- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitite \nitrate
Nitite \nitrate
Postet 25.05.09 kl 19:18
det skal være nitrat i karet. man må bare passe på at det ikke blir for mye. nitrat er næring for plantene, så det tar opp mye. vannbytte kan også få det ned, men vær obs på at enkelte plasser så er det faktisk nitrat i drikkevannet... om det er mye eller lite hos deg aner jeg ikke da jeg ikke har slik test selv
Postet 25.05.09 kl 19:44
Postet 25.05.09 kl 19:48
bruker denne tråden jeg så slipper jeg starte en ny sjekka nitritten i går..jbl dråpetest...var like over 0-0,25 i går..målte i dag for fisken stura no sinnsykt og da kom jeg f.meg opp på en..står her å bytter vann på 540litern som en gud..en slange suger ut også fyller jeg på ei bøtte med hevertslange i..har vel snart byttet ut alt vannet tipper jeg for har mista tellinga på bøttet ..nitritten er fortsatt høy.. hvor lenge blir jeg stående her i dag a tru
Postet 01.06.09 kl 13:55
Postet 01.06.09 kl 15:48
Kanskje du bør roe ned vannbyttinga, og sjekke en gang til, for en så stor endring i nitritt-verdier på et døgn er vel ganske unormalt?
Kanskje du har målt feil den første gangen, eller så har du klussa til den andre gangen..
Uansett, å bytte alt vannet i akvariet på en gang er ikke bra. då får du sikkert en ny nitritt-topp senere, fordi filterets bakteriekultur blir mindre av mye "ferskt" vann. og må dermed bygge seg opp på nytt.
Kanskje du har målt feil den første gangen, eller så har du klussa til den andre gangen..
Uansett, å bytte alt vannet i akvariet på en gang er ikke bra. då får du sikkert en ny nitritt-topp senere, fordi filterets bakteriekultur blir mindre av mye "ferskt" vann. og må dermed bygge seg opp på nytt.
Postet 01.06.09 kl 15:55
hehe sorry..har glemt av spørsmålet jeg litt stressa her i dag når testen var på 1!... bør jeg bare skifte vann som en gud i dag helt til nitritten er på 0 eller dele det opp i to ettapper? målte nå og nå er den nede på 0,1 å det jo fortsatt for høyt men nå svømmer i hvertfall stakkarene rundt å leiter etter mat på bunnen igjen da. det er i det minste ett godt tegn... idiotiske meg som trudde pustefrekvensen var pga litt høy ph men det var tydeligvis nitritten for nå puster de normalt igjen..
Postet 01.06.09 kl 15:58
Postet 01.06.09 kl 16:02
No2
Nå har jeg mål NO2 å det er mellom ca 90% orange 0,3 mg/l og ca 10% rød 0,8 mgl, kan da fisk være i akariet uten å ta skade å dø eller kan de dø av det. stor sjanse? Jeg målte dette med tetra test laborett.
I ca 2-3 dager byttet jeg 1/3 del av akvarie vannet og disse siste 2-3 dager har jeg byttet 50% av avkarie vannet.
Jeg bruker også bare denne tråden, for å slippe lage ny ang dette tema.
I ca 2-3 dager byttet jeg 1/3 del av akvarie vannet og disse siste 2-3 dager har jeg byttet 50% av avkarie vannet.
Jeg bruker også bare denne tråden, for å slippe lage ny ang dette tema.
Postet 01.07.09 kl 01:05
Postet 01.07.09 kl 01:15
Nå ser jeg det må være noe feil med denne lappe som fulgte med testen. For det står 0,3 på både den gule og oransje fargen.
Hvordan kan jeg gjøre det med en balge jeg har, for at fisken skal leve der til akvariet er ok snart? er nok snakk om 1-3 dager. Byttet vann i akvariet i dag og målte i dag. så er ikke sikkert rett verdi vises før i morgen. Ikke vet jeg. Jeg er ikke vant til slike tester. Jeg har ingen andre akvarium som er rett verdi i heller.
Hvordan kan jeg gjøre det med en balge jeg har, for at fisken skal leve der til akvariet er ok snart? er nok snakk om 1-3 dager. Byttet vann i akvariet i dag og målte i dag. så er ikke sikkert rett verdi vises før i morgen. Ikke vet jeg. Jeg er ikke vant til slike tester. Jeg har ingen andre akvarium som er rett verdi i heller.
Postet 01.07.09 kl 01:18
Postet 01.07.09 kl 01:24
"Lappen" er neppe feil. Gul er UNDER 0,3, orange er 0,3 eller over. Testen viser vannets kvalitet i det du måler. Det vil sånn sett ikke hjelpe å vente til imorgen.
Og poenget ditt er?. Tråden heter Nitrite/Nitrate. Flere av innleggene omhandler nitritt. Fornuftig å fortsette på en eksisterende tråd, fremfor å starte nok en tråd om et veldig gjennomgående tema på forumet
TørrfiskTrådstarter hadde vel ingen nitritt, men noe nitrat og det blir jo noe helt annet:)
Og poenget ditt er?. Tråden heter Nitrite/Nitrate. Flere av innleggene omhandler nitritt. Fornuftig å fortsette på en eksisterende tråd, fremfor å starte nok en tråd om et veldig gjennomgående tema på forumet
Postet 01.07.09 kl 01:24
Endret: 01.07.09 kl 01:31
Postet 01.07.09 kl 01:29
Postet 01.07.09 kl 01:29
Nitritt kan være så høy som 0,2 før fiskene tar skade, ikke å anbefale men går fint over en kort periode.
Du trenger ikke å bytte vann helt til du har 0 i nitritt.
Hade selv en episode der nitritt var så høy som 0,8.
Hadde jeg ikke byttet vann da ville alle ha omkommet.
Byttet vann til jeg hadde ca 0,1, lot deretter filterbakteriene gjøre resten. (ikke målbar etter 2 dager).
Nitrat er ikke farlig så lenge du er under 50 ppm. Høyere nivå enn dette vil gi kraftig økning i algevekst. Faktisk er det en indikasjon på at Filterbakt omdanner nitritten til nitrat.
I mitt kar skifter jeg vann når nitrat overstiger 30ppm (med 7-10 dagers mellomrom)
Har enda ikke sett alger i karet.
Du trenger ikke å bytte vann helt til du har 0 i nitritt.
Hade selv en episode der nitritt var så høy som 0,8.
Hadde jeg ikke byttet vann da ville alle ha omkommet.
Byttet vann til jeg hadde ca 0,1, lot deretter filterbakteriene gjøre resten. (ikke målbar etter 2 dager).
Nitrat er ikke farlig så lenge du er under 50 ppm. Høyere nivå enn dette vil gi kraftig økning i algevekst. Faktisk er det en indikasjon på at Filterbakt omdanner nitritten til nitrat.
I mitt kar skifter jeg vann når nitrat overstiger 30ppm (med 7-10 dagers mellomrom)
Har enda ikke sett alger i karet.
Postet 04.07.09 kl 03:40
Postet 04.07.09 kl 11:20
Postet 04.07.09 kl 11:22
Postet 04.07.09 kl 11:28
Postet 04.07.09 kl 11:35