Hvilke tester er nødvendig til ett nystartet akvarie?

Hva slags teste bør jeg skaffe meg som nybegynner.?
Hva slags teste bør jeg alltid ha?
Hva er viktig og se etter?

Andreas Bjørvik
Både som nybegynner som som noe du altid bøy ha vil jeg anbefale i allefall Ph, og nitritritt test. Anbefaler å bruke dråpetester og ikke slike strips som også selges.

Ellers kan det være greit å ha GH og KH tester. De bruker jeg veldig sjeldent, men det er fordi jeg har godt og passende vann i springen. Kan jo være greit å ha mens en finner ut om vannet du har er stabilt fra springen.

Noe annet enn dette har jeg aldri brukt.

Er ikke sikker på hva du mener med det siste spørsmålet..

Hvis det gjelder testene det også så er det viktig å passe på at nitritt testen ikke slår ut. Den skal altid vise <0.3. Ph varierer fra hvilke fisk du skal ha. Pass på å sette sammen fisk som skal ha omtrent like forhold.
Takk For svar da vet jeg hva jeg skal kjøpe.

Andreas Bjørvik
Kjøpte meg et Tetra Laborette som inneholder alle testene som Siv foreslo. Har i tillegg kjøpt meg en NO<sub><small>3</small></sub> (nitrat) test.

Har ph 7 fra springen og GH&KH=0. Dermed blir disse også endel brukt for å sjekke at mine justeringer en rimelig konsekvente.

NO<sub><small>3</small></sub> testen kjøpte jeg nylig og oppdaget raskt verdien i. Selv om filteret fungerer aldri så bra er det vanskelig å ballansere fisk og planter, og hos meg bygger NO<sub><small>3</small></sub> seg opp. Dermed kan jeg styre vannskifter så jeg ser om litt er nok eller om mer (1/3 eller 1/2) må til.
Hvis du ikke har så lyst å investere i alle disse
dyre testene kan du ta med en vannprøve til
en akvariebutikk og be dem teste vannet ditt.

Men som regel er fisken og plantene gode
indikatorer på om vannet holder bra kvalitet, og
hvis du ikke har noen problemer oppi karet, så
trenger du ikke å teste for alt mulig rart
Eirik Fosen
Hvis du ikke har så lyst å investere i alle disse dyre testene kan du ta med en vannprøve til en akvariebutikk og be dem teste vannet ditt.

Problemet med det å gå på butikken for å teste vannet er at det ofte er søndag kveld når en mener å se at ting ser rart ut. Jeg foretrekker da å ha testene for hånden selv..
Er da vel ikke dyrt det, du trenger i hovedsak ph og nitritt test først, det får man jo til under 100 lappen. Billigere enn 10 døde fisker. Problemet med å gå i butikken er at de ofte ikke har peiling på hvilke verdier fiskene skal ha, og dermed sier det ser fint ut uten å ha særlig innsikt. Like greit å lære det selv, først som sist.
han spør hvilke tester man må ha som nybegynner, og det blir ramset opp 10talls forskjellige tester.

Jeg har greid meg i nesten 10 år uten noe særlig testing av vannet.
Anbefaler deg Tetra Laborett.
Her får du alt du trenger, for en grei penge.
Hmm takk for svar.
Da har jeg noe å tenke på.

Andreas
Eirik Fosen
han spør hvilke tester man må ha som nybegynner, og det blir ramset opp 10talls forskjellige tester. Jeg har greid meg i nesten 10 år uten noe særlig testing av vannet.

Så vidt jeg kan se så har vi bare anbefalt 5 tester til sammen. Og det er ingen som sier at han MÅ kjøpe de i denne tråden. Vi anbefaler som svar på spørsmål.

Og ja det går fint an å klare seg uten, men det kan være godt å ha skulle noe skje. Siden spørsmålet ikke var "MÅ jeg ha tester?" og svaret ikke var "JA" så syns jeg egentlig innlegget ditt var noe unyttig.
Hei Andreas!

Det viktigste i mitt hode er at du finner ut hvilke vannverdier akvariet ditt stabiliserer seg på, og da kan du enten gå til butikken eller kjøpe tester selv. Selv gikk jeg til butikken for å teste pH og hardheten. Et stabilt akvarium med tanke på disse parameterne, er (også i mitt hode) viktigere enn hva de faktiske verdiene ligger på. Etter at du har fått noenlunde peiling på vannverdiene dine, hadde ikke jeg tenkt mer på testing av vannet. Finn heller gode rutiner for vannbytte, og ikke overbefolk akvariet. Det setter fiskene pris på! - og du kan bruke tiden på å observere fiskenes oppførsel, om de trives eller ei.
Og så ser jeg at du spør om hva det er viktig se etter. DDa vil jeg svare: Om fiskene trives. En fisk som trives har klare farger og svømmer med "lette" bevegelser. En fisk som ikke har det så bra, kan vifte mer enn normalt med gjellene, "gispe" etter luft i vannoverflaten, vrikke på hele kroppen når den svømmer, for eksempel.
Helge H
hos meg bygger NO3 seg opp. Dermed kan jeg styre vannskifter så jeg ser om litt er nok eller om mer (1/3 eller 1/2) må til.

Et lite tips som har hjulpet meg med NO3. Hadde tidligere problemer med at NO3-nivået ble høyt i ett av akvariene (et lite akvarie, og dermed vanskelig å få stabilt). Det var helt konsekvent, og jeg slet med å få den ned. Tetra har noe som heter NitrateMinus. Den koster skjorta, men fungerer som bare rakker'n. Har aldri hatt problemer med nitrat etter at denne ble innkjøpt og tatt i bruk. Det er noen hvite kuler som du graver ned i bunnlaget. De virker i ett år før du må ha i nytt. Ulempen med dem er at de gjerne vil bli med når du slamsuger. Ulempe nr. 2: sist jeg kjøpte, var det kun med bruksanvisning på tysk, og det kan ikke jeg! Sikkert noen "innkjørte" akvariefolk her som vil protestere på at det ikke er nødvendig, men jeg har veldig god erfaring med bruk av denne Aldri et akvarium uten!
Buddy-kjeden har Tetra-laborett på tilbud nå!
I alle fall hadde de den til kampanjepris nylig. Om du har en slik butikk i nærheten, får du det et par hundre kroner under vanlig butikkpris. Ellers kan jo ting kjøpes rimelig på nettet.
Hva man trenger kommer jo i høy grad an på hva slags fisker en ønsker å holde, og hva deres krav til vannet er i forhold til kranvannet der en bor. Er en slurvete med vannbytter er uheldig å fore for mye, eller har andre uhell, vil det bli ubalanse i akvariet, men ofte er symptomene litt diffuse, da er det greit å kunne teste for ulike ting, så en lettere vet hva en skal ta tak i.
Butikkene sine tilbud er ofte ikke særlig rimelige likevel...
Tilbudet hos buddy var til kr 398,- og det er langt dyrere enn fastprisen til webzoo.
Har man flere ting man trenger, så tjener man fort inn frakten (og vel så det), dersom man bestiller fra nettbutikker som webzoo..
Dyrehagen
Ulempe nr. 2: sist jeg kjøpte, var det kun med bruksanvisning på tysk, og det kan ikke jeg!

På Tetras nettsider (www.tetra.de) ligger alle deres bruksanvisninger på engelsk som .pdf filer. Adobe Reader (for å lese .pdf) er gratis software, og anbefales varmt.
1. Nitritt-test
2. pH-test

De to er etter min mening de to viktigste testene for en nybegynner eller i et nystartet akvarium!

Skal du ha spesielle fisker, som f.eks. afrikanske Malawi-ciklider, bør du også ha en gH-test slik at du får riktig vannverdier der også.

Det hender nybegynner-kar får algeproblemer, og da kan det også være kjekt å ha en Nitrat-test. Kan være nyttig og god hjelp til å oppklare årsaken til algeoppblomstringen.

Det jeg tester for når jeg mistenker at noe er galt i et akvarium, og det kan også være etablerte kar som har gått en stund, er følgende:
1. nitritt
2. nitrat
3. total-ammoniak
Helge H
[QUOTE=Dyrehagen] Ulempe nr. 2: sist jeg kjøpte, var det kun med bruksanvisning på tysk, og det kan ikke jeg!

På Tetras nettsider (www.tetra.de) ligger alle deres bruksanvisninger på engelsk som .pdf filer. Adobe Reader (for å lese .pdf) er gratis software, og anbefales varmt.
Og her på AF ligger dem på norsk
Frank, det er vel bare testene som ligger inne på norsk, ikke produkter som NitrateMinus som han spurte om?
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap