Nitrit forvirret

180 l akvarium, fylt med stein,rot og planter i går kveld.

Har tatt vanntest på Nitrit både i går kveld og i dag. Testresultatet ble ca.0.5 - 2.5 (fargen var sånn midt i mellom, nærmere 0.5).

1. Kommer Nitrit med engang i ett nystartet akvarium?

2. Blir Nitrit kun omdannet til "godt stoffer" først når filteret har begynt å opparbeide seg noen bakterier?

3. Jeg har hatt oppi Sera Nitrivec. Er det meningen at dette stoffer skal hjelpe på å få ned Nitrit nivået?

4. Dersom jeg ønsker å få litt raskere bukt med Nitritet, er det da lurt å skifte noe vann hver dag til verdiene har gått ned?

5. Er det noen forbindelse mellom Nitrit og GH,PH og KH?

Dette er ting jeg lurer veldig på, og håper det er noen akvarister der ute som har noen lett forståelige svar på dette

1. Tipper på du har minimalt med nitrit i karet ditt ja.

2. Ja, nitriten blir omdannet til nitrat, noe som er langt mindre farlig for fisken og plantene nyttigjør seg av dette, men det gjør algene også hvorav vi har jevnlige vannbytter for å få fjernet for mye av dette om plantene ikke klarer å konsumere alt.

3. Personlig har jeg ikke troen på kjemikalier når det gjelder oppstart av akvarium.

4. Personlig hadde ikke jeg skiftet vann før nitrittoppen kommer og har vært og dagen for å sette inn fisk er der, noe som er ca. 1mnd. etter oppstart.

5. Eneste brukbare sammenhengen mellom de 4 vannverdiene er ph og kh, disse forandrer seg i takt.
1. Nei.

2. Nitritt er et resultat av en nitrifikasjonsprosess som gjør om ammonium/ammoniakk til nitritt. Det tar stort sett en to-tre uker før du vil få merkbar nitritt i et nystartet kar. Fiskeavføring, råtnende planterester og slikt blir omgjort til ammonium/ammoniakk. Etter en stund har filteret produsert nok bakterier til å gjøre om dette til nitritt. Når nitritten så kommer, tar det en stund før filteret har fått produsert nok bakterier til å gjøre om dette igjen til nitrat (denitrifikasjon). Mer om dette står beskrevet i artiklene om "oppstart av akvarium" og "vannverdier" som du finner i akvarieskolen som du finner link til under menyvalget "artikler", øverst på siden her...

3. Jeg ville sterkt anbefale å aldri ha noe oppi vannet, uten at du vet hva det er og hvorfor du har det oppi. Husk at et akvarium er et lite biologisk system og det skal ganske lite til for å få det i ubalanse. Jo mindre karet ditt er, jo mindre skal til før det kommer i ubalanse. Hvorfor har du hatt det oppi akvariet ditt?
Jeg kjenner ikke til dette produktet, men jeg sakser fra sera.de:
"A special mixture of different high quality purification bacteria for aquarium water. sera nitrivec prevents the enrichment of ammonia and nitrite. When using sera nitrivec fish can already be added after 24 hours".

4. Ja. Vannbytter er den beste (eneste?) måten å få ned nitrittnivået inntil filteret har nok bakterier til å klare det selv. Ja, og selvsagt - ikke sett i nye fisker i den perioden hvor du har høy nitritt.

5. Nei. Igjen, les artikkelen om vannverdier - der får du en god innføring i hva de forskjellige begrepene står for og betyr. Jeg har hatt mye nytte av denne og de andre artiklene som ligger her på forumet...
Som du ser er jeg ikke for å bytte vann under innkjøringen mens andre er for. Jeg mener at jo mere av nitriten du tynner ut ved å bytte vann, jo lengre tid tar det før bakteriekulturene er optimale. Les masse selv og test vannet ditt jevnlig i denne perioden og konkluder selv. Har selv en 500 liter som har stått i 2 uker og skal stå i minst 2 uker til uten at jeg har eller skal skifte noe vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap