Hva er mest "normal" ph?

Jeg vet at pH bør være ifht hvilke fisker man skal ha. I mitt test sett av pH og Alkalinity så står det at pH bør være mellom 8.1 - 8.4.

Mitt vann ligger rundt 7.4 (etter siste test nå i kveld).
Men...iflg Alkalinity testen så er denne ganske lav, ligger nå i kveld på mer opp mot 1 (low).

Dersom jeg har forstått riktig så går pH og kH som hånd i hanske. Altså hver jeg pH så går kH opp og omvendt. Betyr ikke det i mitt tilfelle at dersom pH på ca.7.4 er greit (skal ha Guppy), så bør jeg ikke gjøre noe med Alkalinity'en selv om den er lav?

Meninger?
Den ph-en som oppgis er mest for saltvann.

Det er ingen fast regel for at Ph bør være det eller det - akkurat det bestemmes av fiskevalget.
Enkelte arter krever meget surt vann, mens andre krever det motsatte.
En justerer Ph etter hva fiskene en har valgt krever, enkelt og greit

Det du kaller alkalinity test er en Kh test, om det da ikke er en umåtelig sær ph-test. Alkalitet er ett begrep på vann som har Ph på over 7 (som er nøytral).

Som jeg skreiv i den andre tråden din, bør Kh økes om den målte verdien faktisk stemmer.

Anbefaler deg å ha færrest mulig tråder om denne oppstarten din. Det blir fort uryddig med mange tråder som krysser hverandre både her og der
hehe...enig i at det blir mange tråder. Spørsmålene dukker opp etterhvert så da har jeg laget en ny tråd der jeg håper det har passet best inn.

Uansett...jeg har fått svar på en del av det jeg lurer ifht til testene nå så takk for all hjelp.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap