Må senke ph og gh. hva med stein's eichenbarkekstrakt?

Jeg har for høy PH og GH i vannet da jeg skal ha Corydoras og Colombiatetra.
PH ligger på 7,5 og er noen ganger litt høyere, og GH 6 fra springvannet. Jeg har fått flere tips om eikebarkekstrakt(?) men finner ikke noe annet en [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=223&produktid=3581&Navn=08. Salter&HKatID=32]Stein`s[/URL].
Er det et greit produkt?

Hva gjør jeg med GH?

Jeg trenger også noe som måler PH mer nøyaktig enn dråpetesteren fra Tetra. Hva bruker dere måler nøyaktig PH? Finnes det noen rimelige målere?

Ja det er et greit produkt.
Men personlig så synes jeg syre er bedre, men det blir smak og behag.
Har du en link til det produktet du bruker?
Gh kan du ikke gjøre noe med, dersom det er den gh-verdien kranvannet ditt har. Du tilsetter vel ikke noe pulver e.l. i akvarievannet, noe butikken har påstått at du må ha?
Hvis du ikke tilsetter noe, så har antageligvis kranvannet ditt gh 6.

Ph kan du senke ved hjelp av en hel rekke midler, personlig foretrekker jeg eikebarkekstrakt. Prøv den som heter Steins, det er helt sikkert et fint produkt.

Men en liten advarsel: stå aldri og doser dette rett i akvariet! Det er syre, og skal blandes ferdig i bøtter før du har det i akvariet. Mål deg frem til hva som er passe dose pr 10 liters bøtte vann. Så kan du skifte vann over flere dager, f.eks. en bøtte pr dag, og på det viset senkes ph veldig gradvis i selve akvariet, til du er på det nivået du vil ha.
Jeg anbefaler å bruke pipette til oppmåling av eikebarkekstrakt. Da får du eksakt samme mengde hver gang, og vet derfor nøyaktig hvor mye du trenger og har brukt. Jeg er helt og fullstendig avhengig av mine pipetter! Jeg bruker dem hver eneste dag til en hel rekke gjøremål i akvariesammenheng.

Ph-senking er man nødt til å ta langsomt og forsiktig, ellers får fiskene sjokk og pustebesvær.

Tom Kristiansen
Her er et eksempel på [URLBLOCK1]

Nå er det jo stor forskjell på ulike størrelser på akvarium, men jeg lurer på hvor lenge man har en slik "donk" (på trøndersk)
Tørrfisk
[QUOTE=Tom Kristiansen]Her er et eksempel på [URLBLOCK1]

Nå er det jo stor forskjell på ulike størrelser på akvarium, men jeg lurer på hvor lenge man har en slik "donk" (på trøndersk)

Det ser du jo hvis du leser vareteksten....
"Tilstrekkelig til ca. 7-10.000 liter vann."

Det avhenger dermed av dine vannbytterutiner, hvor lang tid du bruker på å skifte så mange tusen liter vann (og hvor mange akvarier man har).
Tørrfisk

Om du leser på tropefisk sin side så holder den "donken" til 7-10000l vann, altså den holder en stund.
mona o
Gh kan du ikke gjøre noe med, dersom det er den gh-verdien kranvannet ditt har. Du tilsetter vel ikke noe pulver e.l. i akvarievannet, noe butikken har påstått at du må ha? Hvis du ikke tilsetter noe, så har antageligvis kranvannet ditt gh 6. [B]Nei, har ikke hatt opp noe lureri fra dem:) Har testet karanvannet og det ligger på ca 6, men skal teste i kveld igjen for å være sikker![/B] Ph kan du senke ved hjelp av en hel rekke midler, personlig foretrekker jeg eikebarkekstrakt. Prøv den som heter Steins, det er helt sikkert et fint produkt. [B]Jeg har hørt så mye bra om eikebarkekstrakt, men finner lite av det på nettet. Men jeg skal kjøpe Steins:)[/B] Men en liten [B]advarsel[/B]: stå [B]aldri[/B] og doser dette rett i akvariet! Det er syre, og skal blandes ferdig i bøtter før du har det i akvariet. Mål deg frem til hva som er passe dose pr 10 liters bøtte vann. Så kan du skifte vann over flere dager, f.eks. en bøtte pr dag, og på det viset senkes ph veldig gradvis i selve akvariet, til du er på det nivået du vil ha. [B]Det står vel en bruksanvisning håper jeg..!?! Men når jeg har riktig PH, hvordan holder jeg den da stabil? Skal jeg bare helle oppi det som er i bøtta forsiktig uten noe slanger? Høres mest lettvint ut men:)[/B] Jeg anbefaler å [URLBLOCK1] til oppmåling av eikebarkekstrakt. Da får du eksakt samme mengde hver gang, og vet derfor nøyaktig hvor mye du trenger og har brukt. Jeg er helt og fullstendig avhengig av mine pipetter! ;) Jeg bruker dem hver eneste dag til en hel rekke gjøremål i akvariesammenheng. Ph-senking er man nødt til å ta langsomt og forsiktig, ellers får fiskene sjokk og pustebesvær. [B] Jeg kjenner på meg at dette blir litt skummelt. Skulle gjerne ha hatt noen kyndige til å være til stede! Jeg må få tak i pipette, men husker jeg feil om jeg har lest at du også kjøpte de på apoteket?[/B]

Det er litt synd det med GH`en da. Men så lenge den er stabil skal det jo gå bra
Jeg regner med jeg ikke trenger å kjøpe flere pakker siden de bare selger én størrelse (1L-pakke) og det er sikkert mange som bruker mer enn jeg kommer til å gjøre
Pipettene ble kalt "engangspipetter" på apoteket, og er nøyaktig de samme som man nå finner hos Panduro. Apoteket mitt har sluttet å ta inn de pipettene, de er ikke å få tak i derfra lenger. Så jeg kjøper mine fra Panduro nå, og jeg kjøper mange i slengen. Dette fordi pipettene er av myk plast, og de er ikke evigvarende. De har begrenset levetid, og jeg bruker dem så mye at jeg godt kan kjøpe mange. Hvor lenge èn pipette varer, kan jeg selvfølgelig ikke svare på siden det avhenger av bruken. Men jeg vil tippe iallefall et par mnd. hvis man ikke bruker dem hver eneste dag (det gjør jeg).
Jeg bruker doseringsprøyter fra apoteket til å måle opp eikebarkekstrakt. De fås helt ned i 1 ml størrelse.
Tørrfisk

En slik dunk har jeg i mellom 3-4 år , bruker det stortsett til 660 l med diskuser og 128 l bb-karr diskuser.
Har PH8 i springvannet, senker den til rett u nder 7.
Dette er knallsterke saker, så jeg bruker også en sprøyte til oppmåling slik at det blir samme blanding hvergang.
Har maaange sprøtyer (misforstå meg rett) liggende som jeg kan dosere med! Tror jeg får prøve ut begge deler og så hva jeg ender opp med

Tusen takk for all hjelp!
Tørrfisk
Jeg har for høy PH og GH i vannet da jeg skal ha Corydoras og [URLBLOCK1]. PH ligger på 7,5 og er noen ganger litt høyere, og GH 6 fra springvannet. Jeg har fått flere tips om eikebarkekstrakt(?) men finner ikke noe annet en [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=223&produktid=3581&Navn=08. Salter&HKatID=32]Stein`s[/URL]. Er det et greit produkt? Hva gjør jeg med GH? [B]Jeg trenger også noe som måler PH mer nøyaktig enn dråpetesteren fra Tetra. Hva bruker dere måler nøyaktig PH? Finnes det noen rimelige målere?[/B]
Tetra sine tester viser resultatene med 0.5 grader.

JBL sine tester viser resultatene med 0.2 grader. Altså mye mer nøyaktig. Du finner dem hos både Webzoo og Aquamanias og Tropefisk. Se i menyen for vanntester. Tropefisk har forresten bare en av de 3 testene for ph som JBL lager, så velg heller Webzoo eller Aquamanias.

NB!
Du må velge ph-testene fra JBL som f.eks. viser verdier mellom 6.00 og 7.6. Den viser testresultatene med 0.2 grader.
Den generelle testen JBL har, den som måler mellom ph 3 og 10, viser også gradene i 0.5 som Tetras gjør.

Jeg har begge og er meget fornøyd med JBL sine tester. Hvis dråpetesten min for ph-verdier mellom 6.00 og 7.6 viser et resultat som skulle tilsi ph 6.0, kontrollerer jeg ofte med den andre testen (for ph-verdier mellom 3 og 10) for å sjekke at ph ikke er under 6 iallefall.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap