Hvor ofte skifter dere vann og rengjør karene deres

Hvor ofte skifter dere vann?
Og hvor mye?
Hvor ofte har dere "total rengjøring"? renser pumper, slanger, osv
Inaktiv bruker
Slamsuger og bytter vann en gang i uka. Ca 20-30%
Totalrengjøring? Hva tenker du på da?
Tar ikke ut sanda å vasker den for å si det slik.
skifter 30% eller mer vann annenhver uke eller oftere om jeg føler for det.

(tips: slange til å montere på et vannutak som f.eks dusjen gjør jobben myye lettere

tips 2: samme slangen kan selvsagt brukes til å ta vann ut av akvariet, jeg fester bare en liten akvariehåv frampå slangen med en gummistrikk så dyr ikke blir sugd inn.)

personlig så slamsuger jeg ikke. In the long run så skal jeg ha planter over så mye av bunnen som mulig, dessuten har jeg reker, snegler og ancistrus som driver rundt å rengjør.

rengjøring av filter ? Etter behov, filter skal jo helst rengjøres så sjeldent som mulig, så etter behov vil være når det begynner å gå tett for min del.
Bytter 30% (eller mer) 1 gang i uka. Filter renses etter behov, når de begynner å gi dårlig trykk/går tett. Slanger renses (eller rett og slett bare byttes) også ved behov, når det er for mye slam og gørr i dem.

Slammer også ved behov. Tømmer aldri karene helt for å ta en rundvask hvis det var det du mente. Det skulle tatt seg ut, jeg har torv og plantenæring (leire) under sanda

Umulig å gi et fasitsvar på sånne ting. Kommer helt an på belastningen på akkurat ditt kar. Feks har jeg et kar jeg må slamme ukentlig, mens tre andre som nesten ikke slammes i det hele tatt.
Jeg bytter ca 30 % av vannet i de karene jeg ikke ha Corydoras. Ca 1 gang i uken. Det utvendige filteret rensker jeg en gang i halvåret. Det er snakk om et kar på 185 liter.

I karene med Corydoras bytter jeg 15-20% av vannet hver uke. Filtrene (innvendige) rensker også da da disse fort tettes.

Jeg slamsuger heller ikke, Sandsngeler og Eplesnegler gjør jobben.
Inaktiv bruker
Pumpe renses når vanntrykket blir lavt. =)
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap