Algeproblemer i 180-liter

Hei sann=)
Jeg er på leting etter noen som kan hjelpe meg med mine fisk og problemer i akvariet mitt. Jeg har et 180 liters akvarium med 3 fisker for øyeblikket (mine 3 første fisk)
To Praktbotiaer og en Malle.

For øyeblikket har jeg algeproblemer, det vil si at det er noen brune flekker på rutene, det legger seg et tynt, tynt lag meg noe grønt (det ser ut som olje) på vann-overflaten og det er mye møkk nede i grusen.

Jeg har brukt to forskjellige alge-midler, men det har ikke virket noe særlig. Jeg har lagt ut bilder av alge-midlene i dette innlegget, men er det noen alge-midler du anbefaler til meg? (legg ut et bilde av hvordan det ser ut)

Håper at noen vil hjelpe meg=)
Inaktiv bruker
Jeg tror selv at løsningen ikke er å bruke såkalte "mirakel-medisin-mot-alger" midlene dom du får kjøpt på dyrebutikken. Slik som de to du nevner over.

Jeg ville heller valgt å bekjempe det som får algene til å trives.

For å si det enkelt; Alger trenger næring. Du sier selv at du har mye "møkk" nede i grusen, dette er nok mest sannsynlig grunnen til algeveksten din. Møkk på bunnen ER næring!

Hvordan er vannverdiene dine? Nitrit, Nitrat, osv?

Ville nok startet med å slamsuge skikkelig. Få vekk alt av "møkk" og "drit" som ligger på bunnen og råtner. Dette må du fortsette med jevnlig, slik at bunnen holder seg ren.
Vil anbefale deg å bytte til sand, du har da mye bedre oversikt over matrester, avføring, planterester, osv, osv. Når du har grus, vil alt dette falle ned mellom sprekker i grusen. Du ser det ikke, men det ligger der nede og råtner.

DA TRIVES ALGENE!

Jeg er ikke ekspert på det med alger, men angende det alge-laget på vannoverflaten, så vil jeg anbefale deg å kjøpe et par black molly. Disse fiskene er gode algespisere. Guppy, platy og sverddrager er også gode på dette.

Noe å tenke på:
Algene dine kan også komme av dårlig vannsirkulasjon eller dårlige oksygenforhold.

Hvor ofte skifter du vann på akvariet?
Jeg prøver å skifter vann en gang i uken, og opplever ikke noe algeproblem i det hele tatt.

Jeg håper jeg kunne hjelpe,
Algeproblemer
Takk for fine råd=)

Mine vann verdier er :

PH: 7.5

GH:6-8

Nitrit: Nesten ingen ting (gult)
Algeproblemer
Jeg skifter vann en gang i uken, men laget på vannoverflaten går ikke bort =(
Flytte akvariet mitt
Hei!

Om et par uker skal jeg flytte mitt akvarium fra 2. etasje til kjelleren, sånn at jeg får det inn på det nye rommet mitt. jeg har 3 fisk, og lurer på åssen jeg skal få dem ned med alt vannet!
Hvis du har hinne på overflata (kalles proteinhinne) må du sørge for mer sirkulasjon i overflata. Enten ved å heve filteret sånn at utblåset bryter vannflata eller sette opp en luftpumpe med brusesten. Luftpumpe med brusesten fjerner hinna i løpet av få timer, men hinna kommer like fort tilbake når du fjerner luftpumpa. Så det beste er en permanent løsning som å bruke filterpumpa.

Skal du flytte akvariet kan du tappe nesten helt ned til sanda sånn at fiskene har litt vann å klare seg på. Er det et stort akvarie bør du nok tømme det helt så det ikke blir så tungt å løfte. Da må du fange fiskene ut og oppbevare dem i en bøtte feks, med noe over, håndkle eller noe, så de ikke hopper ut.
Flytte akvariet mitt (180 liter)
Takk for fine råd!
Jeg har noen spørsmål:

1. Hvor lenge kan jeg ha mine fisker i en pose/bøtte?

2. Jeg tengte på å kjøpe mange bøtter og spare på det mestre av mitt akvarie-vann og tappe det oppi akvariet igjen, men går det greit?

3. Jeg har grus som er litt skitten pga. algeret. Når jeg tømmer akvariet, kan jeg da ta ut grusen og skylle den i kaldt vann?

4. Hva skal jeg gjøre med plantene?

5. Må jeg vaske bøtten hvis jeg skal ha fisker i den?

6. Jeg trenger litt mere grus, for jeg har litt lite grus oppi der, kan jeg da ta oppi grusen under flytteprosessen?

HÅPER AT NOEN KAN SVARE; JEG TRENGER MASSE HJELP!!!
Mine akvarie ting
Min pumpe til akvariet har et rør som peker nedover, og jeg har et JUWEL akvarium, så min pumpe kan ikke flyttes på så mye, fordi den er inni en sånn boks.

Jeg kan jo ta av det røret eller justere på det, men hva anbefaler du?
Du behøver vel ikke ta vare på alt det gamle vannet? Fyll 1 bøtte slik at fisken har noe å være i.Resten av vannet etterfyller du fra krana. Men det bør helst stå endel timer/1 døgn for å få rett temp. Alternativt etterfyller du lunket vann fra krana. Fisken klarer seg noen timer i ei bøtte,tilstrekkelig til at du får flyttet akvariet og rengjort det.
Grusen kan du vel vaske rent i varmt vann? Ser ikke noe problem i det.
Skal du etterfylle med ny grus må du være nøye med å rengjøre den før du fyller opp. Ellers får du grumsete vann.
Plantene må selvfølgelig ut når du skal rengjøre karet. De kan du kanskje oppbevare i en annen bøtte med akvarievann? Viktig at de holdes våte.
Kjøper du nye bøtter( 2 stk.) bør du nok skylle de godt i rent vann før du tar de i bruk.
ChanellLover
Takk for fine råd! Jeg har noen spørsmål: 1. Hvor lenge kan jeg ha mine fisker i en pose/bøtte?

Kommer litt an på, men du hadde bare 3 fisk? Små? Er det små fisk klarer de seg i pose noen timer, men pass på å ha mer luft enn vann i posen

ChanellLover
2. Jeg tengte på å kjøpe mange bøtter og spare på det mestre av mitt akvarie-vann og tappe det oppi akvariet igjen, men går det greit?

Helt greit å ta vare på en del vann, men fiskene klarer et godt vannbytte hvis du passer på at det nye vannet har samme verdier som det gamle

ChanellLover
3. Jeg har grus som er litt skitten pga. algeret. Når jeg tømmer akvariet, kan jeg da ta ut grusen og skylle den i kaldt vann?

Kaldt, varmt, samme det. Men mens du er i gang med dette bør du tenke over på hva slags fisk du skal ha i karet. Det er mange flere fisk du kan ha hvis du har sand istedet for grus. Kanskje like greit å bytte til sand mens du er i gang?

ChanellLover
4. Hva skal jeg gjøre med plantene?

Bare sørg for at de ikke tørker ut. legg dem i en pose eller en bøtte med vann

ChanellLover
5. Må jeg vaske bøtten hvis jeg skal ha fisker i den?

Kjøp nye bøtter som kun skal brukes til akvariebruk (helst lyse bøtter så du ser hvis det plutselig en gang skulle havne fisk oppi bøtta) Ikke bruke bøtter som er brukt til å vaske med (såperester er fy fy)

ChanellLover
6. Jeg trenger litt mere grus, for jeg har litt lite grus oppi der, kan jeg da ta oppi grusen under flytteprosessen?

Ja

ChanellLover
Takk for fine råd=) Mine vann verdier er : PH: 7.5 GH:6-8 Nitrit: Nesten ingen ting (gult)

Hvis du ser på pH verdien din så er denne over 7. Jeg regner med at du da gså har brukbar kH i karret ditt.

Resultatet av dette er at du nesten ikke har fri CO2 i vannet. Dette gjør at plantene dine sliter med å fremskaffe karbon. De må investere i en prosess for å få løst opp karbonet. Dette gjør at de går inn i en vanskelig konkurranse med algene i kampen om næringsstoffene i vannet. Denne kampen vinner alltid algene fordi de klarer seg med så lite.

Hvis du kan klare å få pH under 7 og dermed få frigjort CO2 vil plantene få en fordel. Deretter setter du inn hurtigvoksende planter. Egeria Densa er gunstig til algebekjempelse. Disse vokser fort og kan enkelt tas avleggere av slik at man hele tiden kan kaste ut det som er blitt stygge av alger. Alle stengelplanter er rimelig hurtugvoksende.

Når du ser at det begynner å bli mindre alger og at plantene vokser hurtigere må du sørge for at de får litt ekstra næring slik at de fortsetter å ha overtaket. Det som skjer er at algene sulter og dør. Ikke la det ligge slam på bunnen. Hurtigvoksende planter tar alltid næring gjennom bladene(osmose) slik at nyttegjør seg ikke av næring i bunnlaget. Planter med tykke blader tar ofte opp næring via røttene.
Hvor mange planter har du i karet? Kanskje bør du vurdere å sette inn noen flere?
Lisbeth
[QUOTE=ChanellLover] 3. Jeg har grus som er litt skitten pga. algeret. Når jeg tømmer akvariet, kan jeg da ta ut grusen og skylle den i kaldt vann?

Kaldt, varmt, samme det. Men mens du er i gang med dette bør du tenke over på hva slags fisk du skal ha i karet. Det er mange flere fisk du kan ha hvis du har sand istedet for grus. Kanskje like greit å bytte til sand mens du er i gang?

OBS, pass på å til slutt skylle grusen i lunket vann så ikke fiskene roter nedi alt for kald eller varm sand
Flytte akvariet mitt (180 liter)
TUSEN TAKK FOR FINE RÅD!!!
Nå vet jeg hva jeg burde gjøre

Jeg har ca. 6 planter nå, 4 store og 2 små
Hjeeeeeeelp!!!!!!!!!!!!!! mitt akvarie er oppe på 40 grader!!!!!!!!
HJEEEELP! ER DET NOEN SOM KAN SI MEG RÅD OM HVA JEG SKAL GJØRE NÅR MITT AVKARIE ER NESTEN OPPE PÅ 40 VARMEGRADER I CELCIUS?!?!
Varmekolben din har nok røket helt sikkert, slår seg ikke av igjen. Du må tappe ut vann å helle på kaldt vann, ta det litt og litt til du er må normal temp. Ny varmekolbe må du kjøpe deg
Takk alle sammen ;)
ENDELIG har jeg fått mitt akvarie ned på 26 grader igjen. Det var ikke kolden som røk, men det var meg!
Jeg skulle vri litt på den for å se om man kunne sette ned tempen litt (hadde akvariet på 28 grader), men jeg må ha vridd feil vei!
SRY FISKER!!!

Jeg vil også si tusen takk for fine råd
Flytte akvariet
Hei!
Jeg skal flytte akvarie mitt fra 2. etasje til kjelleren, for der har jeg fått et nytt rom til det. Jeg aner ikke hvor jeg skal ha fiskene eller hva jeg skal gjøre med vannet!
Er det noen som kan gi meg ekspert råd?
jeg har flyttet karra mine mange ganger pga får hele tiden inn nye karr. Å da må om møblering til. Du fyller ei ny bøtte/balje med vann fra akvariet og tar fiskene oppi der. Samme med plantene.Så tømmer du akvariumet for vann. Om akvariet er stort og tungt, å skal flyttes en hel etasje, ville jeg også tatt ut grusen. Også dette i en ren, helst ny bøtte eller lignende. Så flytter du karret dit du skal ha det. Da er det bare å ta grus, vann og planter oppi. Pass på at tempratur er nogenlude lik det gamle før du putter i fisken.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap