Null nitritt

Akvariet mitt har vært i gang siden 24.02, altså i 14 dager. Jeg har målt ammoniakk og nitritt jevnlig, og også byttet 10-20 liter vann daglig fordi jeg har fått utslag på målingene som tilsier 0,2 mg/l nitritt. Forrige måling var for 3 dager siden. Men i dag får jeg null både på nitritt og ammoniakk. Jeg har dobbeltsjekket nitrittesten for å være sikker på at jeg ikke har blingset på noe.

Da akvariet ble satt opp, kjøpte jeg "biologisk aktivator" (merke Prodac) som jeg hadde i filteret. I tillegg satte jeg opp et større filter (Tetratec IN 600) (og da overførte jeg "gugga" til dette). Kan det være at biologiske aktivatorer faktisk har en effekt på å skape bakterieflora fortere?

Nysgjerrig på andres erfaringer, jeg.
Det er gørra fra det innkjørte filteret som du overførte som har fortjenesten her.

Nå må du passe på å belaste filteret med skitt daglig, slik at det er forberedt på den mengden som kommer når fiskene settes inn. Ellers får filterbakteriekulturen "sjokk" og nitritt oppstår, fordi mengden avfall plutselig går opp i en topp når fisken kommer. Filterbakteriekulturen tilpasser seg, begge veier, og mengden går opp eller ned i takt med forurensningen i karet. Et filter som er vant til lav belastning, vil bruke litt tid på å opparbeide seg flere bakterier som det kan møte den økte forurensningen med. Og omvendt, filterbakteriene synker i antall om de får lite "næring" over en lengre periode.
[QUOTE=mona o]Det er gørra fra det innkjørte filteret som du overførte som har fortjenesten her. QUOTE]

Filteret jeg hadde først var ikke innkjørt, det hadde gått i to dager, men bråket som et uvær og var ellers så dårlig at jeg kjøpte nytt. "Gørra" jeg overførte, var altså dette bioaktiverings-stoffet.

Jeg har slett ikke tenkt å slå meg til ro med nitritt-resultatet ennå, og jeg kommer ikke til å "overbelaste" bakteriefloraen med brått å slenge oppi mye fisk. Poenget mitt er om det er andre som har erfaringer med bioaktivering som en kjøper - for jeg har lest flere plasser her inne at det er bare bortkastede penger, at en uansett ikke når nitrittoppen før etter 1 måned, og at den eneste andre effektive måten, er å få levende bakterier fra andre filtre.
Da kan jeg fortelle om mine erfaringer:
De gangene jeg KUN har brukt "kjøpe-bakterier" på flaske eller i pakke, har det kommet nitritt (men stort sett ikke like blodrøde tester som om jeg ikke hadde tilsatt noe som helst). Bactozym fra Tetra hjalp ikke en dritt, der fikk jeg blodrøde målingsverdier på nitritt likevel. Jeg har altså erfart at en viss hjelp får man fra den flytende varianten til JBL, samt en som er fra Dennerle (tysk).
Nitrittnivået når ikke så farlige høyder som om jeg ikke hadde brukt noenting. Men jeg bruker dobbelt så mye av middelet og pøser i filtermaterialet, som det som står anbefalt på pakningen.

De gangene jeg har brukt gørr fra et innkjørt filter = null nitritt.
Har hatt fisk oppi med en gang (dagen etter) for at filterbakteriene ikke skal sulte. Om jeg hadde ventet i ukesvis etter tilsetting av filtergørr, ville filterbakteriene ikke hatt noe særlig å leve av i de ukene.
Denne filtergugga/gørra alle snakker om - det er altså rett og slett gjørmen fra svampene? Kliner man denne på de nye svampene rent fysisk?

Jeg holder på å starte opp et nytt lite kar, men dessverre finner jeg ikke så mye gugge i de filtrene jeg har fra før. Er det noe hjelp i å kjøre det nye filteret (et lite innvendig) i en bøtte der jeg har krystet de svampene jeg hadde? Vannet ble iallfall temmelig skittent selv om jeg ikke fant så mye gjørme...
Jeg gjorde akkurat som du skisserer her, da jeg skulle starte opp et fluval 3pluss som skulle gå i en 70-liter. Det har ikke vært nitritt i dette karet, og fisk ble satt inn før en uke var gått. Nitritt-målinger ble fulgt opp tett i 4 uker. Bare pass på å bruke stor nok bøtte, ellers har du et bra bidrag til tråden om "1001 måter å søle vann på". Jeg lot pumpa gå i bøtta ca 20minutter, da var vannet i bøtta helt klart.

(Dette var svar til Leifur).
Jada, vannet i bøtta ble rent (helt til jeg tok ut filteret, da rant det en del dritt ut igjen - det tyder vel på at svampene har blitt litt mettet). Så da satser jeg på at jeg iallfall har fått med meg noen bakterier over, men jeg skal nok være veldig forsiktig likevel.
Til mona
Hei!

Har problemer med et 54 liter. Pumpe og filter er av merke "vita tech" og er ganske lite. startet opp med "bunnvann" fra 110 literen, men sliter med nitritt. svampen i filteret er full av gørr, tilsetter filterstarter, nitrivec etc, etc, men nitritten går ned ved vannbytter, og så rett opp igjen, dette har pågått i ca en måned!
har prøvd å redusere antallet fisk til en kampfisk 3 kardinaler og en gibbiceps, men fikk nitritt tiltross for lite foring

er det filteret som er for dårlig??

det har ganske kraftig gjennomstrømning, kan det være for kort tid i filteret til at bakteriene får gjort jobben?

Andre ideer?

Hvor ofte skifter du vann, og hvor mye?
Bruker du strips eller dråpetester?
Bruker samme dråpetesteren (tetra) som i 110 literen (som virker fint). Bytter vatn hver gang nitritten går over på rødt, ca 1 til 1,5 uke
Bytt vann, gjerne 30-50 % hver dag, til du har fått bukt med nitritten. gjem bort Nitrivec o.l, som er bare humbug. Nitritt får man av for stor belastning av filteret/umodent fileter/for få/dårlige vannbytter. Eller en kombinasjon av alt Du har vel ikke for mye fisk i karet akkurat nå, selv om det avhenger av karets størrelse. Bytt vann, og når du er ferdig så bytter du igjen. Gjenta fra start. Tror du kan "tjene" på å ha fast rutiner for vannbytte, det er ikke noe bra sjakktrekk å vente på at "testen skal gå over på rødt!.. Den skal ikke dit.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap