Flytende algeteppe?

Jeg trenger litt hjelp til å finne ut av hva jeg skal gjøre for å bli kvitt dette ekle problemet:

Laget har ligget i flere uker. Det stenger ute lufta, men stenger den også inne.. det vil si, luftboblene fra pumpa slipper såvidt ut gjennom laget.
Etter oppsamling av laget, og vannbytte tar det kort tid før det er tilbake igjen.


Karet er på 160liter
Utvendige Eheim 2224, og Innvendige Eheim 2252 - god sirkulering altså
Fisk: Stort sett bare corydoras
Foring: Jeg har foret veldig lite de siste ukene for å få vekk laget
Lys: To T8 Sylvania lysrør (aquastar og growlux) Nylig byttet
Påviste litt nitritt i karet i går, og kommer nå derfor til å skifte vann hver dag.
Beplanting: Karet er godt beplantet

Jeg mener å huske at det begynnte først som en vanlig proteinhinne, deretter begynnte den å bli grønn. Dersom jeg stikker armen nedi karet, drar meg med meg nye gørr og hånda blir grønn.. Jeg har også prøvd å samle opp gørra med håv, med hell. Men algene er så små at jeg kan ikke skille mellom plantene.

Utblåset fra den utvendige pumpa satte jeg helt i starten av problemet slik at den skal blande overflatevannet.

Vannet er ikke grønt.
Jeg har pistia, som ser halvt druknet ut i algene.. har også hornblad som jo tar opp mye næring.



Vil det hjelpe å mørklegge karet i noen dager kanskje?



Hvor mange timer daglig har du på lys ?

Har lest flere her inne som har mørklagt karret helt (med teppe) 5 dager når de har hatt svevealger. og ikke gi mat de dagene. + hyppige vannbytter

Har bestandig brukt timer på lyset, og alltid hatt 15 timer lys, 9 timer natt... Bruker det samme i en 60liter også, der er det ingen slike alger.
Men kan jo være siden jeg har nettopp byttet lysrør at disse algene har kommet plutselig? Byttet dem for et par måneder siden da, en god stund før algene kom..

5 dager mørkt, blir tragisk det!
Men jeg skal prøve, tusen takk Lisbeth!




Ja, det er litt kjipt mens det er mørkt. har hørt mange som sier det hjelper-og da blir det finere etterpå. Har lest at 10-12 timers belysning er det beste for fisk og planter.
15 timer i døgnet med lys er altfor mye. Plantene har ingen nytte av de ekstra timene med lys utover 12 timer i døgnet, det er kun alger som har nytte av det. Du har nok kun hatt flaks om det har gått bra med så mange timer lys i døgnet uten algeproblemer tidligere, tror jeg...!

Du kan kutte ned til 10 timer i døgnet i noen mnd. Så kan du øke gradvis til 11 om ikke algeproblemene dukker opp igjen.
Prøv først å manuelt fjerne (med kopp e.l.) så mye som mulig av algene, og deretter mørklegger du karet i flere dager. Minst 4, helst flere dager. Når du så skal sette på lyset igjen, så husk 10 timer pr døgn over lengre tid. Du kan øke gradvis til 11 om det er noe du ønsker spesielt.


hehe, mange takk. :0

Det er kanskje i overkant lenge ja, jeg skal ordne på det :p
Egentlig er det jo bare teit at de skal vokne så tidlig uansett!

Merkelig at jeg aldri har hatt problemer med alger før!

Har allerede sika av algene og bytta litt vann.. nå blir det mørkelegging.



Må egentlig si at du har hatt flaks, som ikke har fått algeproblemer før nå

15 timer med lys er uhorvelig mye, og sannsynligvis hele forklaringen på problemet ditt. Selv kjører jeg bare 10 timer per døgn, selv om jeg har mest lyst til å ha det på i 15 timer.

Total mørklegging ( med sorte søppelsekker tapet godt til akvariet) i 4 til 6 dager vil sannsynligvis fjerne problemet.
Haha, huff ja. Ser jo selv at det er mye, når jeg først skrev det ned i tall! Har aldri tenkt over det, for det har jo gått helt bra hele tiden; nydelige store planter har jeg fått - men ingen alger!
Tenk at jeg ikke hatt noe algeproblemer på tre år, ikke før nå! :p

Har stillt ned lystiden til begge karene, problemkaret får ikke noe lys. Har hengt et teppe over det.. :p

Jeg skal skrive her hvordan kuren går, har veldig god tro. haha.
Det er store sjanser for at dette går bra. Jeg legger ved et bilde som viser hvordan det så ut hos meg for 1,5 år siden. Jeg hadde noen runder med avsiking av overflaten, vannbytter og litt sparsommere foring. Jeg tror jeg mørkla akvariet med et teppe noen dager også. Lystiden gjorde jeg ikke noe med, jeg bruker å ha på lyset 12 timer. Algene ble borte og har ikke kommet igjen.
Skaff deg eplesnegler eller sebra og tigersnegler så garanterer jeg at du blir kvitt problemet ganske raskt. De er de flinkeste renholdsarbeiderne man kan få. De spiser matrester, alger, døde planter, døde fisker osv.
bare pass på at du ikke kjøper kjempe eplesnegler
Tove H:
Det er som å titte ned i mitt eget! Takk for bildet, da vet jeg at det er det samme vi snakker om! Godt å vite at det ikke kommer igjen, det er jo kjempeekkelt! =)

Heidi Ingdal:
Eplesnegler er flotte, skulle gjerne hatt det: men de spiser vel levende planter også? Har hørt det iallefall, så har aldri turt å holde slike. Er så glad i planter :p
Har en tigersnegle i "algekaret" nå faktisk, det holder vel ikke bare med en da.. hehe. Men syns det blir så stygt med alle de hvite eggene demmers overalt på trerøttene, og de forsvinner jo ikke heller siden de ikke blir utsatt for brakkvann! :p

Aquagal:
Kjempesnegler skal jeg holde meg unna, for de spiser iallefall alt de kommer over! Hadde slike en gang, merkelig syn å se en snegle i vannflata med kjeften vidåpen der den hogde innpå med pistia! :P
Vannsti
Tove H: Det er som å titte ned i mitt eget! Takk for bildet, da vet jeg at det er det samme vi snakker om! Godt å vite at det ikke kommer igjen, det er jo kjempeekkelt! =) Heidi Ingdal: Eplesnegler er flotte, skulle gjerne hatt det: men de spiser vel levende planter også? Har hørt det iallefall, så har aldri turt å holde slike. Er så glad i planter :p Har en tigersnegle i "algekaret" nå faktisk, det holder vel ikke bare med en da.. hehe. Men syns det blir så stygt med alle de hvite eggene demmers overalt på trerøttene, og de forsvinner jo ikke heller siden de ikke blir utsatt for brakkvann! :p Aquagal: Kjempesnegler skal jeg holde meg unna, for de spiser iallefall alt de kommer over! Hadde slike en gang, merkelig syn å se en snegle i vannflata med kjeften vidåpen der den hogde innpå med pistia! :P

Eplesnegler spiser IKKE levende planter. De spiser algene av plantene og det som er dødt. Det er kjempe epler som spiser planter og ikke vanlige epler.
Jeg kjøpte et brukt akvarium med to epler i - og den forrige eieren sa at de to hadde spist opp alt av plater som var i karet.. derfor solgte jeg de flotte sneglene og har ikke turt å skaffe meg slike igjen!

Dette er jo fortreffelige nyheter da! Skal jeg tørre å gå til innkjøp da? Eller, hvis du er helt sikker på at eplesnegler aldri spiser planter så gjør jeg det!

Har hatt sebraeplesnegler, som jeg var veldig fornøyd med.. de spiste aldri på plantene iallefall..! Men de har jo ikke like spreke farger som eplene da.. :p
Pomacea diffusa (tidligere kjent som Pomacea bridgesii) eter ikke friske planter.

Andre eplesnegle-arter eter planter så det ljomer etter.
Vannsti
Jeg kjøpte et brukt akvarium med to epler i - og den forrige eieren sa at de to hadde spist opp alt av plater som var i karet.. derfor solgte jeg de flotte sneglene og har ikke turt å skaffe meg slike igjen! Dette er jo fortreffelige nyheter da! Skal jeg tørre å gå til innkjøp da? Eller, hvis du er helt sikker på at eplesnegler aldri spiser planter så gjør jeg det! Har hatt sebraeplesnegler, som jeg var veldig fornøyd med.. de spiste aldri på plantene iallefall..! Men de har jo ikke like spreke farger som eplene da.. :p

Ja ta sjansen for de er så flotte og underholdende. Det måtte vært kjempe epler han hadde i karet for de spiser alt, også kunstige. Jeg hadde et eget kar for mine kjempe epler på 280 liter for de blir jo store og de spiste alt av planter, så jeg hadde bare kunstige planter oppi der og jaggu meg så begynte de og gnage på de også. Men vanlige epler spiser ikke planter. Jeg har både Sebra og Marisa epler også og ingen av de heller spiser på mine planter. Mens der er det noen som har motsatt erfaring igjen. Vær obs på at noen dyrebutikker selger kjemper som vanlige epler. Anbefaler deg å kjøpe privat. Se på annonsene her inne.
Haha, det hadde jeg ikke trodd! At de spiser kunstige planter! Det tyder jo på at de kunn bruker øynene når de leter etter mat noen ganger. Merkelig.

Skal se om jeg får tak i noen privat da, tusen takk

Hei jeg har samme problemet i min 600 liter.

Jeg skiftet 4 lysrør i 600 literen til "plantelys" og plutselig eksploderte algeveksten bare på 2-3 dager. Karet er stappfult med forskjellige planter Har mange hurtigvoksende planter men de klarer ikke å bekjempe algehinna som flyter.
Har en misstanke om for mye gjødning oppi som plantene ikke klarer å ta til seg.

SAE fiskene mine er vertfall blitt feite å runde!

Hadde samme problemet i 110 literen tidligere. Der brukte jeg Tetra sin alge bekjemper som heter Algizit. Den fungerer veldig bra. Lystiden er 14 timer på og etter 1mnd. så er det ennå ikke blitt noen alger. Men jeg har ikke fisk i det da, kun planter.
Okei, da er kanskje mistankene mine rette! Håper at ved å senke antall timer lys, at ikke algene får mer overtaket..! Er jo ikke det jeg var ute etter da jeg kjøpte plantelys! :p

Karet har nå vært mørklagt i 5 dager.. tør jeg skru på lyset i morgen eller skal jeg kanskje bare safe og vente til mandag? :p
Inaktiv bruker
Jeg kjøpte noen "anti-alge-steiner" for et par mnd siden, disse skulle visst motvirke alger, men de er blitt helt grønne av alger. Jeg har dog ikke alger på noe annet i akvariet ( men har jo algespisende fisk) Jeg synes det er merkelig at stein som skal motvirke alger blir fulle av alger? Har ellers aldri hatt særlig med alger i akvariene mine.

Noen som vet hva disse steinene heter og om de virkelig hjelper mot alger? De er ganske store og de er hvite og brune i fargene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap