Kh-test fra tetra, bruksanvisning på gresk :o

Er det noen som kan hjelpe meg med hvordan denne dråpe-testen fra Tetra funker? Kan ingen av disse språkene jeg..litt tysk og litt fransk.. men absolutt ikke nok til å vite hva det egentlig er som står ..
Mener å tyde den tyske teksten dithen at det skal være et farge-"kart" med, slik som med Nitrit-testen jeg har.. noe som ville vært logisk.. men det var ikke no slikt i eska.. :O
Trenger ikke noe fargekart på KH-test Derfor det ikke fulgte med heller.

Dette er hva som står i artikkelen "Vanntest; hvorfor og hvordan ang. KH-test:

"KH-test
KH, og pH, henger nøye sammen. Om man øker KH, vil også pH stige (hvis man ikke samtidig øker mengden oppløst Co2 i vannet).

Fremgangsmåte ved testing:
Ha i én og én dråpe i reagensrøret, rist mellom hver dråpe. Når testvannet farger fra blå til gul, er testen fullført. Antall dråper = antall °KH.

Om en mer nøyaktig test ønskes, dobles vannmengden. Hver dråpe tilsvarer da 1/2° KH."

Ja, også står det på begynnelsen at du fyller testrøret med 5 ml vann
Hmm, mystisk.. takker
Vet du no om de 3 små JBL-flaskene jeg fant i skuffa mi her nettop også kanskje? De har ikke eskse engang :o

Glemte å nevne at det er ammonium-test
Sorry.. det sto jo også i linken du ga meg :o
Men har bare de 3 små flaskene, ikkeno fargekart der :o
Ser ut som jeg har en KH på 1 da, prøvde en dråpe til..men det ble ikke akkurat no gulere.
KH på 1 er visst litt lavt ser jeg :o men det har ikke bekymra meg før nå...heh. Satser på at PH-verdien ikke kjører bajass.. det virker ikke¨slik ihvertfall.
Hadde du i dråpe for dråpe til vannet skifta farge da? Og forandret vannet farge fra første dråpe? Isåfall har du en kh på en grad. Så drypper du i dråpe for dråpe til det forandrer farge. Og husk å telle dråpene, da de angir antall grader KH i vannet ditt
Kh 1 er normalt i veldig mange norske vannkraner - ikke noe unormalt altså.
Jeg har også det. Men jeg gjør ingenting med den, for jeg vil ikke ha ph over 7.
Det er viktig å vite; øker du kh, øker du automatisk også ph. Og den er det viktigere å ha på et akseptabelt nivå, ikke for høy og ikke for lav, i forhold til trivselsverdiene på de fiskene man holder.

Alle mine fisk trives best med ph under 7.
Oki, kjekt å vite. Takk for det
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S Falk
Reklame for plussmedlemskap