Hvor mye torvgranulat skal jeg bruke??

Har skaffet meg [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1274&HKatID=]torvgranulat[/URL] for å få vannet surere, men vet liksom ikke hvor mye jeg skal tørre å ha oppi? Står jo ingen dosering på pakka. Har en 250L som jeg putta et par - tre never granulat i for nesten uke siden uten at ph har endra seg. Tar det lang tid før noe skjer?

Jeg har bare lagt posen med granulat rett i karet, ikke i pumpa. Syns ikke det var plass til den i pumpa.

Min erfaring er at det er stor forskjell på de ulike torv-typene og produsentene. Det varierer veldig hvor mye forsurende effekt de har på vannet, veldig mye! Men i en 250 liter tror jeg nok det skal mere til enn du tror
Jeg brukte Fluval torvfiber (ikke granulat) i 160 literen min nå nylig, og jeg stappet filterstrømpen med 1½ pakke. Og da rørte den såvidt på ph'en, tror det var 0,4 - 0,5 den sank etter et døgn.

Det er ingen "oppskrift" som funker for alle torvtyper, man må egentlig bare prøve seg frem og finne mengden som passer i ens eget akvarie med den typen man bruker.
mona o
Min erfaring er at det er stor forskjell på de ulike torv-typene og produsentene. Det varierer veldig hvor mye forsurende effekt de har på vannet, veldig mye! Men i en 250 liter tror jeg nok det skal mere til enn du tror :-) Jeg brukte Fluval torvfiber (ikke granulat) i 160 literen min nå nylig, og jeg stappet filterstrømpen med 1½ pakke. Og da rørte den såvidt på ph'en, tror det var 0,4 - 0,5 den sank etter et døgn. Det er ingen "oppskrift" som funker for alle torvtyper, man må egentlig bare prøve seg frem og finne mengden som passer i ens eget akvarie med den typen man bruker.

Flott, da vet jeg i alle fall at etter såpass lang tid kan jeg fylle på mer og se om det skjer noe da. Har aldri brukt dette så var redd for å overdosere hvis resultatet kom seint.
Tilfeldig bekjentskap
© Thomas Agnor
Reklame for plussmedlemskap