Tetra dråpetest for kh/gh - hvordan i huleste brukes det?

Jeg kjøpte dråpetester hardhet, nitritt og pH her om dagen. De to sistnevnte er greie å bruke, siden de har fargeskala og bruksanvisning på engelske (og med bilder).
Testen for hardhet, derimot, har ingen fargeskala, og bruksanvisningen er på tysk, nederlandsk og et par andre som jeg leser enda dårligere.

Kan noen gi meg en kjapp gjennomgang i hvordan jeg bruker det settet?

LJ
ta 5 ml vann i måledingsen. Drypp en og en dråpe gH testsaft i det til det skifter frage fra grønn til rød. Tell dråpene du bruker. Antallet dråper = hvor høy gH'n din er.

Akkurat det samme er det med kH bare fra blått til gult.

håper det hjalp
Det hjalp jo ordentlig mye, det.

Jeg får teste litt når jeg kommer hjem, da.

Takk for tips.
hvor får man tak i dråpetest sett til en pris som ikke får deg til å grine for hver dråpe du bruker mens du lurer på om du kan helle dem tilbake på flaska etter bruk? (:P)
JBL er hakket bedre enn Tetra sine og går på det samme prinsippet:
fyll oppi angitt mengde ml vann fra akvariet i testglasset, drypp angitt mengde dråper i, rist litt og vent på farge-resultatet.

Aquamanias har veldig gode priser på vanntester, og har i tillegg et godt utvalg.
Her er en artikkel fra Akvaforum med fremgangsmåter og beskrivelser på de ulike vanntestene fra Tetra.

Og her er bruksanvisningen på GH/KH test fra Tetra på engelsk, skriv ut og brett sammen, lagre i esken med vanntesten

Her finner man ALLE BRUKSANVISNINGENE fra Tetra på engelsk.

Vanilla Ninja
Jeg kjøpte dråpetester hardhet, nitritt og pH her om dagen. De to sistnevnte er greie å bruke, siden de har fargeskala og bruksanvisning på engelske (og med bilder). Testen for hardhet, derimot, har ingen fargeskala, og bruksanvisningen er på tysk, nederlandsk og et par andre som jeg leser enda dårligere. Kan noen gi meg en kjapp gjennomgang i hvordan jeg bruker det settet? LJ
Nytt spørsmål: er det noen sammenheng mellom KH og GH?

Jeg fikk ikke kjøpt noe sett for GH her om dagen, men jeg får målt KH. Det vil si: jeg får ikke målt noe særlig, for løsningen blir gul med en gang jeg drypper en dråpe oppi.
Er et slikt resultat vanlig?

Vanilla Ninja
Nytt spørsmål: er det noen sammenheng mellom KH og GH? Jeg fikk ikke kjøpt noe sett for GH her om dagen, men jeg får målt KH. Det vil si: jeg får ikke målt noe særlig, for løsningen blir gul med en gang jeg drypper en dråpe oppi. Er et slikt resultat vanlig?

Dette betyr at du har 1 eller under i kH. Noe som forsåvidt er litt lavt..

For og få en enda mer nøyaktig resultat (og for og finne ut om du har 1 eller 0.5 i kH), fyll 10ml vann i testglasset og drypp en og en. 1 dråpe betyr da 0.5.. Altså vist du må dryppe 2 dråper for og endre farge har du 1kH, 3 dråper har du 1.5kH o.s.v
Vanilla Ninja
Nytt spørsmål: er det noen sammenheng mellom KH og GH?

Nei, egentlig ikke. Du kan lese mer om vannverdier her.
Tilfeldig bekjentskap
© Ingrid Torstensen
Reklame for plussmedlemskap