Min erfaring med esha protalon 707

Startet i går med en kur med eSHa Protalon 707 for å bli kvitt de slimete ekle algene.

Det står på produktbladet at man ikke skal bruke UV-lys sammen med produktet...
Jeg har UV-lys i vannpumpen... satser på at det går bra.

Dag 1: Vannet ble veldig grønt av middelet, det forsvant litt iløpet av dagen. Begge mine to ancistrus L144 blev stivfrosne, sånn var de i 2-3 timer. Jeg "poket" de med en stav og de beveget litt på seg. Før natten kom så var de i bevegelse.

Dag 2: Fortsatt litt grønt i vannet. Dryppet oppi en ny dagsdose (som er mye mindre enn for dag1). Mye av algene har begynt å få en gråfarge, regner med at de holder på og dør. Mine L144 er fortsatt aktive. Lurer litt på hvordan det blir når de spiser halvdøde alger.... håper de spiser av tablettene jeg gir de.

Bare 5 dager igjen
Mikaelft
Startet i går med en kur med eSHa Protalon 707 for å bli kvitt de slimete ekle algene.

Hvilke alger, BGA eller??
Green spot algae

staghorn algae og/eller Black-Beard Algae.
Dag 3: Dagsdose fra flaske A og B
(Flaske A inneholder algedrepende middel, B inneholder middel for å skape vekst i plantene).

Ene guppyen står 90 grader rett opp... håper han kommer seg til hektene igjen L144 er fortsatt friske!
Dag 4: Ingen dose i dag.

1 guppy står 90 grader rett opp. 2 guppy ligger på bunnen (men lever). 1 guppy svømmer mest med hodet ned.

:s
Mikaelft
1 guppy står 90 grader rett opp. 2 guppy ligger på bunnen (men lever). 1 guppy svømmer mest med hodet ned.

Dette er veldig rart siden det står på produktet at det ikke skader fisk. Jeg har jo brukt esha sine medesiner nettopp pga av den er snill med fisk, dyr og filterbakterier og her holder produktet det det lover.

Kunne tenkt meg å prøve middelet, men blir veldig skeptisk nå. Jeg har alt for dyrebare fisk til å tørre
Har du uv lys i pumpa, så er nok det du gjør nå bortkasta. Når middelet er i vannet og passerer uv lyset så vil dette da sansyneligvis bli ødelagt. Uv lyset tar jo knekken på det som måtte bli bestrålt.

Skal ikke si 100% at det blir sånn, men virker logisk for meg iallefall.

Vet om mange som har brukt midlet og som skryter mye av det, har selv sett resultatet av Protalon-707, og synes det er utrolig. Det eneste negative jeg har hørt er at det tar livet av snegler, derfor bruker noen midlet for å bli kvitt pestsnegler.
Dag 5: Ingen dose i dag.

Guppyen som stod 90 grader rett opp er død. 1 guppy svømmer fritt og ser grei ut. 1 guppy svømmer fritt og har noe rart på "nesen". 1 guppy finner jeg ikke. 1 guppy svømmer fortsatt med hodet ned.

De andre fiskene har det fint. (neontetra, kardinaltetra og ildtetra).

Ancistrus L144 lever fortsatt, de ser kanskje litt tynne ut. Men de spiser ikke av algetabletten.

I dag skal jeg ta ut alle plantene og prøve å rive av algene i vasken.

Fiskene som fikk symptomene først fikk det med en gang middelet kom oppi akvariumet, akkurat som om de "pustet" det inn i seg. Middelet hadde ikke passert pumpa først.
Fant guppyen som var borte, den var og død.

Totalt har 2 guppyer dødd. 1 er fortsatt i faresonen.
Symptomene på alle som er døde er at de har et hvitt utslett på munnen, hodet og litt på øynene. Det samme gjelder den som er i faresonen.
Hvorfor fåretar du ikke deg vannbytter i stedet for å se på at fiskene dør????
Har ringt runt for å få greie på det hær, alle er fornøyd med produktet men det burde vært gjort et vannbytte før kuren startet. om man ikke hadde gjort det å man så at det gikk galt stod det i bruksanvisningen at det straks måtte skiftes vann. hallo sier no jeg....
Skiftet vann før kuren startet.
Tok et lite vannbytte i går og et større vannbytte i dag. Slamsuget ordentlig overalt.
Hær ause det inn med meldinger om folk som har brukt midlet å er fornøyd, vet ikke hva som skjer med ditt akvariet ditt. men skift vann til du er sikker på at alt er ute av vannat.
Dag 6: Avbryter kuren

Gyppen som svømte med hodet ned er død.
Og en annen guppy er død.

Har en guppy igjen, den virker normal.

2 L144, 1 kardinaltetra, 3 neontetra og 2 ildtetra er helt normale.

Guppy er ikke akkurat den hardføre typen...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap