- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Trenger tips om anbefalte vanntilsetninger!
Trenger tips om anbefalte vanntilsetninger!
Skal starte opp et 28L akvarium med reker og snegler, og jeg lurer litt på hvilke av vanntilsetningsmidlene man egentlig trenger. Har fått med meg at AquaSafe er bra å ha, og jeg har Gh-salt også (det trengs her). Hva med EasyBalance fra Tetra? Like mye vidundermiddel som det står bakpå flaska? Kan man faktisk redusere antall vannbytter? Og hva med næring til plantene? Skal for det meste ha planter som fester seg på røtter og steiner.
Takker for svar!
Takker for svar!
Postet 09.02.09 kl 21:27
Postet 09.02.09 kl 22:48
Hvorfor vil du egentlig spare på det rene vannet du har i krana hjemme? Er det dyrt, synes du?
Ville du levd i et rom uten vinduer der det aldri ble luftet, kun sprayet med "luftfriskere" på boks en gang i mellom? Sånn at det ikke stinket så ille? Dekke over med noe på boks eller flaske liksom?
Friskt vann har aldri vært usunt. I gamle dager trodde man det var farlig å bade, så man unngikk det.
I dag vet vi bedre. Renhold i hjemmet, personlig hygiene, rent klima og rent miljø - og rent vann til fisk og vannlevende organismer!
Vann er så godt som gratis her i landet. Det ville ikke koste deg noenting å bytte en bøtte vann i uka på vanlig måte i dette karet, og gi akvariet det stellet det fortjener.
Så si meg; hva ønsker du egentlig å oppnå ved å "spare på vannbyttene"??
Eller rettere sagt; hva ønsker egentlig de som kjøper et slikt produkt på flaske å oppnå...? Da synes jeg disse menneskene som kjøper det kvakksalver-jukset EasyBalance skal kutte ned på antall dusj de tar selv... DER kan du spare vann, der! Men ikke la det gå ut over akvariene.
Det Tetra-produktet er forøvrig ren og skjær svindel!
Jeg håper inderlig ikke du har brukt penger på det.
Ville du levd i et rom uten vinduer der det aldri ble luftet, kun sprayet med "luftfriskere" på boks en gang i mellom? Sånn at det ikke stinket så ille? Dekke over med noe på boks eller flaske liksom?
Friskt vann har aldri vært usunt. I gamle dager trodde man det var farlig å bade, så man unngikk det.
I dag vet vi bedre. Renhold i hjemmet, personlig hygiene, rent klima og rent miljø - og rent vann til fisk og vannlevende organismer!
Vann er så godt som gratis her i landet. Det ville ikke koste deg noenting å bytte en bøtte vann i uka på vanlig måte i dette karet, og gi akvariet det stellet det fortjener.
Så si meg; hva ønsker du egentlig å oppnå ved å "spare på vannbyttene"??
Eller rettere sagt; hva ønsker egentlig de som kjøper et slikt produkt på flaske å oppnå...? Da synes jeg disse menneskene som kjøper det kvakksalver-jukset EasyBalance skal kutte ned på antall dusj de tar selv... DER kan du spare vann, der! Men ikke la det gå ut over akvariene.
Det Tetra-produktet er forøvrig ren og skjær svindel!
Jeg håper inderlig ikke du har brukt penger på det.
Postet 09.02.09 kl 22:53
Endret: 09.02.09 kl 22:57
Ingenting kan erstatte rent, friskt vann!
Enkelte produsenter lover nok litt mer enn de kan holde, tror jeg
En annen ting med akvarier er: less is more. Jo mindre tilsetninger og styr, jo bedre er det, fordi det er færre ting som kan gå galt.
Og ikke tilsett noe som helst uten at:
1. Du vet at det er strengt nødvendig (ergo vet du hva slags verdier det er først, hva slags verdier fiskene vil ha, og at det du har ikke er bra nok i utgangspunktet)
2. Du vet hva slags virkning det vil ha
3. Du har funnet ut hvor mye som er nødvendig for å få den virkningen du ønsker, og er sikker på at tilsetningene ikke bare vil føre til at vannverdiene endrer seg til stadighet. Verdier litt utenfor trivselsverdier er faktisk bedre enn at fiskene/dyrene stadig må gjennomgå svingninger i verdiene.
Gjelder spesielt middel som hever/senker PH eller hever GH.
Aquasafe er litt annerledes. Det er ikke farlig, men samtdig sjeldent nødvendig i Norge hvor vi har bra vann i utgangspunktet.
Sneglene vil nok ha økt GH (kommer an på hva slags GH du har i utgangspunktet), men jeg er ikke så sikker på om rekene vil ha det. Jeg har veldig lav GH, og her skifter rekene skall og hunnene går med egg til stadighet
Enkelte produsenter lover nok litt mer enn de kan holde, tror jeg
En annen ting med akvarier er: less is more. Jo mindre tilsetninger og styr, jo bedre er det, fordi det er færre ting som kan gå galt.
Og ikke tilsett noe som helst uten at:
1. Du vet at det er strengt nødvendig (ergo vet du hva slags verdier det er først, hva slags verdier fiskene vil ha, og at det du har ikke er bra nok i utgangspunktet)
2. Du vet hva slags virkning det vil ha
3. Du har funnet ut hvor mye som er nødvendig for å få den virkningen du ønsker, og er sikker på at tilsetningene ikke bare vil føre til at vannverdiene endrer seg til stadighet. Verdier litt utenfor trivselsverdier er faktisk bedre enn at fiskene/dyrene stadig må gjennomgå svingninger i verdiene.
Gjelder spesielt middel som hever/senker PH eller hever GH.
Aquasafe er litt annerledes. Det er ikke farlig, men samtdig sjeldent nødvendig i Norge hvor vi har bra vann i utgangspunktet.
Sneglene vil nok ha økt GH (kommer an på hva slags GH du har i utgangspunktet), men jeg er ikke så sikker på om rekene vil ha det. Jeg har veldig lav GH, og her skifter rekene skall og hunnene går med egg til stadighet
Postet 09.02.09 kl 22:55
Endret: 09.02.09 kl 23:00
Oi, oi, oi! Jeg er da ikke gjerrig på vannet må vite! Selvfølgelig prøver jeg ikke å finne en erstatning for vannbytter! Jeg er bare nysgjerrig på sånne produkter siden jeg prøver å lære, og jeg søkte på Tetra sine sider! Hørtes bare altfor utrolig ut til å være sant! Her skal det nok byttes vann en gang i uka ja!
Testa Gh'en med Gh dråpetester og den skifta farge etter èn dråpe så vannet her er veldig bløtt! Tenkte å tilsette Gh-salt sånn at Gh'en øker til ca 10..
Anbefaler dere å tilsette noe til plantene eller går det bra uten?
Skal kjøpe Fluval 1+ filterpumpe så skal jeg modde den som jeg har sett i en artikkel her inne. (og, JA, den skal innkjøres i en måned)
Jeg er ikke en av dem som er ute etter snarveier, jeg er bare nysgjerrig! Mye nytt å lære!
Hadde et lite akvarium da jeg var mindre, men da visste jeg lite av det jeg har lært nå!
Takk til alle som hjelper oss nybegynnere!
Testa Gh'en med Gh dråpetester og den skifta farge etter èn dråpe så vannet her er veldig bløtt! Tenkte å tilsette Gh-salt sånn at Gh'en øker til ca 10..
Anbefaler dere å tilsette noe til plantene eller går det bra uten?
Skal kjøpe Fluval 1+ filterpumpe så skal jeg modde den som jeg har sett i en artikkel her inne. (og, JA, den skal innkjøres i en måned)
Jeg er ikke en av dem som er ute etter snarveier, jeg er bare nysgjerrig! Mye nytt å lære!
Hadde et lite akvarium da jeg var mindre, men da visste jeg lite av det jeg har lært nå!
Takk til alle som hjelper oss nybegynnere!
Postet 09.02.09 kl 23:25
Postet 09.02.09 kl 23:35
MaretardAlt etter hvilke planter du har, ville jeg tilsatt gjødsel. Har hatt akvarie med sverdplanter uten gjødsel, og akvarie med sverdplanter og gjødsel, og det er en tydelig forskjell der, ja;) Jeg bruker JBL gjødselkuler som dyttes under sanda rundt røttene til plantene, fornøyd med dem.
Hovedsakelig skal jeg ha planter som skal settes på rot/stein, bl a Javabregne, Javamose og Anubias, og kanskje algekule og en lettvint sverdplante. Mye mer er det jo ikke plass til (40x24cm) Har sett litt på fordelene ved å ha Vasspest og Hornblad, men veit ikke helt hvordan jeg skal få dem til å "sitte fast" i grusen! Har grus av typen Akvastabil AT 205 Merkur 3-5 mm! Har sett litt på ulike gjødsler.. Ser den her grei ut? Har virkelig ikke peiling så her er det bare å komme med tips!
Postet 10.02.09 kl 00:42
GoofySnail[QUOTE=Maretard]Alt etter hvilke planter du har, ville jeg tilsatt gjødsel. Har hatt akvarie med sverdplanter uten gjødsel, og akvarie med sverdplanter og gjødsel, og det er en tydelig forskjell der, ja;) Jeg bruker JBL gjødselkuler som dyttes under sanda rundt røttene til plantene, fornøyd med dem.
Hovedsakelig skal jeg ha planter som skal settes på rot/stein, bl a Javabregne, Javamose og Anubias, og kanskje algekule og en lettvint sverdplante. Mye mer er det jo ikke plass til (40x24cm) Har sett litt på fordelene ved å ha Vasspest og Hornblad, men veit ikke helt hvordan jeg skal få dem til å "sitte fast" i grusen! Har grus av typen Akvastabil AT 205 Merkur 3-5 mm! Har sett litt på ulike gjødsler.. Ser den her grei ut? Har virkelig ikke peiling så her er det bare å komme med tips!
har selv en 28l som jeg har reke i, rekene er kke noe begreistret for plantegjødsel dette har jeg fra bitter erfaring har mistet flere hundre kirsebærreker pgr av gjødling i akvarie med reker. i min 28l har jeg en rot, javamose og en dverg javabregne disse plantene er ikke kravstore, regner med at lyset du har i dette akvariet ikke så sterkt, de plantene jeg nevnte ovenfor trives best i et akvarium med dunkel belysning.
lykke til
Postet 10.02.09 kl 07:10
Fins det en måte å "dunkle" lyset på da? Har en lampe med lysstoffpære, se bilde på den offisielle tråden min! Disse plantene er vel ikke spesielt kravstore til lys heller?? Hvilken type gjødsel brukte du? Tror du det gjelder alle typer? Merkelig at noe sånt tar liv av rekene når det er anbefalt å bruke det!! :p Men rekebæsj og forrester gir vel ok med gjødsel til plantene uansett...?
Postet 10.02.09 kl 07:42
Easy balanse er vel streng tatt utviklet til akvarister som bor i land hvor rent drikkevann/kranevann er mangelvare, og vannet koster flesk. Rent vann er trossalt største mangelvaren på denne kloden. Men ikke i Norge, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det selges her.
Av vann tilsetninger bruker jeg kunn aqua safe, pga at det er en del gamle rør mellom her jeg bor og vannkilden. Så det er mest for å vere på den sikre siden. Ph+/GH+ kunn når det trengs.
Når det gjelde plantegjødsel, så er vel det som oftest jern det er mangel på i et akvarie. Så jeg bruker kun ferrogan i karet, + noen gjødsel tabeletter i substratet til dem plantene som har behov for det.
Når det gjelder å redusere lysmengden i karet, så er det en enkel sak hvis du har dekkglass. For da kan du legge på solfilm, som er beregnet til bilvinduer. De fåes i flere styrker på f.eks. biltema eller lignende butikker..
Postet 10.02.09 kl 08:15
GoofySnailFins det en måte å "dunkle" lyset på da? Har en lampe med lysstoffpære, se bilde på den offisielle tråden min! Disse plantene er vel ikke spesielt kravstore til lys heller?? Hvilken type gjødsel brukte du? Tror du det gjelder alle typer? Merkelig at noe sånt tar liv av rekene når det er anbefalt å bruke det!! :p Men rekebæsj og forrester gir vel ok med gjødsel til plantene uansett...?
Jeg vet ikke om noen planter som trives bedre i dårlig lys Så å dunkle den lyskilden du har for plantenes skyld ville jeg ikke gjort. Jo mere lys jo penere plantevekst!
Vi skiller gjerne mellom planter som er lyskrevende og de som er mindre lyskrevende. Det er nok det han mener, at de plantene er mindre lyskrevende. Det betyr som sagt ikke at de trives bedre i mindre lys.
Skal du dunkle belysningen for noe måtte det være de dyra du skal ha oppi der. Hvis du ønsker å skygge litt for lyset til dyra kan du ha noen flyteplanter der
Postet 10.02.09 kl 11:36
Siden du bare har en lampe med lystoffpære så kan den betraktes som dunkelt lys. Du bør ihvertfall ikke skjerme enda mer.
Jo mindre lys du har, dess mindre næring behøver plantene også siden de vokser senere. I tillegg har du sentvoksende planter. Begynn derfor med veldig liten dose (under en fjerdedel) og øk bare om du ser at plantene ser ut til å trenge det. Den gjødselen du linket til er helt grei, selv om jeg må innrømme at jeg selv foretrekker TropicaAquaCare sin utgave. Sverdplanten vil nok i tillegg sette pris på litt gjødsel av den typen som stikkes ned til røttene.
Når det gjelder lyskrav så er det vel algekulen som er mest krevende av de du har listet opp så prøv å la den ligge slik til at den får mest mulig lys.
Vel, ikke helt korrekt har jeg funnet ut ganske så nylig Javabregne, og varianten windeløv, kan faktisk få glassaktige, gjennomsiktige flekker på bladene om den får for mye lys.
Når det er sagt så har dette karet så dårlig belysning i utgangspunktet så det blir neppe et problem her.
Det har også vært nevnt flere ganger at tilførsel av gjødsel kan føre til rekedød, men har også lest andre steder at problemet stort sett relaterer seg til de mer ømtåelige artene. Enkelte mener at det ikke har noen sammenheng i det hele tatt. Her strides altså de lærde enda
Jo mindre lys du har, dess mindre næring behøver plantene også siden de vokser senere. I tillegg har du sentvoksende planter. Begynn derfor med veldig liten dose (under en fjerdedel) og øk bare om du ser at plantene ser ut til å trenge det. Den gjødselen du linket til er helt grei, selv om jeg må innrømme at jeg selv foretrekker TropicaAquaCare sin utgave. Sverdplanten vil nok i tillegg sette pris på litt gjødsel av den typen som stikkes ned til røttene.
Når det gjelder lyskrav så er det vel algekulen som er mest krevende av de du har listet opp så prøv å la den ligge slik til at den får mest mulig lys.
LisbethJeg vet ikke om noen planter som trives bedre i dårlig lys ;)
Vel, ikke helt korrekt har jeg funnet ut ganske så nylig Javabregne, og varianten windeløv, kan faktisk få glassaktige, gjennomsiktige flekker på bladene om den får for mye lys.
Når det er sagt så har dette karet så dårlig belysning i utgangspunktet så det blir neppe et problem her.
Det har også vært nevnt flere ganger at tilførsel av gjødsel kan føre til rekedød, men har også lest andre steder at problemet stort sett relaterer seg til de mer ømtåelige artene. Enkelte mener at det ikke har noen sammenheng i det hele tatt. Her strides altså de lærde enda
Postet 10.02.09 kl 16:41
Tante AstridSiden du bare har en lampe med lystoffpære så kan den betraktes som dunkelt lys. Du bør ihvertfall ikke skjerme enda mer. Jo mindre lys du har, dess mindre næring behøver plantene også siden de vokser senere. I tillegg har du sentvoksende planter. Begynn derfor med veldig liten dose (under en fjerdedel) og øk bare om du ser at plantene ser ut til å trenge det. Den gjødselen du linket til er helt grei, selv om jeg må innrømme at jeg selv foretrekker TropicaAquaCare sin utgave. Sverdplanten vil nok i tillegg sette pris på litt gjødsel av den typen som stikkes ned til røttene. Når det gjelder lyskrav så er det vel algekulen som er mest krevende av de du har listet opp så prøv å la den ligge slik til at den får mest mulig lys. [QUOTE=Lisbeth] Jeg vet ikke om noen planter som trives bedre i dårlig lys ;)
jeg gir deg råd etter mine erfaringer og det jeg har lest meg til her inne på forumet og i bøker, kirsebærreker sies å være en ganske hardfør reke type, alle mine døde etter at jeg begynte med gjødsel, men det er diskusjoner om hvor vidt dette har noe sammenheng.
jeg kommer ikke til å gjødsle mine reke akvarium mer i alle fall.
mosen ogjava bregnen vokser fint i vanlig akvarie belysning og dunklere belysning slik som du har på ditt akvarium.
om du søker opp Kjetil L sine akvarium her inne får du fine tips om belysning.
Postet 10.02.09 kl 21:25
Takk for alle svar!
Jeg har kommet fram til at valget blir å risikere rekedød på den ene sida og svake planter på den andre! Ofrer heller planter enn rekene! Plantene får jo nitrat etter at filteret har jobba med nitritt (det har jeg lært her!)
Jeg skal kjøpe rekene hos privat oppdretter så jeg kan bare spørre dem hva de gjør med vannet sitt! Har jo samme vann i springen her i området! Tror nok det er tryggere enn å spørre butikkarbeidere da du risikerer at de enten kan lite eller at de bare er ute etter å tjene mest mulig penger! "Ja, du må ha en flaske av den, eske av den og selvfølgelig en bøtte av den..." :p Har hørt det før.. Men du tomandre; hva gjør du med vannet ditt og hvilke verdier har springvannet?
Jeg har kommet fram til at valget blir å risikere rekedød på den ene sida og svake planter på den andre! Ofrer heller planter enn rekene! Plantene får jo nitrat etter at filteret har jobba med nitritt (det har jeg lært her!)
Jeg skal kjøpe rekene hos privat oppdretter så jeg kan bare spørre dem hva de gjør med vannet sitt! Har jo samme vann i springen her i området! Tror nok det er tryggere enn å spørre butikkarbeidere da du risikerer at de enten kan lite eller at de bare er ute etter å tjene mest mulig penger! "Ja, du må ha en flaske av den, eske av den og selvfølgelig en bøtte av den..." :p Har hørt det før.. Men du tomandre; hva gjør du med vannet ditt og hvilke verdier har springvannet?
Postet 10.02.09 kl 23:56
GoofySnailTakk for alle svar! Jeg har kommet fram til at valget blir å risikere rekedød på den ene sida og svake planter på den andre! Ofrer heller planter enn rekene! ;) Plantene får jo nitrat etter at filteret har jobba med nitritt (det har jeg lært her!) Jeg skal kjøpe rekene hos privat oppdretter så jeg kan bare spørre dem hva de gjør med vannet sitt! Har jo samme vann i springen her i området! :) Tror nok det er tryggere enn å spørre butikkarbeidere da du risikerer at de enten kan lite eller at de bare er ute etter å tjene mest mulig penger! "Ja, du må ha en flaske av den, eske av den og selvfølgelig en bøtte av den..." :p Har hørt det før.. Men du tomandre; hva gjør du med vannet ditt og hvilke verdier har springvannet?
jeg gjør ingenting med vannet bytter vann hver søndag på alle akvariene mellom 10 og 30%, bruker bare kalt vann har målt bare ph rett fra springen den ligger på 7. fast og regelmesig vannbytte så er du på god vei til å ha et "sundt" miljø til innboerne dine i akvariet. jeg har aldri hatt noe tull med vannet som kommer rett fra springen.
lykke til med denne flotte hobbyen...
Postet 11.02.09 kl 00:43
tomandre[QUOTE=Tante Astrid] [QUOTE=Lisbeth] Jeg vet ikke om noen planter som trives bedre i dårlig lys ;)
Nei men så irriterende å få denne når jeg er så overlegen og skråsikker i mitt svar He he, der lærte jeg noe nytt igjen! Nå har jeg selv windelløv på ei rot som står rett under lampa i et kar uten at jeg kan se noe sånt som du nevner, men du snakker kanskje om sterkere lys en den "vanlige" akvarist har?
Postet 11.02.09 kl 11:54
Har merket det enkelte steder på windeløven min, men bare mindre flekker og har ikke tenkt så mye over det. Står høyt i karet hos meg, men lyset er ikke spesielt sterkt. Fikk så spørsmål om hva slike flekker kunne skyldes fra en annen her inne på forumet, Ewi, og tok da en runde på nett og fant forklaringen blant annet her og i innlegg to her. Helt ny kunnskap for meg også dette så ingen grunn til å være beskjemmet Lærer noe nytt hver dag
Postet 11.02.09 kl 15:37
Postet 12.02.09 kl 14:18
Postet 12.02.09 kl 15:07