Corydoras ++ kanskje det kan gå med det nye vannet i oslo likevel?

Ble litt stressa av endringene av vannverdiene i oslovannet, men nå tror jeg at jeg kanskje kan roe meg litt ned?

Har sjekket hva slags verdier alle mine fisk kan ha, og de fleste går opp til 7,5, noen få 8 i ph. Bortsett fra indisk glassmalle, den bør ikke ha mer enn ph 7, men de har jeg lenge tenkt å omplassere... så kanskje dette blir mitt spark i "ræ........"..

Altså, fram til endringene har springvannet ligget på 6,5 - 6,7. I dag målte Ph i springvannet 7,5. Hvis jeg nå fortsetter som normalt og bytter vann, 30 % i uka, vil jo verdiene øke veldig gradvis. Da er det snakk om 1 grads økning til slutt når alt vann er byttet ut.

Går ikke det greit? Øke det gradvis på denne måten? Siden fiskene jeg faktisk har -har et spekter fra 6 - 7,5 i ph. Da bør det vel gå bra å øke verdien på denne måten, sakte men sikkert??

Eller er det sånn at corydoras feks (har egentlig flest av de...) trives best på lavere ph enn 7,5?

Hvis dere mener de trives på hele spekteret vinner jeg jo litt på vannendringene: før har gh vært på 0 i springen, derfor har jeg ved hvert vannbytte økt til 4. Nå ligger gh på 4 i springen, så hvis jeg sakte men sikkert kan venne fisken til 7,5 i ph, så slipper jeg faktisk tilsette noe...?

Can I do it like this?
Eller, jeg bør kanskje ta mindre vannbytter, men oftere? Hva gjør dere andre som også har cory i Oslo?

(kunne lagt inn dette spørsmålet i tråden om vannendringene i Oslo, men tror det ville forsvinne litt i mengden)
Lro
Eller er det sånn at corydoras feks (har egentlig flest av de...) trives [B]best[/B] på lavere ph enn 7,5?

Du spør konkret om de trives best med lavere ph enn 7,5.
Ja, de gjør nok det. Helst under 7, men de kan leve i opptil 7,5. Om de må

Lro
Hvis dere mener de trives på hele spekteret vinner jeg jo litt på vannendringene: før har gh vært på 0 i springen, derfor har jeg ved hvert vannbytte økt til 4. Nå ligger gh på 4 i springen, så hvis jeg sakte men sikkert kan venne fisken til 7,5 i ph, så slipper jeg faktisk tilsette noe...?

Kan jeg spørre hvilke fisk du har som er årsaken til at du har hevet gh tidligere?
Har du forresten testet kranvannet når det har stått med luftestein og "avgasset" seg i et døgn, eller tester du vannet helt nytappet? Test gjerne kh også i kranvannet. Er den lav, så vil ph synke noe over tid fordi det ikke er så mye som holder den oppe.

Til sist så lurte jeg på om det er en helt utenkelig tanke for deg å endre ph med f.eks. eikebarkekstrakt som blandes i før du har vannet i akvariet? Det er ikke rare jobben
En flaske eikebarkekstrakt varer i en evighet, ettersom det er så lite som skal til hver gang. Det er billig.

For å svare på et annet spørsmål du hadde;
fisk takler fint økning av ph. Det er brå senkning som gir stress og sjokk. Jeg gidder aldri å dille med tilvenning så lenge det er økning av ph det er snakk om (så sant forskjellen ikke er ekstremt stor da!)
Så fremgangsmåten du beskriver, om å ta de ukentlige vannbyttene med det kranvannet du nå har, er helt fin. Fiskene vil ikke la seg merke med det.
Hvorfor jeg har økt gh til 4 hele tiden er jeg jammen meg ikke sikker på... jeg har bare gjort det hele tiden og trodd det var lurt... Hadde det for meg at 0 var litt for lavt.. selv om det står gh fra 0.. Regner med det er noe jeg har plukka med meg fra forumet en plass når jeg satte i kang med akvarie..

Grunnen til at jeg håpet jeg kunne la fisken venne seg til ph til 7,5 er jo rett og slett latskap! Det er en stund siden jeg slutta med bøtter, fyller vann rett fra springen og det er jo så fort gjort. Ikke har jeg plass heller til å mellomlagre vann... Vannet jeg testa var nytappa rett fra springen.

Men da blir bøtter på meg igjen, blande i eikebarkekstrakt. Hvis coryene trives bedre med lavere ph så skal jeg også sørge for at de får det!
Nja, mellomlagring er nå smak og behag kanskje. Jeg gjør det alltid, men mange gjør det ikke. Så det valget er helt opp til deg. Kan du ikke, så kan du ikke Så bruk vannet fra krana uten mellomlagring, men du kan jo prøve dette:

Kjøp deg èn tønne på 30 liter på f.eks. Europris eller OBS stormarked, så kan du gjøre følgende:
Sett tønna foran akvariet, fyll den slik du pleier å fylle akvariet med slange. Drypp oppi de dråpene med ph-senker som trengs mens du fyller så det blander seg godt. Så pumper du vannet opp fra tønna og over i akvariet med en powerhead påmontert en slange. Ferdig.

Nå vet jeg ikke hvor stort akvariet ditt er og hvor mange liter vann du bytter på det hver uke, men du kan eventuelt kjøpe to tønner.
Tønnene kan du stable i hverandre og sette på kottet eller et hjørne på verandaen når de ikke er i bruk.

PS!
Jeg bruker aldri gh+ fordi mine sør-amerikanske fisker ikke trenger det. De stammer fra vann der gh er så lav at den ofte ikke er målbar selv med godt utstyr en gang.
He he, ja det er det med plassen. Jeg sliter daglig med å finne praktiske løsninger for å kunne oppbevare ting som ikke kan stå framme hele tiden. Vi leier leilighet uten bod... det eneste vi har er en liten rønne-bod på balkongen og den er stappa med ting som kan oppbevares i utetemp. Det som ikke kan stå der er er stappa inn på det lille soverommet. Ha ha, jeg har blåmerker på låra hele tiden fordi jeg kommer borti stolpene på senga -fordi det er så trangt! Der inne står akvariebøttene allerede...

Det er så fortvilende. Vi rydder stadig i boden og på soverommet for å være sikker på at vi ikke oppbevarer unødvendige ting. Vi liker å ha det ryddig, men det er jammen meg ikke lett. Håper det blir et lite krakk på boligmarkedet så vi kan få råd til å kjøpe noe eget... (unnskyld dere som har kjøpt dyrt, jeg var der selv ved forrige krakk)

Og nå har jeg rydda vekk spisebordet for å få plass til et par akvarier til. Stakkars min samboer...

Ojj, dette ble litt mye sukk fra meg, men men.
KH i springvannet er på 3, er ikke det lavt?
Etter at jeg bytta vann tidlig forrige uke (var ikke klar over at de allerede hadde endra vannet...) har ph faktisk økt til 7 i 250 literen min og til 7,5 i 85 literen (bytta tydeligvis mere vann der..) og dette er kun av ett vannbytte på ca 30%! Det tyder jo på at ph ikke senker seg etterhvert (eller er en uke for kort tid?) selv når kh er lav?

Men nå har jeg vel gjort det store, bare ved ett vannbytte? Siden jeg har klart å øke opp til ph 7,5? Nå skulle jeg liksom starte med ph-minus ved vannbytte, men hvor sakte må det gå da?? Det er snakk om en grad -jeg skal ned igjen til 6,5

Feks; 250 literen, kan jeg bytte 10 liter annenhver dag for å få senka ph igjen? Er det sakte nok?
Om du ikke har spesielt ømfintlige fisk så skal det gå bra å senke en halv grad i døgnet. Har ihvertfall fungert helt fint her hos meg, selv med ottoer i karet. Har hatt et par tilfeller med utilsiktede ph-fall og da har derimot noen av ottoene strøket med.
Kh på 3 er høyere enn mange andre har i kranvannet sitt Jeg har vel mellom 1 og 2 her. Jeg gjør ingenting med kh, for jeg vil ikke ha høyere ph. Og ph følger jo automatisk etter om man høyner kh.

Her er kranvannet ca 7,2 i ph og jeg senker den til 6,8 med eikebarkekstrakt.
Har man ph over 7 bør man egentlig ha et dråptestsett for ammoniakk også, ettersom det relativt ufarlige stoffet ammonium går over til giftig ammoniakk ved ph over 7 (dette tar drepen på mange fisk i pose).

Du kunne jo prøve å lirke ph ned littegranne ved å legge en pose med torv i et bortgjemt hjørne i akvariet? Eller evt i filteret om du har utvendig tønnefilter? Torven legges i en finmasket filterpose, og knytes igjen. Heng et bortgjemt sted, så påvirker den iallefall vannet littegrann "i den sure retningen" Eikeløv kan også hjelpe til.
Vet at mange som har innvendig bakgrunn legger filterposer med torv bak bakgrunnen om de bruker denslags.

Lro
KH i springvannet er på 3, er ikke det lavt? Etter at jeg bytta vann tidlig forrige uke (var ikke klar over at de allerede hadde endra vannet...) har ph faktisk økt til 7 i 250 literen min og til 7,5 i 85 literen (bytta tydeligvis mere vann der..) og dette er kun av [I]ett[/I] vannbytte på ca 30%! Det tyder jo på at ph ikke senker seg etterhvert (eller er en uke for kort tid?) selv når kh er lav? Men nå har jeg vel gjort det store, bare ved [I]ett [/I]vannbytte? Siden jeg har klart å øke opp til ph 7,5? Nå skulle jeg liksom starte med ph-minus ved vannbytte, men hvor sakte må det gå da?? Det er snakk om en grad -jeg skal ned igjen til 6,5 Feks; 250 literen, kan jeg bytte 10 liter annenhver dag for å få senka ph igjen? Er det sakte nok?
Okey, så kh i mitt springvann er egentlig litt høy... gurimalla, ehh, jeg har aldri brydd meg om kh før.. Skjønner at jeg bør bry meg likevel...

Har utvendig pumpe på begge kara, så skal legge i en strømpe med torv. Skal også gjøre om på 250 literen hvert øyeblikk. Der var planen allerede å legge torvplater under sanda og inn med ei diger, "fersk" rot og eikeblader. Det burde også avgi litt gode stoffer

Tusen takk for gode råd, nå fikk jeg litt å tenke på
Lro
Har utvendig pumpe på begge kara, så skal legge i en strømpe med torv. Skal også gjøre om på 250 literen hvert øyeblikk. Der var planen allerede å legge torvplater under sanda og inn med ei diger, "fersk" rot og eikeblader. Det burde også avgi en del :)

Et godt tips er å legge torvplatene i bløt en stund for å vanne dem ut litt før du begraver dem under sanden i akvariet. De avgir ganske mye sterkt torvekstrakt i starten, og det kan være vanskelig å kontrollere ph da. Jeg brukte 3 torvplater under sanden i en 85 liter jeg satte opp en gang, og ph raste rett ned på 5-tallet med en gang. Det tok lang tid før ph var "under kontroll" der.

Jeg la også 3 plater i bunnen av 85 literen når jeg starta det på nytt. Tenkte ikke på at det kunne gjøre så mye ut av seg. Men der var det faktisk ingen endringer av ph. rart. (sjekker ukentlig) Kanskje jeg brukte en type av litt dårlig kvalitet? Skal uansett prøve et annet merke denne gangen, så bra du sier i fra.

Forresten, litt OT, de torvplatene Putta jeg oppi 85 literen fordi jeg absolutt ikke fikk til en eneste plantei det karet. Alger var det eneste som ville! Tenkte jeg kunne prøve disse torvplatene og det kan man kalle vellykka forsøk Første bilde er ved oppstart. Planta inn 10 forskjellige lettvinte planter for å se om i alle fall en type kunne overleve...

Andre bilde er resultatet... kan vel si dette gikk over all forventning! Finnes ikke spor av en eneste alge lengre heller.

Bildekvaliteten er elendig, men poenget mitt kommer vel fram

Hehe, ja det så ut til å virke bra! Hos meg ga det store flotte sverdplanter, som sendte røttene sine langt inn i torvplatene.
Jeg husker ikke produsenten/merket på torvplatene jeg brukte, men det er ikke så nøye. Ville bare nevne det, i tilfelle du fikk samme overraskelse som meg
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap