- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Ikke en vannverdi men relatert
Ikke en vannverdi men relatert
Hei.
Har litt problem med at det kjapt danner seg en hinne på overflaten i akvariet mitt. Jeg har gulvteppe så jeg anntar det er en blanding av proteinhinne og litt støv.
Har dere noen enkel/god måte å fjerne dette på uten å kjøpe skimmer? Jeg har ikke mulighet for tricklefilter på nåværende tidspunkt.
-Tim
Har litt problem med at det kjapt danner seg en hinne på overflaten i akvariet mitt. Jeg har gulvteppe så jeg anntar det er en blanding av proteinhinne og litt støv.
Har dere noen enkel/god måte å fjerne dette på uten å kjøpe skimmer? Jeg har ikke mulighet for tricklefilter på nåværende tidspunkt.
-Tim
Postet 14.07.09 kl 15:56
Postet 14.07.09 kl 16:09
ElinHSett utstrømmen på filteret slik at den bryter overflaten, så er hinnen borte i løpet av sekunder :) Om du ikke vil det, kan du sette på en luftestein i karet, så er saken også løst på få sekunder :)
Har allerede utblåsning mot overflaten. Hinnen synes ikke når pumpen står på, men samler seg med en gang jeg reduserer strømningen. Gjør det når jeg forer blant annet.
Tror jeg har fått en ide. Skal teste ut. Bruke en svamp til å suge opp overflatevannet.
-Tim
Postet 14.07.09 kl 16:50
Den er jo ikke farlig før den blir tykk og er der bestandig, siden den da kan hindre oksygenopptak. Så at den er der noen få minutter en gang om dagens, mens du fôrer er jo ingen krise. Filteret er vel ikke akkurat skrudd av veldig ofte eller lenge
Ellers kan du jo lese om proteinhinnen i akvarieordlista.
Kan virke som om du mater litt vel mye, så du kan jo se om du får god effekt av å kutte ned på mantingen, spesielt siden den dannes og blir så tydelig bare på den stunden det tar å gi fiskene mat
Ellers kan du jo lese om proteinhinnen i akvarieordlista.
Kan virke som om du mater litt vel mye, så du kan jo se om du får god effekt av å kutte ned på mantingen, spesielt siden den dannes og blir så tydelig bare på den stunden det tar å gi fiskene mat
Postet 14.07.09 kl 18:48
ElinHDen er jo ikke farlig før den blir tykk og er der bestandig, siden den da kan hindre oksygenopptak. Så at den er der noen få minutter en gang om dagens, mens du fôrer er jo ingen krise. Filteret er vel ikke akkurat skrudd av veldig ofte eller lenge ;) Ellers kan du jo lese om proteinhinnen i [URLBLOCK1]. Kan virke som om du mater litt vel mye, så du kan jo se om du får god effekt av å kutte ned på mantingen, spesielt siden den dannes og blir så tydelig bare på den stunden det tar å gi fiskene mat :)
Nei forer nok ganske så moderat. Som sagt så tror jeg en god andel av det er støv.
Blir nok en miniskimmer etter hvert.
-Tim
Postet 14.07.09 kl 18:50
Endret: 14.07.09 kl 18:50
Postet 14.07.09 kl 19:28
Postet 14.07.09 kl 19:47
Endret: 14.07.09 kl 19:47
Postet 14.07.09 kl 19:57
Postet 14.07.09 kl 20:01
TimFungerer det med vanlig printerpapir? Er ikke akkurat store forbruket av aviser hos meg.
Nei, det må være absorberende papir. Det er ikke printerpapir.
Men du kan brette sammen og bruke et lag med kjøkkenrull-papir istedet. Det suger opp hinnen.
PS!
Ha en bøtte stående på gulvet ved siden av deg når du gjør dette, klar til å slenge det klissvåte papiret oppi
Postet 14.07.09 kl 20:26
Postet 14.07.09 kl 20:28
900 liter, oj! Heldiggrisen som har plass...!
Noen ganger sitter jeg og gransker stua her, og lurer på hvilke møbler jeg kunne kvitta meg med for å få plass til noe sånt.... men gubben er blitt beinhard på det. Nå som jeg har fått et helt akvarierom, blir det null utkastning av møbler eller akvarier i stua :p
Vel, jeg får vel si meg fornøyd som har det rommet fullt av akvarier. Får nøye meg med å sitte og beundre bilder av andres mega-akvarier
Håper du vil lage en personlig akvarietråd om det når du kjøper det og setter det i gang, pepret med bilder selvsagt
Noen ganger sitter jeg og gransker stua her, og lurer på hvilke møbler jeg kunne kvitta meg med for å få plass til noe sånt.... men gubben er blitt beinhard på det. Nå som jeg har fått et helt akvarierom, blir det null utkastning av møbler eller akvarier i stua :p
Vel, jeg får vel si meg fornøyd som har det rommet fullt av akvarier. Får nøye meg med å sitte og beundre bilder av andres mega-akvarier
Håper du vil lage en personlig akvarietråd om det når du kjøper det og setter det i gang, pepret med bilder selvsagt
Postet 14.07.09 kl 20:36
Nå er det plassen som holder igjen. Bor fortsatt på studenthybel, men skal ut i arbeid nå. Men ikke så lett å finne noe for tiden. Er ferdig utdannet elektronikkingeniør.
Skal flytte i leilighet så snart jeg får råd. Da blir det sokkelleilighet med tillatelse til å drive med akvarier. Trenger jo ikke si hvor stort
MÅ ha plass til minst 2m lengde, helst 2.3m. Har regnet på det og fullt oppsatt skal jeg klare det for under 25k dersom jeg kjøper alt nytt fra butikk. Kjøper jeg karet og møbelet brukt blir det mye mindre.
Bildetråd er en selvfølge når så langt kommer.
-Tim
Skal flytte i leilighet så snart jeg får råd. Da blir det sokkelleilighet med tillatelse til å drive med akvarier. Trenger jo ikke si hvor stort
MÅ ha plass til minst 2m lengde, helst 2.3m. Har regnet på det og fullt oppsatt skal jeg klare det for under 25k dersom jeg kjøper alt nytt fra butikk. Kjøper jeg karet og møbelet brukt blir det mye mindre.
Bildetråd er en selvfølge når så langt kommer.
-Tim
Postet 14.07.09 kl 20:42