- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Tetra sin o2 tester
Tetra sin o2 tester
Inaktiv bruker
Hei.
Er det noen som har brukt denne testen og kan fortelle hvordan man skal forstå resultatene og lese av målingen?
Fremgangsmåten er grei men hva betyr tallene og hva bør de være, utifra temp. på vannet?
Mvh
Kai R.
Er det noen som har brukt denne testen og kan fortelle hvordan man skal forstå resultatene og lese av målingen?
Fremgangsmåten er grei men hva betyr tallene og hva bør de være, utifra temp. på vannet?
Mvh
Kai R.
Postet 16.12.08 kl 18:11
Endret: 16.12.08 kl 18:12
O2 er ikke enkel å måle. O2 nivået i akvariet vil variere med hvor prøven er tatt i vannsøylen, temperatur og salinitet i vannet.
Du får sikkert en verdi i mg/l oppløst O2. Så ligger det sikkert MED en kurve med 100% metning på de forskjellige temperaturene.
Nå husker jeg ikke tallene, men la oss si at du måler 4,9 mg/l O2 ved 24 grader. 100 % metning skulle ha vært 5,4 mg, så vet du at enten har du noe som bruker mye O2 eller så er det en for liten bevegelse i overflatevannet slik at en gassutveksling kan skje.
Du vil aldri få en overmetning av O2, såfremt du ikke tilsetter reint O2, da.
Du får sikkert en verdi i mg/l oppløst O2. Så ligger det sikkert MED en kurve med 100% metning på de forskjellige temperaturene.
Nå husker jeg ikke tallene, men la oss si at du måler 4,9 mg/l O2 ved 24 grader. 100 % metning skulle ha vært 5,4 mg, så vet du at enten har du noe som bruker mye O2 eller så er det en for liten bevegelse i overflatevannet slik at en gassutveksling kan skje.
Du vil aldri få en overmetning av O2, såfremt du ikke tilsetter reint O2, da.
Postet 16.12.08 kl 18:28
Postet 17.12.08 kl 18:52
Inaktiv bruker
Tante AstridDet du spør om står godt forklart i heftet som følger med testen. Om du ikke har denne så si fra så kan jeg lete frem min og skrive inn det som står der ;)
Hei.
Ja det står på tysk, fransk, nederlandsk og italiensk.
Kan ikke skryte på meg noen gode kunnskaper i disse språkene
All hjelp imøtekommes med takk
Postet 17.12.08 kl 20:17
Endret: 17.12.08 kl 20:17
Kom plutselig på denne artikkelen. Så slapp jeg å oversette og skrive så mye selv
Postet 17.12.08 kl 22:40
Inaktiv bruker
Tante AstridKom plutselig på [URLBLOCK1] artikkelen. Så slapp jeg å oversette og skrive så mye selv ;)
Hei Tante Astrid.
Jeg leste denne artikkelen og har også målt vannet med testen.
Vannet holder 28+ og fargeskalaen viste at det var mellom 8-11 mg/l.
Men er dette riktig eller er det en omregningsfaktor som gjelder for å få korrekt utlest verdi?
Postet 17.12.08 kl 22:48
Nei, det stemmer nok det. Om du ser på tabellen så er maksimal O2 verdi 8.3 ved 25 grader celsius og 7.6 ved 30 grader celsius. Du har derfor i overkant av det anbefalte, men det kan komme av at du har testet på feil tid på døgnet. Jeg får prøve å oversette så godt jeg kan det som ikke står i artikkelen jeg linket til slik at du får med deg det viktigste. Lenge siden jeg hadde tysk på gymnaset så får håpe det blir noenlunde riktig
Vedrørende selve testingen så står det:
Anmerkning. I et akvarium som ikke luftes så er oksygennivået lavere på morgenen enn på natten. Nattestid så produserer ikke akvarieplantene oksygen, men forbruker selv av oksygenet. Derfor anbefaler vi at oksygen-målingene foretas på morgenen.
Lenger ned står det:
Pass på at verdiene ikke blir lavere enn 25% av de oppgitte verdiene i tabellene. Uavhengig av temperaturen må aldri oksygenverdiene hverken i ferskvann eller saltvann falle under 2 mg/l. For å holde en optimal vannkvalitet så anbefaler vi at det ved vanntemperaturer over 20 grader celsius holdes en oksygenkonsentrasjon mellom 6 og 8 mg/l. Ved vanntemperaturer under 20 grader celsius bør oksygenverdiene ligge mellom 8 og 10 mg/l.
Vet ikke om det gjorde ting litt klarere for deg. Står en del andre greier også, men det virker ikke så viktig. Kan forresten fortelle at hos meg ligger nivået mellom 5 og 8 i søramerika-karet. De andre har jeg ikke målt. Vil også tro at det som står i denne testen er veldig generelt siden en del fisker helst vil ha veldig oksygenrikt vann (for eksempel enkelte maller og riftsjøciklidene) mens andre trives godt i oksygenfattig vann (for eksempel labyrintfisk).
Vedrørende selve testingen så står det:
Anmerkning. I et akvarium som ikke luftes så er oksygennivået lavere på morgenen enn på natten. Nattestid så produserer ikke akvarieplantene oksygen, men forbruker selv av oksygenet. Derfor anbefaler vi at oksygen-målingene foretas på morgenen.
Lenger ned står det:
Pass på at verdiene ikke blir lavere enn 25% av de oppgitte verdiene i tabellene. Uavhengig av temperaturen må aldri oksygenverdiene hverken i ferskvann eller saltvann falle under 2 mg/l. For å holde en optimal vannkvalitet så anbefaler vi at det ved vanntemperaturer over 20 grader celsius holdes en oksygenkonsentrasjon mellom 6 og 8 mg/l. Ved vanntemperaturer under 20 grader celsius bør oksygenverdiene ligge mellom 8 og 10 mg/l.
Vet ikke om det gjorde ting litt klarere for deg. Står en del andre greier også, men det virker ikke så viktig. Kan forresten fortelle at hos meg ligger nivået mellom 5 og 8 i søramerika-karet. De andre har jeg ikke målt. Vil også tro at det som står i denne testen er veldig generelt siden en del fisker helst vil ha veldig oksygenrikt vann (for eksempel enkelte maller og riftsjøciklidene) mens andre trives godt i oksygenfattig vann (for eksempel labyrintfisk).
Postet 17.12.08 kl 23:33
Endret: 17.12.08 kl 23:35
kairoVannet holder 28+ og fargeskalaen viste at det var mellom 8-11 mg/l. Men er dette riktig eller er det en omregningsfaktor som gjelder for å få korrekt utlest verdi?
Slik jeg skrev ovenfor er O2 meget vanskelig å måle. 100 % O2 metning i H2O ved 28 grader C og med 760 mm Hg er 7,8 ml/l.
Det vil si at være ute og høyden over havet der akvariet står har en betydning for hvor mye O2 som kan løses opp i vann. Dette følger av Henrys lov om gasslikevekt.
Den neste du må ta med for å beregne løselighet for O2 i vann er salinitet. Holder vi oss nå til 28 grader og 760 mm HG er 100 % løselighet O2 på 7,8 ml/l men denne synker med økende salinitet.
Så hvis du måler mellom 8 -11 mg/l løst O2, har du noe som produserer masse O2 i ditt akvarium. Dette, som da er en overmetning av O2 på mellom 17 -61 % O2 overmetning ville skade dine fisker kraftig på sikt.
Men på den andre siden tror jeg at dine målinger ikke er helt korrekt.
For å sette dette i litt perspektiv så inneholder ferskvann med en salinitet > 0mikrosimen/ cm2 og på med et trykk på 760 mm Hg med;
0 grader 14,2 ml/l,
10 grader 10,3 ml/l
20 grader 9,1 ml/l
25 grader 8,2 ml/l
30 grader 7,5 ml/l
32 grader 7,3 ml/l
Dette er grunn til at bl når du kjører varmekur og øker temperaturen fra f eks 25 til 32 at du må øke sirkulasjonen i vannet . Du får da en nedgang på minimum 25 % av maks verdiene løst O2 .
Har du lyst til å lese mere om dette er det noen utmerkede tabeller her.
Ellers har jo oppdrettsnæringen gjordt mange erfaringer med f eks overmetning av O2 og N2 i vann. Det er bare å google dette.
Postet 18.12.08 kl 02:06
Inaktiv bruker
Takk for godt utfyllende svar Nils.
Her kom utdannelsen og kunnsakepen din til nytte;-D
Tok en ny måling i dag tidlig, og da leste jeg av på fargetabellen verdi mellom 5mg/l-8mg/l der fargekoden er nærmere 5 enn 8.
Sist jeg målte hadde jeg tatt et vannbytte ca en time i forkant og ikke tidlig på dag.
Her kom utdannelsen og kunnsakepen din til nytte;-D
Tok en ny måling i dag tidlig, og da leste jeg av på fargetabellen verdi mellom 5mg/l-8mg/l der fargekoden er nærmere 5 enn 8.
Sist jeg målte hadde jeg tatt et vannbytte ca en time i forkant og ikke tidlig på dag.
Postet 18.12.08 kl 08:29