Ph og kh - hva er det som skjer her?!

Nå er det full panikk her

De siste dagene har jeg tenkt at det er så lite aktivitet i kirsebærreke karet mitt. Nå satte jeg meg ned ved foring for å virkelig se - og det slår meg at jeg ikke ser en eneste rekeyngel! Har jo hatt massevis oppi der.

Uggen følelse så jeg dro frem alt jeg har av tester (samtlige er tetra dråpetest).

Nitritt: 0 - så gul det er mulig å få den
NO3: lys orange, så rundt 12.5 mg/l
Men så...

PH: 8! Denne har alltid ligget på rundt 7. Hvorfor har den plutselig gått opp?! Har ikke tatt ut eller fjernet noe som helst. Har blåsesand, en algekule og masse javamose. Det er det eneste som er nedi der.

Så.. KH. Skal ikke tetra dråpetest først bli blå på første dråpe, og når den skifter til gul så har du KH (ved å telle dråpene)?!

Etter 20 (!) dråper har jeg bare en veldig mørkeblå farge. Da sluttet jeg å dryppe.
Vi kan kanskje utelukke lav KH som årsak til endringen i PH.... med mindre jeg har misforstått testen. Synes det er veldig rart at KH er SÅ høy...

Nå må jeg puste med magen og finne ut hva jeg må gjøre. Fikk krystallreker her om dagen også, og de vil jeg så absolutt IKKE miste på grunn av løpske vannverdier.

Hjelp meg

Har sjekket de andre karene også, og det ser ut til at PH har økt i samtlige. Hva må jeg kjøpe i morra for å fikse dette. Å miste mine kjære fisk og reker er helt uaktuelt. Har kun fisk som trives i PH 7 og lavere, forresten.
Jo høyere Kh, jo høyere pH. Så den økte Kh-en er absolutt årsaken til at pH har steget.
Men hvorfor den har steget til 20, det er det værre å si ut fra det du forteller.
Tilsetter du noe i vannet når du bytter? Om ikke; har du noen former for dekor som du har "glemt" som er mye hvitt i, f.eks koraller, skjell og lignende? Om ikke det heller, har du målt om det er skjedd noe med springvannet hos deg? Siden pH er økende i alle kar, er det svært mye som tyder på at springvannet endrer seg hos deg.
Okay, jeg har jo plutselig fått malawi-vann i pringen også! Hva er det de holder på med borte på vannverket, da! PH i krana ser ut til å ligge på rundt 7.5 - altså en litt lys blå farge. Ph'en i karet var mørkere blå.

PH har ligget på grønn - PH 7,0 stabilt siden før jul da jeg tok opp igjen akvariehobbyen. Testet både kranvan og i akvariene, og har testet PH jevnt og trutt, om ikke hver eneste uke så i hvert fall annen hver hele veien. Og nå har alt endret seg.

Får ringe vannverket i morr aog høre hva slags verdier de mener å sende fra seg. Merket også nå at NO3 ligger på 12.5 rett fra krana også. Er det normalt?!
Takk Frank! Setter stor pris på hjelp!

Så jeg har IKKE misforstått KH-testen... var nesten sikker på at jeg hadde gjort det når den ikke hadde endret seg til gul etter 20 dråper.

Etter jeg målte kranvannet nå er det mye som tyder på at vannverket har bestemt seg for å gjøre livet surt for alle andre enn malawi-akvarister...

Er 100% sikker på at jeg ikke har noe som helst dekor der, det eneste jeg glemte var et enslig eikeløv-blad, men det burde jo ha motsatt effekt.

Dette karet er veldig lite dekorert, og skal fikses på om en stund. Har ingenting av skjell eller koraller i noen av karene mine. Har stein i et kar, på stua men det er alminnelig grå stein jeg fant ved Mjøsa.

Det eneste jeg tilsetter er aquasafe i reke-karene ettersom jeg er livredd for metaller. Er så redd for reke-elsklingene mine hehe. Ellers ingen tilsetninger i det hele tatt.

Klarer egentlig ikke å tenke helt klart her jeg nå, selv om jeg har lest 100-vis av sider om dette.
Må vel starte med eikebarkekstrakt? Eller hva er det best at jeg gjør?

Gjett om jeg skal ringe vannverket i morra.... Skremme en stakkar slik midt i eksamenstida!
Ta en test av Kh i springen. La gjerne ett glass med vann stå ett døgn eller så også, og test på nytt.

Det er mye "nymotens" greier vannverkene finner på, med felles mål; å øke pH i vannet til ca 8.
Dette rett å slett for å hindre at rørene tærer i filler. At vi akvarister får ett problem om de gjør ting på verst mulig måte, det er jo av mindre betydning.

Du har forresten rett i at du kommer til å trenge noe som inneholder syrer for å få mer normale vannverdier. Eikebark er ett eksempel i den store jungelen av flasker med stoffer som har effekt

Om det er snakk om store mengder vann som skal byttes, ville jeg selv, sær som jeg er, valgt å mellomlagre vannet i ett eller annet, der jeg lot vannet filtrere over torv mens det sto her.
Dette for maksimal sikkerhet rundt vannverdiene

No3 på 12,5 i spingen er ganske høyt, så testen kan være noe feil her.
Det kan også være at det er stort tilsig av forurensing grunnet økt snøsmelting i dine trakter nå.
All møkka fra vinteren ender da i våre elver og vassdrag, og vil ofte kunne påvirke i stor grad.
Jeg tviler riktignok på at økt tilsig har noe med økt Kh å gjøre, dette skulle heller gjøre det tvert motsatte.
Nei nå altså.

Ikke vet jeg, men jeg syntes det var så rart at KH var SÅ høy, så jeg sjekket igjen. Og en gang til.

Ikke vet jeg va som skjedde første gangen, men det riktige skal være:

KH i springen: 2
KH i reke-karet: 5

Altså langt fra 20. Lurer på om jeg i panikken brukte PH-testen istedet for KH *rødme*

Til mitt forsvar: jeg fikk god gammeldags panikk. Har mistet minst 50 rekeyngel, kanskje mer

Så - der oppe er de riktige KH verdiene.

Dobbeltsjekket PH også, men den er på 8...

Pluss at jeg dobbeltsjekket hele akvariet for innhold, og det er ikke noe annet der enn: biltemasand, 1 algekule, javamose som dekker halve karet og et eikeblad.

PS. Siden jeg tydeligvis er fullstendig ustabil har jeg tatt alle testene på nytt. Kan jo ikke stole på meg selv.
No2: 0 - gul
NO3: 12.5 mg/l både i karet og i krana (nå har ikke riktig 10 min gått enda, men det ligger an til det i krana).
PH: 8 i karet, 7.5 i krana
KH: 2 i krana, 5 i karet

Sånn. Dette er 100% sikkert de riktige verdiene... beklager at jeg rotet det til. Det var pinlig
Med en Kh på 5, stemmer pH svært bra. Du skal da etter matematisk utregning ha normal mengde Co2 i vannet.

Hvorfor Kh er over dobbelt så høy i karet som i springen, det er for meg ett mysterium som gjerne skulle vært løst.
Selv hadde jeg her; tatt ett vannbytte på 50%. Kh skal da havne på 3,5, og om du da tar daglige målinger av Kh (med Kh-test ), vil du jo se hvor fort den øker.
Dette vil neppe påvirke pH i spesielt stor grad, så det er lite trolig at rekene bikker over av dette vannbyttet
Hehe, huff og meg. Jeg gremmes langt inn i sjelen. Det gikk nok litt for fort i svingene.

Det er vannbytte dag i dag uansett, så jeg skal ta et skikkelig et nå. Har en 50 liters balje som jeg fyller med kaldt vann tidlig på dagen på lørdag og lar stå på varmekablene på badet til søndag kveld. Da er tempen rundt 19 grader, og senker ikke tempen så ille under vannbytter.

Bytter rundt 80 liter, så de siste litrene i de to 110-liters karene mine får kaldt vann rett fra springen, men det har aldri vært noe problem. Temp synker med et par-tre grader og er tilbake til normalen innen kort tid.
Det var dagens digresjon.

Jeg kan sjekke KH enda en gang, men nå er jeg i alle fall sikker på at jeg nrukte KH-testen...! Deretter 50% vannbytte, og deretter måle KH i karet en gang til, deretter måle daglig.

Men - jeg må jo uansett senke PH. Skal jakte på eikebarkekstrakt i morgen. Har aldri gjort noe slikt før, men lest en del.

Dobbeltsjekk: er det slik at hvis jeg tilsetter i en 10-liters bøtte så synker PH umiddelbart? Eller bør jeg vente x antall timer før jeg måler PH og ser endringen? Vet jeg må ta endringen sakte.

Og er KH høy nok som buffer? Vil helst ikke risikere jojo-PH fordi KH er for lav.

PS!
Spammer nesten nå. Men nå har jeg testet KH i kran og kar, med mannen min som observatør og dobbeltsjekker.
Kran: KH=2
Kar: KH=5
Trodde dette skulle være det samme, jeg :p

Frank
Tusen tusen takk så langt, skal gjøre nøyaktig det du sa og finne ut hvor fort KH øker.
Fortsetter her jeg, så har jeg alle testresultater liggende.

50% vannbytte er tatt, også målte jeg KH igjen. Brukte fremgangsmåten her , med dobbelt så mye vann (10 ml) får å få det helt nøyaktig.

På 5. dråpen begynte vannet å skifte farge, på den 6 dråpen ble det helt gult. Siden 1 dråpe nå er 1/2 KH, tilsier det mellom 2.5 og 3 i KH. Burde vel stemme rimelig greit.

PH'en er litt lysere nå, som forventet. Ser ut til å ligge på mellom 7.5 og 8.

Skal skaffe meg JBL testen, mener å ha hørt at den har flere intervaller på PH, så jeg får det mer nøyaktig.
Nye tester:

KH i vann som har luftet seg siden i går kveld: 2, samme som rett fra krana.

PH i vann som har luftet seg siden i går kveld: mellom 7 og 7.5! Fargen er grønn, men ikke så grønn som tetra sin PH7, så derfor antar jeg mellom 7 og 7.5.

Det vil da si. At rett fra krana er den 7.5, så synker den litt etter lufting, for så å gå sterkt opp i akvariet, som ikke inneholder noe som helst som tradisjonelt sett øker PH.

Blir mer og mer forvirret, jeg.

Har snakket med kommunen. Her er det marmorfiltrering, men det hadde de hatt i årevis, så han trodde ikke at det er grunnen til PH økning. Ut fra vannverket burde PH være ca. nøytral (stemmer jo med målinger jeg har gjort før, men ikke nå lengre).
Grenseverdi på NO3 var 10 mg/l. Jeg målte den til 12.5 mg/l ret tfra krana, men nå er jo tetra sin test litt unøyaktig, så det er godt mulig den var på grenseverdi eller litt under.

Mattilsynet har data på de siste målingene, men sitter i møte. Skal ringe de igjen etter kl. 13.

Hedmarks svar på Nancy Drew er på saken :p
Da har jeg endelig fått tak i riktig person, og dette er jo litt av et mysterie.

Kranvannet her skal ligge på PH 8 (jeg burde nok starte med malawi!), og han kunne ikke forstå hvordan jeg har fått målinger på PH 7 de siste ukene, det var flere år siden de hadde PH 7 i sitt ledningsnett.

Mystisk.

Men da kan jeg nok gå ut fra at riktig PH er rundt 8, og dette er ikke forbigående, så da er vel eikebarkekstrakt det neste. Eller større kar og malawi :p

Har lest en del i dag og er fortsatt bekymret for at KH er for lav til å kunne senke PH uten at den går som en jojo.

Og fortsatt har jeg ikke noe svar på hvorfor PH har endret seg så brått. Blir hyppige tester fremover!
Nille
Kran: KH=2 Kar: KH=5 Trodde dette skulle være det samme, jeg :p

Det er slett ikke alltid at Kh er den samme i krana, som i karene.

Årsaken er svært enkel:
Kh er en måleenhet for mengden karbonater i vannet. Karbonater kan frigjøres fra karbonatholdige steiner, skjell, sand +++. Karbonatene kan også "spises" opp der det er mye syreforbindelser i vannet.

Det er derfor mer uvanlig at Kh er den samme i karet, som i springen

Det høres ut som dere har en ganske lik filtrering av vannet som flere og flere av oss opplever.
Her jeg bor, er heldigvis vannet mettet med Co2, så det skjer en eller annen lur prosess som av en eller annen ennå lurere prosess får pH til å stige, i stedet for å synke slik vi akvarister er vant med at Co2 gjør. Begir meg ikke ut på den glattisen, at jeg forklarer hva som skjer i disse prosessene
Hos meg synker pH fra 8-8,1 til ca 6,8 i løpet av ett døgn med lufting av vannet.
Jeg mistenker at årsaken til at du måler lavere pH enn hva kommunen tror de har i røret, er at du kanskje bor langt unna rensestasjonen?

Siden Kh er på ett mer akseptabelt nivå i springen, egentlig ett perfekt nivå, burde det ikke være ett stort behov for å tilsette noen syreforbindelser.
pH skulle ha vært midt i blinken, men her har den funnet ut at den heller vil leke skivebom.

Jeg fatter bare ikke hva det er i karet som løfter Kh såpass som dette... Mystifistisk, rett å slett.
Takk Frank!
Godt å høre at selv eksperten ikke skjønner dette En liten trøst for en frustrert sjel.

Nå målte jeg KH i akvariet igjen. Den ligger nå på 2.5 - 3, samme som den gjorde i går rett etter vannbyttet. Så den har ikke begynt å øke igjen enda i hvert fall.

Bor vel rundt en mil fra rensestasjonen, og noen få hundre meter fra et slikt vannbasseng som jeg antar vannet mellomlagres i på tur inn i krana her.

Han fyren var ganske så påståelig og sa at de målte PH 8 ut fra renseanlegget samt rundt i ledningsnettet, og sa at det måtte være årevis siden jeg målte PH 7 i springen. Men det er jo dager siden - ikke år!

Prøvde å si det, men da ble hans konklusjon at min tetra test er fullstendig upålitelig.

Har bestilt eikebarkekstrakt (og JBLs PH dråpetest for mer nøyaktige målinger), og håper det kommer kjapt så jeg kan begynne å senke denne. Siden han sa at PH skal ligge på 8 i krana så kan jeg bare gå ut fra at jeg heretter må justere PH heretter om jeg vil ha mine sør-amrikanske fisk.

Målte PH igjen i balja. 7,5 etter ca 19 timer lufting. Ingen endring siden jeg målte etter rundt 12 timer.

Vet knapt hva dette forteller meg, men - jeg måler og noterer lell
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap