Er dette alger?

Og hvordan blir jeg eventuelt kvitt dem?

Holder på med innkjøring, men har skiftet ca 20% vann en gang ukentlig hittil. Er på ca 3,5 uke og er kun rot og planter i akvariet, ingen fisk. Det brunlige belegget eller hva jeg skal kalle det, kan til en viss grad tørkes av bladene, ikke helt, men noe. Vet at dette ikke er en akvarieplante og den er tatt ut nå, men også andre planter har disse mørke flekkene.
Inaktiv bruker
som jeg har fortaltt deg før så bytter man ikke vann under innkjøring, da tar det lengre tid. øverste plante er stueplante. Im du har mye alger kan du prøve å justere kystiden eller bytte lys.
Spock
som jeg har fortaltt deg før så bytter man ikke vann under innkjøring, da tar det lengre tid. øverste plante er stueplante. Im du har mye alger kan du prøve å justere kystiden eller bytte lys.

Jeg vet det nå Spock, derfor kommer jeg ikke til å bytte vann i morgen som er en uke siden forrige skift Ville likevel nevne at jeg har gjort det siden jeg har lest at vannbytter er brukt mot alger

Vet også at den første ikke er akvarieplante, har bare ikke fjernet den før nå - men "algene" vises best der og ville derfor vise den.

Jeg har nok antagelig hatt for lang lystid en periode, har nå stilt ned, men kan algene i så fall gå tilbake eller er disse plantene "ødelagt"?
Uansett vil et nystartet akvarium nesten alltid få et angrep av brunalger. Disse brunalgene er helt harmløse, og det eneste du trenger å gjøre er å vente. De vil forsvinne av seg selv etterhvert som akvariet blir innkjørt. Ancistrus elsker å spise brunalger, så om det er noen igjen når det er på tide for deg å sette inn fisk, vil Ancistrusen ta seg av dem i løpet av et par dager.

Brunalger dukker opp kort stund etter at man har startet innkjøringen (par uker kanskje?), og perioden de blir værende varer rundt to måneder. De fordufter nesten alltid av seg selv etter den tiden.

Du burde la akvariet få stå i fred under innkjøringen og ikke bytte vann på de fire til fem ukene det tar. Brunalger vil du ha uansett. Og som nevnt; de fordufter av seg selv etterhvert.
Ah, så bra da! Takk for svar

Skal la akvariet stå i fred nå resten av innkjøringen. Jeg fikk feilaktig tips om å ta vannbytter ukentlig også nå i starten, men skal la det være heretter!
Brunalger fordufter av seg selv? Hva slags vrøvl er dette?:0)

Jeg har hatt både brunalger, trådalger og grønnalger og gudene vet alt hva det heter i alle mine karr i et år, og har man først fått det så virker det umulig å bli kvitt igjen.. . Det rare er at jeg aldri hadde noe slikt før, jeg har hatt akvarier i fire år, uten en alge, og så plutselig fikk jeg med det på noen planter jeg hadde kjøpt privat. Og, da var det gjort. Har hatt alger i et år nå, og prøvd alt for å bli kvitt det igjen. Men, det virker som om de sporene fra algene rett og slett sprer seg med vannet; om man bruker vann fra et akvarium og starter opp et nytt med det, så får man det samme der.

Brunalgene ser ut til å ha forsvunnet etter at jeg solgte den siste utvendige filterpumpa, og gikk over til å ha bare innvendige pumper, men nå har grønnalgene tatt overhånd, trådlignende alger på akvarieglasset. Ganske dekorativt, men irriterende;0)

Brunalger trives vel egentlig best i mørker? De vokste ihvertfall godt i slangene på de utvendige filterpumpene jeg hadde, og der var det mørkt.

Inaktiv bruker
Brunalger: Dette brunfargede algebelegget dekker ofte bunnlaget som på steiner og grus, planteblader og glassruta. Dukker ofte opp i nyoppsatte akvarier. Årsaken ligger trolig i for høye nitratverdier, pH over 7.5, for hardt vann, eller at belysningstiden er for lang (over 12 timer). Oftere delvannsbytter kan hjelpe. I nystartede akvarier vil disse som regel forsvinne av seg selv etter en etter hvert. Algeetende fisk som Crossocheilus siamensis og ancistrus-arter sies det kan beite disse.

Coryalba
Brunalger fordufter av seg selv? Hva slags vrøvl er dette?:0) Jeg har hatt både brunalger, trådalger og grønnalger og gudene vet alt hva det heter i alle mine karr i et år, og har man først fått det så virker det umulig å bli kvitt igjen.. . Det rare er at jeg aldri hadde noe slikt før, jeg har hatt akvarier i fire år, uten en alge, og så plutselig fikk jeg med det på noen planter jeg hadde kjøpt privat. Og, da var det gjort. Har hatt alger i et år nå, og prøvd alt for å bli kvitt det igjen.

Det er sant at hvis brunalgene dukker opp i et godt etablert akvarie så vil de antagligvis ikke forsvinne av seg selv, uten at man gjør noe med årsaken til dem.
Jeg fikk dem en gang etter en periode med for mye lys i akvariet. Da må man redusere lyset ellers så blir de værende lenge.

Hvis de derimot kommer i løpet av de første månedene etter oppstart, slik som i dette tilfellet, så forsvinner de ofte av seg selv.
Brunalger er det samme som kiselalger, og disse algene nyttegjør seg av kisel som kommer med springvannet, altså ved vannbytter. Brunalger opptrer som oftes i nyoppstartet akvarium hvor det er hyppige vannbytter.

Ancistrus sp. ungfisk har god appetitt på dette brune belegget

Brunalger som ikke vil bli borte etter at karet er over de første innkjøringsmånedene kan komme av for dårlig eller feil lys. Brunalger trives i dårlig lys, til forskjell fra de fleste andre alger.
Coryalba
Brunalger fordufter av seg selv? Hva slags vrøvl er dette?:0) Jeg har hatt både brunalger, trådalger og grønnalger og gudene vet alt hva det heter i alle mine karr i et år, og har man først fått det så virker det umulig å bli kvitt igjen.. .

Du kan godt uttrykke deg høflig selv om du ikke er enig. Det har vel sine spesielle grunner til at du har denne algen utenom innkjøring da.

Anbefaler at du kjøper deg [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=128040+*+128240&userid=k87AaqZW1BS2rXdJtfIspb1ly7UrM795b00&t=temartic_e]en silikat-test[/URL], siden du er plaget med brunalger og diverse andre alger i akvariet ditt. Det er tydeligvis noe som ikke stemmer.

Det kan også være på tide og bytte lysrør. Når lysutbyttet for plantenes del blir dårlig, kommer algene og da gjerne brunalger, ettersom de trives i dårlig lys.
De kommer av for mye lys også. Det lærte jeg etter at jeg i en periode økte lysmengden i et av akvariene mine til litt over 12 timer daglig. Da kom brunalgene ganske fort. Med 10 timer lys så er det ingen brunalger der.
Janne
Brunalger er det samme som kiselalger, og disse algene nyttegjør seg av kisel som kommer med springvannet, altså ved vannbytter. Brunalger opptrer som oftes i nyoppstartet akvarium hvor det er hyppige vannbytter. Ancistrus sp. ungfisk har god appetitt på dette brune belegget :) Brunalger som ikke vil bli borte etter at karet er over de første innkjøringsmånedene kan komme av for dårlig eller feil lys. Brunalger trives i dårlig lys, til forskjell fra de fleste andre alger.

Det oppklarer nok saken, for jeg bytter vann ganske hyppig i mine karr, 20% tre ganger i uken. Men, det er offentlig vann her, og nå flytter jeg til hus med privat brønn, så forhåpentligvis vil det gavne både fiskene og vannverdiene.

Men, som sagt, jeg hadde aldri disse algene tidligere, de kom for et år siden.

I Juwelkarret mitt har jeg grønne alger, ikke brune, og det kommer nok av belysningen, (T5-rør) vil jeg tro, siden jeg ikke har grønne alger i Akvastabilkarret som har andre type lysrør. Lysrørene i begge karr er så og si helt nye.

Trådalger har jeg aldri tidligere hatt i noen akvarier, de kom med noen planter jeg kjøpte privat, som sagt, og har siden vært et problem.

Brunalger (diatomer) er som de fleste andre alger et tegn på en eller annen form for ubalanse i akvariet. Å si at det har en enkelt grunn blir litt ufullstendig. Akvariermiljøet har en rekke faktorer som spiller sammen, og for algevekst trengs egentlig de samme faktorene som plantene trenger, næring og lys. Trikset er at god plantevekst i et velbalansert miljø gir lite alger, for plantene forbruker næringsstoffene. Men er det lite næring og dårlig plantevekst, har algene en fordel. Man ser ofte at Malawi-kar sliter med brunalger...de har lite eller ingen planter og blir mer sårbare.
Planter trenger karbon, og det "billigste" for dem er å bruke CO2. Så et optimalt forhold mellom lysmengde og CO2 innhold vil begrense algene ved å holde planteveksten på topp. Øker man lysmengden, bør derfor også CO2-innholdet justeres opp.

Som tidligere sagt, bruker brunalgene silikater ("kisel") til å lage skallene sine. I kar med veldig silikat-holdig bunnlag, vil det lekke ut mye silikater i vannet, særlig i starten, og brunalger trives. Blåstersand fra Biltema kan inneholde oppimot 50% silikater. I tilleg tilfører vi silikater gjennom vannbytter...over 200 vannverk i Norge tilsetter silikat i vannet (i form av vannglass) som korrosjonsbeskyttelse for vannrørene. Det er fullt mulig å redusere/fjerne silikatinnholdet i kranvannet. De fleste midler som fjerner fosfater, fjerner også silikater.
Beklager hvis dette ble en "forelesning", men som sagt er det litt enkelt å si at alger skyldes 1 enkeltfaktor...
SilverShaded
Som tidligere sagt, bruker brunalgene silikater ("kisel") til å lage skallene sine. I kar med veldig silikat-holdig bunnlag, vil det lekke ut mye silikater i vannet, særlig i starten, og brunalger trives. Blåstersand fra Biltema kan inneholde oppimot 50% silikater. I tilleg tilfører vi silikater gjennom vannbytter...over 200 vannverk i Norge tilsetter silikat i vannet (i form av vannglass) som korrosjonsbeskyttelse for vannrørene. Det er fullt mulig å redusere/fjerne silikatinnholdet i kranvannet. De fleste midler som fjerner fosfater, fjerner også silikater. Beklager hvis dette ble en "forelesning", men som sagt er det litt enkelt å si at alger skyldes 1 enkeltfaktor...

Midler som fjerner fosfat, er det slike midler som AquaSafe? Bør jeg i såfall tilsette det eller bare la det være?

Jeg har ganske mye av disse algene, som sagt på bladene på plantene, men nå også på grusen i bunnen, på oversiden av pumpa(innvendig) og på rota også...
Inaktiv bruker
Fosfat, tilføres normalt via fôringen. Planter kan i liten grad nyttegjøre seg denne næringen, og alger kan bli resultatet av forhøyet PO4. Måles med dråpetester. For å redusere Po4, bytter en enten ut mer vann pr uke, reduserer fôringen, eller skaffer filtermasse som bryter ned PO4
CW
Midler som fjerner fosfat, er det slike midler som AquaSafe? Bør jeg i såfall tilsette det eller bare la det være? ...

Aquasafe fjerner ikke fosfat nei. Det fjerner klor i kranvann, og metaller som kobber, sies det. Det fjerner ikke alt mulig annet. Les på flasken, det står hva den brukes for.
Nei, Aquasafe fjerner ikke hverken fosfater eller silikater.
Fjerning av silikater er en "bivirkning" av fosfatfjernere. Dette er spesialmidler som kan benyttes som et innlegg i filteret, eller til å forbedre kranvann før det benyttes til vannbytter. Fjerning av fosfater kan foregå via vannbytter, men fjerning av silikater ved hjelp av vannbytter fungerer naturlig nok ikke hvis det er mye silikater i kranvannet.
Eksempler er ROWAphos og phosban.

Men før du tenker for mye på dette, ville det nok være klokt å finne ut om du faktisk har mye silikater i vannet. Det finnes tester for dette også.

Også fosfater spiller inn. Brunalger synes å like seg best når forholdet silikat/fosfat er høyt, hvilket ofte er tilfelle i nyoppsatte akvarier. Etter hvert vil forholdet svinge mer mot fosfat (fisk og fiskefor og annet avfall øker fosfatnivået). Igjen er det balansen vi er ute etter...men TS KAN prøve å tilsette litt fosfat-gjødning til karet hvis silikatenivået er høyt og brunalgene tar helt av.
Var ikke så enkelt dette. Tror dere dyrebutikken kan teste mot silikater og fosfat? Jeg har jo ikke begynt å mate enda siden jeg ikke har fisk, så tviler på at det kan komme derfra, selv om jeg hadde i bittelitt flakfòr for å mate eventuelle bakterier som kom igang.

Hva med algemidler?
Ha litt tålmodighet isteden Ikke hopp på flasker med alle slags midler allerede etter 3 ukers drift av akvariet. Gi det sjanse til å komme i balanse naturlig, etterhvert som filteret og akvariet blir innkjørt!
Mye fosfater har du nok ikke ! Men det KAN være silikater er litt høyt, særlig I FORHOLD TIL fosfater. Hva slags bunnlag har du, og hva slags belysning ? Hva er egentlig vannverdiene i karet (pH, GH/KH, NH3, NO2, NO3) ?

Om akvariebutikken kan teste på silikater, er det umulig å svare på. De vil antagelig si at det er tull, særlig hvis de ikke har tester for dette..

Silikat- og fosfat-midler brukes mye mer i saltvannsakvarier, fordi brunalger der kan "kvele" både koraller og sunnheten i bunnlaget. Der setter man gjerne inn et fosfat/silikat filter eller reaktor i forbindelse med osmose-anlegg.

I første omgang ville jeg satt inn noen hurtigvoksende planter (Ceratopteris cornuta, Hygrophila-arter, Ceratophyllum demersum, f.eks.) og sette til litt fosfatgjødning. Verdt et forsøk, før man går til mer drastiske tiltak. Og det er alltids mulig at de vil bli borte når akvariet er ferdig innkjørt og stabilt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap