Nødvendig med medisingering? (kløe)

Jeg har lagt merke til at flere av fiskene klør seg mot bunnen, plantene og røttene. Dette har jeg observert over noen uker. Jeg synes ikke de har blitt verre, og det gjelder ikke alle fiskene, men kun noen få.

Jeg har lest artikelen her inne om sykdom, og vet at dette kan være en form for svekkelsesparasitt.

Men....er det nødvendig å medisinere karet når 95% av fiskene ikke klør, og de som klør fortsatt virker i fin form?

Vet jo ikke hvor fort det kan gå nedover, dersom det faktisk viser seg at det er en form for sykdom...
Nei, jeg ville ikke medisinert med mindre enkelte fisk klør så de faktisk er i fare for å skade seg selv.

Det er også ofte vanskelig å treffe med riktig behandling når det er snakk om litt kløing her og der.
Har selv noen fisker som jeg ikke har planer om å miste, og har derfor medisinert med ett temmelig bredt utvalg av medisier mot parasitter.
Det hjelper der og da, men en uke senere er det tilbake der en starta.

Jeg ville derfor selv først og fremst konrollert at vannet er OK for alle artene, og evt justert dette.
Om alt her er OK, forsøk med å bruke aquasafe ett par uker. Dette styrker slimlaget på fiskene, og kan bidra til redusert kløing.
Om dette ikke har effekt; forsøk å tilsett vitamier i vannet, f.eks eSHa Optima over en periode. Dette bidrar til å styrke fiskene, slik at de kan overvinne parasittene selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap