Nå skal jeg senke ph! :o

Tror jeg har lest samtlige tråder om dette, men beklager. Har en dårlig dag og hjernen er teflonbelagt og fylt med bomull. Så jeg tar sjansen og spør.

Skal bruke eikebarkekstrakt. KH er ganske lav, på 2 i krana, men jeg håper det skal gå bra. PH nå er på 8.

Vet at jeg tar en 10 liters bøtte og drypper i et par dråper ekstrakt, deretter måler. For å finne ut hvor mye som skal til før jeg får ønsket PH. Vil gjerne ha den ned på 6.5, men skal være glad for 7 også, som jeg hadde før.
Når jeg finner ut hvor mye som trengs kan jeg vel bare skalere opp til den 50 liters balja jeg egentlig bruker ved vannbytte.

Har planer om å lufte vannet med luftpumpe først.

Antar at virkningen av eikebarkekstrakt kommer umiddelbart? Eller bør jeg vente X timer før jeg måler for å være sikker?

Kan jeg ta et 30% vannbytte og erstatte med vann med riktig PH? Eller er det for mye? Og over hvor lang tid bør jeg gjøre dette? Blir det for sjeldent med en gang i uka? Eller hva med annen hver dag frem til jeg har riktig PH?

Antar at etter jeg har riktig PH i alle kar er det kun snakk om vedlikehold, dvs at ved ordinære ukentlige vannbytter reduserer jeg PH på det nye vannet i balja, og bytter som vanlig.

Har også bestilt JBL PH dråpetest (har tetra nå) slik at jeg skal kunne følge dette mer detaljert enn jeg kan med tetra sin test.

Det er jo fisk i karene (og dyrebare rekebabyer i de små karene) så her tar jeg ingen sjanser!
Jeg regner med du har sjekket ph i vann fra krana som har luftet seg et døgn også slik at du kan utelate at ph stiger etter at det kommer i karet. Det er ikke uvanlig at stein og grus hever ph igjen og da får du en jo-jo-virkning som fiskene setter lite pris på. Tro du meg, jeg har prøvd ut det der

Når det gjelder ph-endringer så ville jeg prøvd å unngå å senke med mer enn en halv grad i døgnet. Enkelte ømfintlige arter hadde sikkert satt pris på enda mer forsiktighet. Bland alltid ut ekstrakten i vann på forhånd for dette er ganske ille for en fisk å få ublandet rett i hodet. Virkningen kommer med en gang så det er lett å holde øye med verdiene ved testing.

Som du sier så er det nødvendig å tilsette riktig dosering ved hvert vannbytte etterpå slik at vannet holdes stabilt. Jeg er litt usikker på om den lave kh-en kan føre til problemer siden ph-en muligens kan falle for mye og for fort når du begynner å senke. Du får bare følge nøye med ved å teste så du rekker å korrigere før det eventuelt blir et problem.
Takk for svar!

Ja, jeg har målt den etter 12, 18 og 24 timers lufting. Har hatt en del styr med dette siden PH økte fra 7 til 8 på få dager her. En hel dag på telefonen til kommunen, vannverk og mattilsynet blandt annet hehe.

Har fylt opp en bøtte med 10 liter vann (målt med litersmål for å være sikker :p) og det vannet har nå stått noen timer med luftpumpe for å bli skikkelig luftet. Tenkte jeg skulle bruke dette vannet som test for hvor mye jeg å ha i.

halv grad i døgnet, ja. Det var en kjappere nedgang enn jeg så for meg, så det er perfekt. Skal passe på å ta det enda litt saktere også. Og enn så lenge skal rekekarene få være. Akkurat fått krystallreke-barn og vil ikke risikere noe. Mistet rekeyngler da PH skjøt i været, men nå som den har stabilisert seg ser det ut til å gå greit. Skal sette opp to nye rekekar, så skal jeg heller senke PH der, under innkjøring enn å risikere yngelen.

Bør jeg la 10-litersbøtta stå med luftpumpe i et døgn før jeg begynner å teste? Eller går det raskere når jeg bruker luftpumpa?
Du kan jo bar la den stå med luft et døgn for å være på den sikre siden. Ikke sikkert det er nødvendig, men hvorfor ta sjansen

Problemet med varierende verdier fra vannverket er at man aldri vet når det skjer. Det er nesten slik at det er nødvendig å sjekke de verdiene jevnlig også og/eller skifte mindre vann oftere. Jeg må innrømme at jeg ikke orker å styre med det og satser bare på at det går bra
Hehe, ja jeg vet... det er det jeg har gjort også, til jeg så at noe var feil. Feilen var at stort sett alle kirsebærreke yngelen hadde dødd

Har jo bare fisk som coryer, apistogramma, sommerfugler, kuhlii som vil ha lav PH. Og med en PH på 8 i springen er ikke det så enkelt uten tilsetninger. Har tydeligvis ingenting i karene som hjelper til å få PH ned heller, siden PH er høy også der.

Da venter jeg til i morgen, så begynner jeg å teste hvor mye ekstrakt som skal til
Husker at jeg var veldig nervøs og nøye da jeg begynte med tilsetninger. Tror jeg både målte, kontrollmålte og målte igjen de første gangene. Veldig bra å være nøye egentlig, men nå vet jeg jo hvor mye og hvor ofte jeg skal putte ting oppi og det går av seg selv.

Det kan bli for mye av en vane også. Lett å glemme når alt går på autopilot så jeg har rutiner som sørger for at jeg har oversikten på hvor mye jeg har tilsatt av hva, hvor. Med både eikebarkekstrakt, Gh/Th+, natron, vannforbedringsmiddel, jern og gjødsel så er det ellers lett å gå i surr
Huff ja, jeg kjenner på den følelsen nå.... derfor jeg lagde tråden også, selv om jeg har lest side opp og ned. Må liksom være heeeeelt sikker.

Og derfor jeg ikke stolte på 10 liters merket på bøtta, men målte opp 10 liter vann med litersmål hehe. Bedre føre var også videre... Gjør sikkert det samme med 50 liters balja når den tid kommer. Være heeelt sikker på at det er 50 liter og ikke 45
Virkningen av eikebarkekstrakt er øyeblikkelig, ja, så når du har dryppet det i bøtta kan du bare røre litt rundt og så måle med en gang.

Selv bruker jeg følgende dosering: 1 ml eikebarkekstrakt på 30 liter vann.

Jeg har 30 liters vanntønner til mellomlagring av vannet, derfor har jeg vennet meg til dette
Hvis jeg ikke bruker noe ph-senkende middel, ligger ph på luftet kranvann på rundt 7.2. Med 1 ml eikebarkekstrakt i 30 liter vann pleier ph å synke med 0.5. ca.
Noen ganger bruker jeg eikebarkekstrakt, andre ganger ikke. Det ser ut til å variere litt fra de ulike akvariene, hvor sterkt effekt bruken av ekstraktet har. Jeg antar det er nedbrytning av avfall og fiskeeksrementer o.l. som gjør at vannet i visse kar "surner" mer enn andre, samt at alle trerøtter er litt forskjellige og har ulik effekt på ph alt etter hvor mye garvesyre de slipper fra seg. I enkelte kar ligger ph på 6.2 - 6.6 selv om jeg ikke har brukt noe ph-senkende middel på månedsvis.

Merk at dette er veldig omtrentelige tall og doser, jeg gjør alt dette av gammel vane nå og måler ikke så ofte lenger.
Takk Mona

Skal la vannet i 10 literen stå med luftpumpe til i morgen, før jeg måler PH før, tilsetter en dråpe, rører, måler og ser om det trengs en dråpe til. Vil gjerne holde PH på rundt 6.5. Regner med litt "styr" frem til jeg får det i fingertuppene, og skal være obs på dette med at PH likevel kan variere fra kar til kar.

Satser på å ta senkningen over lang tid, vil ikke risikere noe

Ellers har jeg jo tidligere målt PH med tetratest, og den er jo ikke så nøyaktig. Derfor bestilte jeg også JBL testen 6 - 7.6 samtidig. Så da får jeg en bedre pekepinn på hva PH egentlig er også
Jeg kan varmt anbefale bruk av pipette! Jeg kan ikke klare meg uten, det er drøssevis av ulike gjøremål de kan brukes til i akvariesammenheng. Alt fra innhøsting av nyklekt artemia, fòring til små yngel, "slamsuging" i små plast-kar med nyklekte yngel, flytting av små nyklekte yngel, dosering av plantegjødning, dosering av eikebarkekstrakt osv.

Pipettene har ml mål-streker preget i plasten, så de er utrolig fine å bruke til dosering - man får samme eksakte mengde hver gang og kan dermed stole mer på at effekten blir den samme. Bruker man bare øyemål blir det gjerne litt mer "hipp som happ"

Jeg kjøpte nylig 50 plastpipetter her hos PanduroHobby. Da har jeg en stund Hver enkelt pipette kan brukes mange ganger og varer en stund, men etterhvert blir de litt slitte i skjøten og revner. Da må man ta en ny. Så det er liksom forbruksvare her, og jeg aner ikke hva jeg skulle gjort uten. Jeg er avhengig av dem, og jeg bruker pipette hver eneste dag til et eller annet i akvariesammenheng
Ah, det var lurt

Jeg har en 2 ml sprøyte her, (5 streker per ml) som jeg har brukt til å sprøyte tørrfór ned til yngel. Har skyllet denne i varmt vann etter alle kunstens regler og tenkte kanskje jeg kunne bruke den for å få nøyaktig mengde. Er heller ingen stor fan av øyemål (og hvert fall ikke mitt øye!)

Skal bestille pipetter derfra jeg også, så satser jeg på at jeg kan bruke den sprøyta frem til pipettene kommer
mona o
Jeg kan varmt anbefale bruk av pipette! :-) Jeg kan ikke klare meg uten, det er drøssevis av ulike gjøremål de kan brukes til i akvariesammenheng. Alt fra innhøsting av nyklekt artemia, fòring til små yngel, "slamsuging" i små plast-kar med nyklekte yngel, flytting av små nyklekte yngel, dosering av plantegjødning, dosering av eikebarkekstrakt osv. Pipettene har ml mål-streker preget i plasten, så de er utrolig fine å bruke til dosering - man får samme eksakte mengde hver gang og kan dermed stole mer på at effekten blir den samme. Bruker man bare øyemål blir det gjerne litt mer "hipp som happ" ;-) Jeg kjøpte nylig 50 [URLBLOCK1]. Da har jeg en stund:-) Hver enkelt pipette kan brukes mange ganger og varer en stund, men etterhvert blir de litt slitte i skjøten og revner. Da må man ta en ny. Så det er liksom forbruksvare her, og jeg aner ikke hva jeg skulle gjort uten. Jeg er avhengig av dem, og jeg bruker pipette hver eneste dag til et eller annet i akvariesammenheng:-)

Jeg har akkurat sittet og kost meg med gamle tråder. En tråd heter "Tråden med lure tips". Dette er vel et tips som passer der! Kan jeg foreslå at du legger tipset der også, Mona? (Så blir tråden fornyet i samme slengen.)
Hei,
sliter også med høy ph etter at vannverket er begynt å tilsette vannglass. Tar derfor sjansen på å bruke samme tråd.
Målte 8,95 rett fra krana fredag. Selv om det går ned litt ved å stå, er dette mye mer enn de vel 7 det hadde før.
Men vi har og lav Kh. Hvis vi senker ph med eikebarkekstrakt vil kh gå ned, etter det jeg har forstått, og da vil ph lettere variere. Det hadde vi problemer med, coryene likte det absolutt ikke, når ph var forskjellig kveld og morgen.
Da måtte vi ha i litt natron for å få opp kh, det viste de at de satte pris på.

Nå tilsetter vi selvsagt ikke natron. Men vi må jo bytte vann i blandt.
Det vi foreløpig har gjort, er å ta små delvannsbytter, og satse på å ta de oftere.

Men finnes det en måte å senke ph, men unngå å senke kh, slik at ikke ph begynner å flakse opp og ned etter co2-produksjonen i plantene?

Noen som vet?
Hei!

klart du kan bruke samme tråd

Hvor lav er KH hos deg da? Min er på 2 rett fra krana. Etter at jeg hadde senket PH med eikebarkekstrakt ned til rundt 6.6 er den fortsatt på 2.

Har fått beskjed om at Mona O har KH=2 hun også og har ingen problemer med PH som flyr opp og ned. Så derfor satser jeg på at det går bra her hos meg også

Er din KH enda lavere, vet jeg ikke helt. Har sett enkelte anbefale å senke PH med CO2 dersom KH er for lav, men jeg kan ingenting om akkurat det. Men det er det garantert andre som gjør!!
nei, vi har omtrent 2 i kh, men hevet den til 3 med natron for å få stabilitet.
Men vi hadde problemer en stund, med coryer som holdt seg oppe under vasskorpa med kjappe gjellebevegelser, danio som hang slapp oppe i topplaget i stedet for å fly hyper omkring.
Med natrontilsetting i vannskift, og påfølgende kh / ph-økning, flyttet coryene ned på bunnen og loffer omkring og smånibler og siler sand, mens danio kommer over i normalt bevegelsesmønster (for dem).

Nå -etter vannendringene- ble coryene hengende slappe på ei grein i buskaset, og blir litt mer normal med små vannskift, men ikke helt.
Danio er fortsatt nokså slapp til dem å være, de er liksom litt unormal i bevegelsesmønsteret.
Det er de to kara med cory det gir seg utslag. Scalarer, geophagus, sverddragere, guppy, reker og skjørtetetra virker normale.

Før vi begynte med små natrontilsetninger, svingte ph kveld og morgen.
Jøss, nei det høres jo ikke ut som alminnelig cory oppførsel om de henger i overflata!

Og du har sjekket alt annet for mulige årsaker (nitritt/nitrat, oksygentilførsel), så klart? Må da være et eller annet som gjør dette....

Jeg skal måle PH morgen og kveld selv et par dager fremover og se om jeg kan se noen endringer her, siden vi har samme KH.

Men så langt har alle fisk, inklusive mine cory en helt alminnelig oppførsel i hvert fall
ved forrige runde trodde vi at ph var noenlunde rett også, men det var den bare halve døgnet
Vi hadde antydning til nitritt (men ikke over 0,2) da det var blitt liggende en matrest vi hadde oversett, dette rettet seg fort. O,2 skal jo heller ikke kunne forårsake slik oppførsel. Og da ph svingte, fortsatte de den merkelige måten etter nitritt var helt normal igjen, mens vi lurte verre.
Ellers var prøvene normale. Bruker dråpetester, bortsett fra ph-testeren som er elektronisk (har kontrollmålt m dråper, phmeteret er bare mer nøyaktig).
Hadde fått karet i balanse, mente vi, men man blir jo veldig var når coryene igjen begynner å vise litt merkelig oppførsel - men ikke så mye som sist.
Tror ikke vi tør senke kh, tar da heller sjansen på små delvannsbytter oftere.
Bare slo meg at fisk som henger i overflaten og snapper etter luft kan være et tegn på lav oksygenmetning i karet. Men det er mulig jeg misforstod oppførselen deres og er på villspor

Eikebarkekstrakt senker KH og PH, siden disse to henger nøye sammen. Men PH synker raskere enn KH, derfor kunne jeg ha KH på 2 både før og etter jeg tilsatte eikebarkekstrakt og senket PH.

Jeg mistet både fisk og reker når min PH gjorde et hopp. Men etter at PH stabiliserte seg oppførte de seg helt vanlig (ingen symptomer av noe slag) selv om PH var høyere enn oppgitte trivselsverdier. Lurer derfor på om du fortsatt har svingene PH?

Nå er jeg ikke heeelt sikker, men forholdet mellom PH, KH og CO2 er jo modellert i en formel. Og dersom denne formelen holder burde det være umulig å ha en høy KH samtidig som du har en lav PH. Så vil man ha en lav PH må nødvendigvis også KH være forholdsvis lav. Men det betyr jo ikke at den er så lav at den ikke buffrer PH i det hele tatt.

Kanskje best om noen som er mer bevandret i kjemiens verden gir noen innspill, jeg er bare i startgropa av det å forstå dette selv
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap