- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvorfor blir ikke NO2 mindre når jeg bytter vann?
Hvorfor blir ikke NO2 mindre når jeg bytter vann?
Jeg har en 110 liter som jeg sliter med NO2.
I går målte jeg til 0,7 og i dag, etter å ha bytta over 90% av vannet og vaska grus og røtter, måler jeg til 0,6...
Burde det ikke være mer fremgang når jeg bytter så mye?
Det er forresten ikke fisk i akvariet, men det har gått en gjeng corydoras assisi der inntil for noen dager siden. Det er masse planter der, og juwel sin innebygde pumpe pluss en fluval 2+ hjelpe pumpe.
PH er 7
GH er 9
NO2 er 10
I går målte jeg til 0,7 og i dag, etter å ha bytta over 90% av vannet og vaska grus og røtter, måler jeg til 0,6...
Burde det ikke være mer fremgang når jeg bytter så mye?
Det er forresten ikke fisk i akvariet, men det har gått en gjeng corydoras assisi der inntil for noen dager siden. Det er masse planter der, og juwel sin innebygde pumpe pluss en fluval 2+ hjelpe pumpe.
PH er 7
GH er 9
NO2 er 10
Postet 30.10.07 kl 15:31
Endret: 30.10.07 kl 15:32
Aayla SecuraNO2 er 10
Regner med du mener at NO2 er 1. Uansett.... Det produseres nitrit så fort at du ikke greier å kvitte deg med det ved vannbytte. Dette betyr at filteret ikke fungerer som det skal. Prøv å ta filterslam fra et akvarium som fungerer og ha det oppi akvariet med NO2. Bakteriene i slammet vil ganske raskt kolonisere filtermassen. Et fungerende filter omgjør nitrit til nitrat så raskt at nitrit ikke er målbart. Vannbytte er derfor noe man gjør for å få bort nitrat.
Et bøttefilter hadde sikkert ikke vært dumt. Juwelfilteret kan lett skjæres bort med kniv.
Postet 30.10.07 kl 17:26
Her er det i utgangspunktet kun et svar utfra det du skriver. For stort vannbytte, når man bytter så store mengder vann på en gang så tar man også bort mye av de gode bakterier som skal være med på og bryte ned No2.
Punkt 1, mindre og hyppigere vannbytter. 10% daglig til No2 er redusert.
Punkt 2, fjern årsaken ti at No2 oppstår, i 99% av tilfellene, for stor fiskebestand eller for fye fôr.
Punkt 1, mindre og hyppigere vannbytter. 10% daglig til No2 er redusert.
Punkt 2, fjern årsaken ti at No2 oppstår, i 99% av tilfellene, for stor fiskebestand eller for fye fôr.
Postet 30.10.07 kl 18:21
Postet 30.10.07 kl 18:22
Rune EvjebergHer er det i utgangspunktet kun et svar utfra det du skriver. For stort vannbytte, når man bytter så store mengder vann på en gang så tar man også bort mye av de gode bakterier som skal være med på og bryte ned No2.
Det er minimalt med bakterier i selve vannet, så det skal ikke ha noe å si. Bakteriene sitter på faste flater, som inni filteret og i bunnlag. Men hvis det ikke er fisk i karet, kan det være at du fjerner livsgrunnlaget for bakteriene når du skifter vann. De må ha noe å leve av. Men med såpass mye NO2 i vannet, skal ikke det utgjøre noe fare. Å vaske grusen er ikke noe sjakktrekk for å fjerne NO2, ettersom du da fjerner noe av bakteriene. Men jeg begynner virkelig å lure på hva det er som skaper nitritten, hvis du ikke har fisk i karet!
Så da blir spørsmålene:
Ligger det noe og råtner i karet?
Har det vært strømstans på filteret?
Hvordan behandler du filteret ved vannskifte (har vært borti at enkelte dyrebutikker sier at man skal rense det ved vannbytte. Gjør man det, gjør man vondt værre.
Hvor lenge har filtrene vært igang?
Postet 30.10.07 kl 18:36
Hei hei, skrev nok litt klumpete eller lite utfyldende iallefall.
Samboeren har modifisert juwelfilteret noe, sånn at det skal ha plass til masse bakterier. Hullene på toppen er tettet og hullene på bunn er det laget flere av, slik at alt vannet inn i pumpa kommer nedenfra, og da igjennom alle filterlag. Nederst er det et grovt filter for å ta imot rusk og rask, så et litt finere filter, så bioballer fra hagen tror jeg, og tilslutt litt mer filter.
Pluss at et fluval 2+ hjelper til ved siden av. Det modifiserte Juwelfilteret har sått gående i akvariumet i et par måneder. Aldri vaska noen ting av det, unntatt det grove underste filteret, pga lite gjennomsig en gang. Fluvalen er relativt ny, gått ca en uke.
Det har jo gått noen fisk der, men for tiden går det en Ancistrus der (som jeg glemte å nevne isted), han ser ut til å kose seg der forøvrig. Ikke store karen da, han er vel rundt 4 cm.
Jeg byttet så mye vann, fordi det var så høye verdier der. Men det hjalp liksom ikke noen ting.
det var ikke NO2 som er 10, men NO3, beklagelig og litt grov skrivefeil :/
NO2 er 10
NO3 er 0,6
sånn skal det være.
Nei jeg skjønner ikke helt hvor den nitritten kommer fra. Kan det tenkes at røttene skiller ut noe fra før eller noe?
Jeg gikk gjennom akvariet i dag når det var nesten helt tomt, og fant ikke noe som råtna der, men jeg fant en del av de der kulene man gir til planter, om det skulle ha noe å si?
Har forresten ikke rørt filtrene, da de blåser som de skal.
Når jeg har byttet 50% vann, som jeg gjør ca hver 14. dag, skrur jeg av filtrene og varmekolbe.
ellers bytter jeg ca 30% også hver 14.dag men motsatt da :P
Jeg bruker dråpetester! brukte strips i begynnelsen, men leste meg fort til at jeg var litt av en tælp, så jeg handla meg dråpetester, fra JBL, unntatt ph som er tetra, siden de ikke hadde JBL.
Svarte jeg på alt?
Samboeren har modifisert juwelfilteret noe, sånn at det skal ha plass til masse bakterier. Hullene på toppen er tettet og hullene på bunn er det laget flere av, slik at alt vannet inn i pumpa kommer nedenfra, og da igjennom alle filterlag. Nederst er det et grovt filter for å ta imot rusk og rask, så et litt finere filter, så bioballer fra hagen tror jeg, og tilslutt litt mer filter.
Pluss at et fluval 2+ hjelper til ved siden av. Det modifiserte Juwelfilteret har sått gående i akvariumet i et par måneder. Aldri vaska noen ting av det, unntatt det grove underste filteret, pga lite gjennomsig en gang. Fluvalen er relativt ny, gått ca en uke.
Det har jo gått noen fisk der, men for tiden går det en Ancistrus der (som jeg glemte å nevne isted), han ser ut til å kose seg der forøvrig. Ikke store karen da, han er vel rundt 4 cm.
Jeg byttet så mye vann, fordi det var så høye verdier der. Men det hjalp liksom ikke noen ting.
det var ikke NO2 som er 10, men NO3, beklagelig og litt grov skrivefeil :/
NO2 er 10
NO3 er 0,6
sånn skal det være.
Nei jeg skjønner ikke helt hvor den nitritten kommer fra. Kan det tenkes at røttene skiller ut noe fra før eller noe?
Jeg gikk gjennom akvariet i dag når det var nesten helt tomt, og fant ikke noe som råtna der, men jeg fant en del av de der kulene man gir til planter, om det skulle ha noe å si?
Har forresten ikke rørt filtrene, da de blåser som de skal.
Når jeg har byttet 50% vann, som jeg gjør ca hver 14. dag, skrur jeg av filtrene og varmekolbe.
ellers bytter jeg ca 30% også hver 14.dag men motsatt da :P
Jeg bruker dråpetester! brukte strips i begynnelsen, men leste meg fort til at jeg var litt av en tælp, så jeg handla meg dråpetester, fra JBL, unntatt ph som er tetra, siden de ikke hadde JBL.
Svarte jeg på alt?
Postet 30.10.07 kl 21:32
Hvis nitritten ikke har kommet før nå så har heller ikke bakteriene i filteret som bekjemper dem begynt å komme noe særlig. Dermed vil nitritten bare være der selv om du skifter vann, helt til bakteriene slår rot og bekjemper dem, da forsvinner de like fort som de kommer. Det er det jeg _tror_. Dermed er det kanskje litt NH3 også.
Postet 30.10.07 kl 22:45
Postet 30.10.07 kl 22:59
Postet 30.10.07 kl 23:17
Det kommer an på hvor lenge strømstansen varte. Normalt begynner filterbakteriene å dø etter en times stans av pumpa. Men når det gjelder innvendige pumper, så har jeg selv vært med på at filterbakterier har overlevd en stans på 3/4 døgn. Men det høres ut som om nitrittproblemene dine kan komme av at bakteriene døde under strømstans, ja.
Postet 31.10.07 kl 12:15
Postet 31.10.07 kl 12:18
Endret: 31.10.07 kl 12:18
Aayla Securahmm, jeg venter å ser litt da. hjelper det å ha det varmt i vannet for bakteriene? eller kaldt?
Nei, du skal bare ha vanlig "akvarietemperatur".
Husk at bakteriene i filteret ditt holder på å utvikles, de skal ha det passe mens de vokser i antall. Ikke noen "uvanlige" temperaturer som kan drepe dem eller minske dem i antall
Har du planter i akvariet? De liker ofte dårlig å ha det for varmt eller for kaldt, og kan visne.
Jeg legger til dette:
Jeg vil gjerne understreke en ting ang. dette med stopp av filterpumpa og det at filterbakteriene "begynner å dø".
I et vanlig, innkjørt filter vil det være millioner og atter milloner av disse filterbakteriene. Antallet er enormt!
Nå skal jeg bare ta et eksempel, ikke ta tallene jeg sier for fakta, de er bare eksempler for å illustrere hva jeg mener:
OM pumpen stoppes en time eller to, heter det at filterbakteriene "begynner å dø". Men merk det ordet... begynner!
Så om det nå er slik at pumpen stoppes en stund, og si at...tja, hundre tusen av disse bakteriene dør av pumpestansen..... merker du noe til det? Nei. Hva er vel hundre tusen i forhold til mange, mange millioner? Ingenting. Det er ikke merkbart!
Det jeg prøver å si, er at filteret tåler litt! Jeg vil understreke at selv om filterbakteriene er avhengige av strømmende, oksygenrikt vann for å overleve, så er det IKKE slik at HELE kolonien dør momentant i det øyeblikket pumpa stopper!
Bakterier er en av klodens mest fremgangsrike organismer. De finnes absolutt overalt, og de dør ikke lett. Det skal litt til for å kverke dem.
Et innvendig filter tåler forøvrig lengre pumpestans enn et utvendig. Kanskje fordi de utvendige har et lukket miljø og begrenset vannmengde, mens et innvendig har en viss nytte av oksygenet som er i akvarievannet rundt det.
Man skal selvsagt unngå pumpestans over tid så sant man bare kan!
MEN, det er ikke alltid en krise om det skjer. Før jeg nevner det jeg nå skal si, så sier jeg: DO NOT TRY THIS AT HOME!
Jeg har selv opplevd pumpestans i opptil 20 (!) timer, uten å få nitritt utslag i akvariet i tiden etterpå. Jeg har slått av pumper av diverse årsaker for å ordne ting, og kanskje glemt å slå dem på igjen. Oppdaget det etter alt fra et par timer til flere timer etterpå. Så langt har ikke mine fadeser ført til nitritt i akvariet etterpå. Det betyr at tilstrekkelig mengde nitrittspisende bakterier har overlevd pumpestans på flere timer, og det har derfor ikke vært merkbart for hverken fisk eller dråpetester.
Postet 31.10.07 kl 12:47
Endret: 31.10.07 kl 13:07
ja jeg har en haug med javabregner og en del javamose pluss en eller annen irriterende plante som ikke blir borte uansett hvor mye jeg prøver.
Må klare seg med kun en rot nedi grusen eller noe.
Lurer forresten på å få tak i et billig utvendig filter til dette og et noen andre 110 litere, noen forslag på gode billige typer? må ha 6 stk så det blir jo fort mer kroner enn både veska og lommeboka er enig i :/
Må klare seg med kun en rot nedi grusen eller noe.
Lurer forresten på å få tak i et billig utvendig filter til dette og et noen andre 110 litere, noen forslag på gode billige typer? må ha 6 stk så det blir jo fort mer kroner enn både veska og lommeboka er enig i :/
Postet 31.10.07 kl 12:51
Endret: 31.10.07 kl 12:52
Aayla SecuraLurer forresten på å få tak i et billig utvendig filter til dette og et noen andre 110 litere, noen forslag på gode billige typer? må ha 6 stk så det blir jo fort mer kroner enn både veska og lommeboka er enig i :/
Har du tatt en kikk på Tetra EX? De er billigere enn Eheim, og de har fått veldig mye skryt for kvalitet. Jeg tror Tetra har truffet en innertier med disse filterne
De er veldig bra, iflg. de tilbakemeldingene fra diverse akvarister som jeg har lest rundtomkring på fora.
Webzoo har Tetra EX
Postet 31.10.07 kl 13:01
Endret: 31.10.07 kl 13:02
Postet 31.10.07 kl 13:37
Endret: 31.10.07 kl 13:41
Skal du ha mange kan det bli en del kroner å spare på å handle herfra. Det eneste du må betale ekstra av prisen som står der er fortollingsgebyr og det som er i forskjell mellom DKK og NOK. Dansk moms trekkes fra i kassa, og du må betale norsk moms istedenfor i ettertid (men disse er på like mye). Frakten fra Danmark blir litt mer enn fra Webzoo f.eks., men filtrene er mye billigere så jeg ville absolutt sammenlignet prisen på "handlekurvene" fra disse butikkene.
Postet 31.10.07 kl 13:57
Postet 31.10.07 kl 14:48
Takk for denne tråden, både trådstarter og dere andre som har deltatt. Her fikk jeg sannelig 3 svar på en gang (Kinderegg!).
Først problemet med No2 som ikke går ned.
Dernest bakteriedød i filteret på grunn av strømstans. Om dette har jeg brukt masse tid til å lete etter svar i gamle tråder. Takk for god forklaring på grunnlag av egen erfaring, Mona.
Og til slutt tips om et godt filter til en hyggelig pris.
Først problemet med No2 som ikke går ned.
Dernest bakteriedød i filteret på grunn av strømstans. Om dette har jeg brukt masse tid til å lete etter svar i gamle tråder. Takk for god forklaring på grunnlag av egen erfaring, Mona.
Og til slutt tips om et godt filter til en hyggelig pris.
Postet 31.10.07 kl 16:52
Postet 01.11.07 kl 18:07