Hvilket testsett synes dere er best? (produsent)

Jeg har i dag ett testsett fra Sera og dette fungerer bra for meg, men nå begynner jeg å gå tom, og må kjøpe ett nytt sett.

I den forbindelse er jeg åpen for å prøve en annen produsent, men vil derfor høre hvilke erfaringer dere har med de forskjellige settene.

JBL - uten tvil! De gir mye mer finmaskede resultater, og er brukervennlige.

Sera har jeg også grei erfaring med.

Tetra mistror jeg bare mer og mer. Jeg har opplevd Tetratester som mindre pålitelige enn de to over.

Alt som heter Prodac, er jeg meget skeptisk til (selv om jeg ikke har brukt testene deres).
Plussmedlem
Se bl.a. disse trådene...

1

2

3
Jeg bruker også JBL. Mye mer "fintfølende" og måler f.eks. ph i trinn på 0.2, istedenfor Tetra som bare måler i trinn på 0.5.
Har investert i et Sera testsett idag. PH, KH, GH, N01 og N02.
Dette fordi jeg mister de små ancistrusene jeg kjøper.
Får dem aldri til å overleve.
Har målt GH og KH. Det mente ekspeditøren var viktig fordi vannet her
er surt sier hun. Mulig jeg er 'kort' men hvordan finner man rett antall dråper å ha i vannet på disse to testene. de er merket med spørsmålstegn for antall dråper og 5 ml vann. Det er heller ikke fargeskalamåler for GH og KH, noe det er for de andre testene i settet. Jeg har hatt 2 dråper av hver i hvert sitt glass. GH testens vann er lysegrønt og KH testens vann er lysegult. Noen tips?
note to self: rtfm :P
mod kan gjerne slette disse 2 siste innleggene
Sera har jeg ikke prøvd.

Gikk for JBL testsett da JBL ph test har en mer presis skala og lettere å lese av enn Tetra sin.

Prodac: En gang så testet jeg ph og gh med JBL og Prodac, begge viste samme resultat.

Selvfølgelig burde jeg ha testet dette flere ganger for å se om resultatet ble det samme. Men jeg er altfor gniten med de dyrebare dråpene til å gjøre det.
Så det overlater jeg til andre.

tulladi
Har investert i et Sera testsett idag. PH, KH, GH, N01 og N02. Dette fordi jeg mister de små ancistrusene jeg kjøper. Får dem aldri til å overleve. Har målt GH og KH. Det mente ekspeditøren var viktig fordi vannet her er surt sier hun. Mulig jeg er 'kort' men hvordan finner man rett antall dråper å ha i vannet på disse to testene. de er merket med spørsmålstegn for antall dråper og 5 ml vann. Det er heller ikke fargeskalamåler for GH og KH, noe det er for de andre testene i settet. Jeg har hatt 2 dråper av hver i hvert sitt glass. GH testens vann er lysegrønt og KH testens vann er lysegult. Noen tips? :-)

Får vel si som gutter og mannfolk hvert fall ikke liker å høre: LES BRUKSANVISNINGEN!
Pakningsvedleggene som følger med, sier alt:

Sera kH-Test:
Bruksanvisning: Før bruk ristes flasken grundig
1. Skyll måleglasset flere ganger med det vannet som skal testes. Fyll deretter opp 5ml
2. Reagensen tilføres dråpe for dråpe. Etter hver dråpe ristes glasset lett. Dette gjøres inntil fargen går fra blå og over grønn og til gul.
3. Antallet brukte dråper tilsvarer karbonathardheten. Dvs 5 dråper= kH på 5

Sera gH-Test:
Bruksanvisning: Før bruk ristes flasken grundig
1. Skyll måleglasset flere ganger med det vannet som skal testes. Fyll deretter opp 5ml
2. Reagensen tilføres dråpe for dråpe. Etter hver dråpe ristes glasset lett. Dette gjøres inntil fargen går fra rød og over brun og til grønn.
3. Antallet brukte dråper tilsvarer karbonathardheten. Dvs 5 dråper= kH på 5

Jeg overså det faktum at du faktisk har svart selv :P
...men lar innlegget stå til fordel for andre som kanskje ikke åpner gluggene like mye...
Christian80
Jeg overså det faktum at du faktisk har svart selv :P ...men lar innlegget stå til fordel for andre som kanskje ikke åpner gluggene like mye...

rtfp.

Read the f****** post.

Joakim
[QUOTE=Christian80] Jeg overså det faktum at du faktisk har svart selv :P ...men lar innlegget stå til fordel for andre som kanskje ikke åpner gluggene like mye...

rtfp.

Read the f****** post.

Skru ned hormonene dine litt, lillegutt :P
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Larsson
Reklame for plussmedlemskap