Ph 6,5 i kranvann, nødvendig med justering?

Jeg har i dag en ph på 7,5 i akvariumet. Denne verdien blir såpass for at jeg skal få en KH på 4.

Jeg har i dag testet ph'en som kommer direkte fra kranen og den viser PH 6,5. Etter som jeg forstår er dette en veldig fin Ph for mange fiskesorter. Spørsmålet da er om det er nødvendig å justere KH for å få stabil Ph? Er det ikke slik at dersom jeg ønsker ph 6,5 som er fast verdi fra kran vannet, så vil den holde seg der også når vannet kommer i akvariumet?

Noen innspill her? Hadde nemlig vært fint å slippe å justere kh hver uke, for deretter å få en ph som går opp med 1 pga dette.
Kranvatnet mitt er tilsett CO2 for å auke PH til 7, og den dett når CO2en luftast ut av av vatnet. Let eg vatnet stå over natta har eg ein PH på 6,5, og etter to dagar er PHen 6,0. Dette vil også skje i karet. Dette har lurt meg før eg vart klar over dette, og eg kunne ikkje forstå kvifor PHen i akvariuma mine fall på kort tid etter vannbyte. Foreslår difor at du testar PH i vatnet ditt på same måte. Dersom du har moglegheit bør du vel også teste CO2 i vatnet du tilset for å finne ut kor mykje den vil falle, dette varierer frå akvarium til akvarium etter belastning, plantemengd osv.

Eg kunne sikkert sjøl ha tilnærma meg mine vannverdiar på ein meir vitskapleg måte, men har gjort det på grunnlag av PH-målingar over tid og litt magefølelse. I alle fall har denne oppdaginga gjort at eg luftar ut vatnet minst over natta og justerer opp til rett PH og KH før vannbyte. Dette har ført til at eg har høgare KH og dermed meir stabil PH, og slepp store svingningar i PHen.
Nå har det seg vel slik at CO2 senker pH.....
Hehe...nå tror jeg at jeg er enda mer forvirret...Jeg har aldri tatt tester av Co2 eller tilført dette i vannet selv.

Jeg lurer rett og slett bare på om ph'en i vannkranen som er 6,5 vil holde seg der, eller vil denne senke seg over tid?
Simgirl
Hehe...nå tror jeg at jeg er enda mer forvirret...Jeg har aldri tatt tester av Co2 eller tilført dette i vannet selv. Jeg lurer rett og slett bare på om ph'en i vannkranen som er 6,5 vil holde seg der, eller vil denne senke seg over tid?

rent vann endres ikke ph i men hvis du har røtter og andre ting som kan senke den så vil du se endringer. nb lenger opp sies det co2 er tilsatt for å "auke" ph men det har motsatt effekt.
Hva slags fisk har du? dette er vesentlig i forhold til ph.
Viktig å måle på samme tid til døgnet. pH i et akvarie vil synke om natten og øke om dagen. I mengder fiskene tåler greit da, men det kan forvirre med målinger om en ikke er obs på det.
biXen
Viktig å måle på samme tid til døgnet. pH i et akvarie vil synke om natten og øke om dagen. I mengder fiskene tåler greit da, men det kan forvirre med målinger om en ikke er obs på det.

en liten endrig pga fotosyntesen blir det ja
Takk for tilbakemeldingene. Da tror jeg faktisk at jeg fortsatt vil tilføre kh-pulver slik at jeg får en verdi på 3-4, så får Ph'en bare bli 7,5. Det er ingen av fiskene jeg nå har som lider under dette, både planter og fisker vokser og trives . Tanken var bare å gjøre det bitte litt enklere for meg selv...hehehe.
I akvariesammenheng vil økt mengde Co2 i vannet senke pH.
På rensenivå i mange renseanlegg, tilsettes blandt annet Co2 for å få ph opp til ett nivå som ikke tærer rørene i fliller.

Forstår godt at mange blir forvirra når Co2 på en den ene side senker pH, og på den andre øker den.
Ble selv mer enn forvirra før jeg fikk forklart vannkjemien rundt dette (og nei, har ingen planer om engang å forsøke å forklare hva som skjer i detalj)
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap