- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Fylle på med gh+ og kh+?
Fylle på med gh+ og kh+?
Hei,
Skal i kveld fylle mitt første akvarium med vann. Fra Akvariums-butikken fikk jeg med noen bokser med GH+ og KH+, med beskjed om at dette skulle i vannet.
Jeg har lest litt og lurer på om jeg må fylle dette oppi dersom mine vann tester tilsier at alt er bra?
Jeg har kun fått med test for Nitrite, og Ph...hvordan måler jeg om jeg trenger GH+ og KH+?
På boksen for GH - står det at verdien bør være ca.4-8, og på KH står det at verdien bør være ca.2-4. Hvordan måler jeg dette da?
Litt forvirret her, kan noen hjelpe?
Skal i kveld fylle mitt første akvarium med vann. Fra Akvariums-butikken fikk jeg med noen bokser med GH+ og KH+, med beskjed om at dette skulle i vannet.
Jeg har lest litt og lurer på om jeg må fylle dette oppi dersom mine vann tester tilsier at alt er bra?
Jeg har kun fått med test for Nitrite, og Ph...hvordan måler jeg om jeg trenger GH+ og KH+?
På boksen for GH - står det at verdien bør være ca.4-8, og på KH står det at verdien bør være ca.2-4. Hvordan måler jeg dette da?
Litt forvirret her, kan noen hjelpe?
Postet 18.12.07 kl 13:18
Postet 18.12.07 kl 13:22
Jeg starter veldig lett med noen få Guppyer når akvariumet er kjørt inn. Mener å huske at de trenger en ph mellom 7 og 8.
Så det du sier er at etter at vannet er fylt i, ta en ph-test og dersom den er på f.eks. 7 så bør jeg ikke ha oppi noe KH.
Hva med GH? Dette har vel med hardhet i vannet å gjøre, og denne får jeg ikke testet siden jeg ikke har fått/kjøpt med denne...
Dette blir spennende!
(tilbake til vasking av sand...ler...)
Så det du sier er at etter at vannet er fylt i, ta en ph-test og dersom den er på f.eks. 7 så bør jeg ikke ha oppi noe KH.
Hva med GH? Dette har vel med hardhet i vannet å gjøre, og denne får jeg ikke testet siden jeg ikke har fått/kjøpt med denne...
Dette blir spennende!
(tilbake til vasking av sand...ler...)
Postet 18.12.07 kl 13:48
Generelt sett har du blitt "lurt" når de sier du må ha GH+ og KH+ hvis ikke vannet i hele byen din generelt sett er veldig lavt på disse tingene eller noe sånt. Men noen av nybegynnerfiskene liker nok litt mer GH enn vanlig i vannet i Norge, det spørs jo litt. Du bør ihvertfall måle disse før du tilsetter noe som helst. Har som grunnregel aldri noe i vannet hvis jeg ikke har en grunn til å ha det der. Dvs. finn ut det først (og det gjør du jo siden du spør)
Postet 18.12.07 kl 14:35
Det hørtes ut som ett veldig godt råd. Ja, jeg tenkte litt over det, og syntes det hørtes litt rart ut at jeg skulle tilsette div.stoffer før jeg iallfall har tatt noen tester på det. Det er jo i grunnen ganske fascinerende dette å få til riktig vann
Jeg går ut i fra at det er greit at jeg har oppi flytende gjødsel til plantene?
Jeg har også fått med meg Aquatan og Nitrivec. Kan jeg trygt ha dette oppi akvariumet uten at det ødelegger? Jeg hadde ikke tenkt å ha noe fisk oppi ennå uansett, men begge disse ser jo ut som rene vidundermiddlene!
Jeg er imponert over hvor raskt jeg får tilbakemeldinger her inne, og dette setter jeg stor pris på. Akvaforum er tydligvis plassen å være
Jeg går ut i fra at det er greit at jeg har oppi flytende gjødsel til plantene?
Jeg har også fått med meg Aquatan og Nitrivec. Kan jeg trygt ha dette oppi akvariumet uten at det ødelegger? Jeg hadde ikke tenkt å ha noe fisk oppi ennå uansett, men begge disse ser jo ut som rene vidundermiddlene!
Jeg er imponert over hvor raskt jeg får tilbakemeldinger her inne, og dette setter jeg stor pris på. Akvaforum er tydligvis plassen å være
Postet 18.12.07 kl 14:42