerne hvordan det går.

Håper du får igjen lysta til å drive med akvariet ditt, for det er jo gøy, og lærerikt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap