- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Etterlyser regel om x gram gips i x liter vann som øker gh med 1 grad.
Etterlyser regel om x gram gips i x liter vann som øker gh med 1 grad.
Postet 27.06.08 kl 19:20
General hardness table
Det er mulig du alt har funnet en slik tabell. Hvis ikke, kan du ta et Google-søk på det som står i overskriften på dette innlegget, så finner du en slik tabell der. Du kommer da inn på Malawi Ciclid Homepage.
Postet 06.07.08 kl 13:23
Endret: 06.07.08 kl 13:26
Postet 06.07.08 kl 18:37
Postet 06.07.08 kl 19:10
Flott, hjertlig takk
Det er utrolig hvor lett det er å finne ting når noen forteller hvor man skal lete
Hvis jeg forstår tabellen rett så er regelen jeg etterlyste omtrent sånn:
for å øke gh med 1 grad i 100 liter vann trengs 1,7 gram kalsiumkarbonat
eller 1,99 gram kalsiumsulfat. For å være skikkelig nøye
Til andre som måtte lure på det samme: Ikke ta mitt ord for det! Her trengs det bekreftelse eller korrigering fra noen som kan det.
Grunnen til at jeg trengte å finne ut av dette var at noen fortalte meg at man kunne øke gh med 1 grad pr dag hvis det var fisk i vannet. Det skulle være mer skånsomt enn å tilvenne dem fra bløtt til hardere vann siden.
Nå gjelder det bare å finne en vekt som måler såpass nøyaktig. Min skjønner ikke noe av mengder under 10 g.
Det gikk forresten greit å tilsette 1 ts kalk om dagen i 180 literen. Da økte gh med en grad sånn ca annenhver dag. Men 1 ts kan jo være så mangt (i gram).
Det er utrolig hvor lett det er å finne ting når noen forteller hvor man skal lete
Hvis jeg forstår tabellen rett så er regelen jeg etterlyste omtrent sånn:
for å øke gh med 1 grad i 100 liter vann trengs 1,7 gram kalsiumkarbonat
eller 1,99 gram kalsiumsulfat. For å være skikkelig nøye
Til andre som måtte lure på det samme: Ikke ta mitt ord for det! Her trengs det bekreftelse eller korrigering fra noen som kan det.
Grunnen til at jeg trengte å finne ut av dette var at noen fortalte meg at man kunne øke gh med 1 grad pr dag hvis det var fisk i vannet. Det skulle være mer skånsomt enn å tilvenne dem fra bløtt til hardere vann siden.
Nå gjelder det bare å finne en vekt som måler såpass nøyaktig. Min skjønner ikke noe av mengder under 10 g.
Det gikk forresten greit å tilsette 1 ts kalk om dagen i 180 literen. Da økte gh med en grad sånn ca annenhver dag. Men 1 ts kan jo være så mangt (i gram).
Postet 06.07.08 kl 19:13
Postet 06.07.08 kl 19:14
Postet 06.07.08 kl 19:24
Kalsiumkarbonat vil i første omgang påvirke Kh, og dermed også pH. Så jeg ville nok gått for kalsiumsulfat (CaSo4)
Har selv flere plasser på AF skrevet "formelen" for både gips og natron - men finner jeg det igjen? Itj fasken. Tar det selv på øyemål etter å ha bytta ut nok vann til å bli mer enn våt :S
Har selv flere plasser på AF skrevet "formelen" for både gips og natron - men finner jeg det igjen? Itj fasken. Tar det selv på øyemål etter å ha bytta ut nok vann til å bli mer enn våt :S
Postet 06.07.08 kl 19:25
Postet 06.07.08 kl 19:33
Hm.. skulle ønske jeg hadde en her som kunne gi meg dette inn med teskjeer.... Klør hull i hodet.
Hull i hodet hjelper ingenting
Her kommer teskjeene:
1 åpne malawi-siden sånn som du pleier.
2 kopier hele adressen
3 gå inn i forumet og skriv din tekst
4 marker et eller flere ord i din tekst
5 klikk på link-symbolet. Da kommer en boks opp som ber om en adresse
6 lim inn adressen
Og dett var dett
Hull i hodet hjelper ingenting
Her kommer teskjeene:
1 åpne malawi-siden sånn som du pleier.