Alge problem! hvilken alge type, og hvordan bli kvitt den?

Hei, akvariet mitt slitter veldig med et alge problem!

Jeg legger ved noen bilder og håper noen kunne kommet med noe tips

algene er over alt i karet ( røtter, planter, glassruta og steiner)

Legger inn et bilde til,

og takker for svar på forhånd
Ser ut som du har fått bga i karet ditt. Les mer her.
Takk, da skal jeg prøve denne salt kuren. Jeg har prøvd å tatt vekk algene for hånd og slamsuger i flere uker men de kommer tilbake med en gang. og de lukter forferdelig
Didrik T. Hurum
Takk, da skal jeg prøve denne salt kuren. Jeg har prøvd å tatt vekk algene for hånd og slamsuger i flere uker men de kommer tilbake med en gang. og de lukter forferdelig:-)


Grunnen til at de lukter er for at dette er en bakterie, og ikke en alge.
Mere sirkulasjon i karet fungerer også, da disse bakteriene bare trives på stedet med lite sirkuasjon
Jeg har veldig mye sirkulasjon i karet på hele 4800l/t, men mye av det strømmer mot glasset, også har jeg discus som ikke liker for mye strøm, finnes det en fisk som kan få vekk dette? har ansistrus. og de spiser det ikke

men alt det grønne er det bakterier eller en blanding av alger og bakterier?

takker for kjapt svar
Bga er ikke alger. Et annet navn er cyanobakterier. Det danner grønne matter og er noe herk. Et annet tips kan være å fjerne mest mulig og mørkelegge karet noen dager.
takker for tipsene jeg får, har nå prøvd saltkuren og den funket ikke men jeg skal prøve igjen i morgen.

Hvis jeg ikke får det vekk så får jeg bare la det være, det er vel ikke farlig for fiskene, og plantene mine?
etter litt søking på forumet fant jeg ut alt jeg trenger og vite, og jeg tror jeg kommer til å skaffe meg noen eplesnegler

tusen takk for hjelpen heidisen og Tom K
Plussmedlem
Eplesnegler er et godt tips.

Fikk BGA i et kar selv.
Kjøpte meg Happy-Life Algin Extra for å teste ut dette, men første satte jeg inn en gjeng eplesnegler.
Etter 14 dager så var BGA'en borte. Fikk derfor aldri testet algemiddelet.
Happy-Life Algin Extra virker faktisk. Slet med BGA i en 720l tidlig på vinteren, og testet denne. Etter en uke begynte det å bli huller i algeteppet. Etter to uker betydelig reduksjon, og etter tre uker tilnærmet algefritt. Fortsatte med redusert dose et par uker til, og har ikke sett noe til BGA siden. Denne kuren virker kun mot BGA, og ikke andre alger. Karet hadde da 1xFX5 og 3x Fluval4Pluss som alle hadde utstrømming i samme retning. Altså kraftig strøm i akvariet. Algin Extra påvirker heller ikke filterbakteriene, så det er ingen stor risk å prøve, men det tar som du skjønner ganske lang tid før det hjelper. Snegler er nok en raskere metode dersom man vil ha det i karet.
takker for svar og jeg tror jeg går for eplesnegler
men jeg har mye strøm i karet, vil dette hindre at eplesneglene kommer opp på høye steder hvor det er bga og mye strøm?

Hvor mange Eplesnegler trenger jeg for et 240L akvariet?
Inaktiv bruker
Bare slenger ut en tanke her nå, lurer på om ikke visse medisiner som feks Esha exit dreper alger også? Jeg medisinerte nylig et plantekarr da jeg skulle forsikre meg om at plantene ikke hadde sykdommer/smitte og de hadde trådalger før jeg startet kuren, og algene forsvant helt etter 3 dagers kur. Noen andre som har erfart dette?
Men jeg forstår at det trådstarter har fått ikke er alger men en bakterie altså ;0)
Plussmedlem
Didrik T. Hurum
Hvor mange Eplesnegler trenger jeg for et 240L akvariet?:-)


Jeg hadde ca. 40 stykker til 350 liter. (Ca. 1,5 cm store.) Da gikk det mindre enn 14 dager å bli kvitt problemet. (Akkurat hvor mange dager er jeg ikke sikker på, for jeg var bortreist på jobb disse dagene.)

Har ikke så mange igjen i dette karet nå. Kanskje 10.
Det er bare bra, for det gikk utover plantene med så mange snegler.

Medmindre 4800 l/t er akkurat der sneglen skal krype så tror jeg det skal gå greit hos deg.
Loomis
[QUOTE=Didrik T. Hurum]Hvor mange Eplesnegler trenger jeg for et 240L akvariet?:-)


Jeg hadde ca. 40 stykker til 350 liter. (Ca. 1,5 cm store.) Da gikk det mindre enn 14 dager å bli kvitt problemet. (Akkurat hvor mange dager er jeg ikke sikker på, for jeg var bortreist på jobb disse dagene.)

Har ikke så mange igjen i dette karet nå. Kanskje 10.
Det er bare bra, for det gikk utover plantene med så mange snegler.

Medmindre 4800 l/t er akkurat der sneglen skal krype så tror jeg det skal gå greit hos deg.

takk,da tror jeg jeg starter med 5-10 stk. men kansje et problem, jeg har hypancistrus L-333 og L-066. Tror du disse vil spise eplesneglene?
De har spist opp alle rekene mine og noen små snegler. Enda de blir foret flere ganger om dagen!?
Det kan jo være at eplesneglene er for store, til å kunne bli spist
Vannelement
Bare slenger ut en tanke her nå, lurer på om ikke visse medisiner som feks Esha exit dreper alger også? Jeg medisinerte nylig et plantekarr da jeg skulle forsikre meg om at plantene ikke hadde sykdommer/smitte og de hadde trådalger før jeg startet kuren, og algene forsvant helt etter 3 dagers kur. Noen andre som har erfart dette? Men jeg forstår at det trådstarter har fått ikke er alger men en bakterie altså ;0)


Jeg har egnetlig aldri brukt medisner på verken mine fisker eller planter før, så jeg vet ikke
Plussmedlem
Jeg har et par L114 som gnager seg gjennom skallet til en eplesnegle hvis de for sjansen. Gnagelydene høres langt avgårde...
Hypancistrus er jeg usikker på. Puttet tre eplesnegler i et kar med hypancistrus. Jeg finner ikke sneglene igjen. Hva det skyldes aner jeg ikke.
Det skyldes nok at de har spist eplesneglene.

eller så har de gjemt seg, men jeg tror jeg prøver med en eplesngle først jeg å hypansistrusene mine er på ca 5cm og hvis jeg kansje kjøper en stor eplesnegle så tør ikke de å spise den

Hvor store er dine Hypancistrus og hvilken nummer har de?
Plussmedlem
Jeg har ikke vitner så jeg vil ikke automatisk skylde på de 8 cm store L333'ene
nei det skal du ikke. jeg har også L-333 på ca6-8cm, og skal kjøpe en eplesnegle etter helgen som kommer, så får vi se
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap