Springvann på ph 8, kh 14 og gh 3.

Jeg vil ha tips til hvordan senke ph og kh. Har torv pellets i filteret på akvariet men det hjelper ikke så mye og vannet blir brunt.
Har Tetra sin pH/KH minus og var tenkt å prøve den. Finnes det noe annet i den lokale zoobutikken som er mer effektivt? Har forstått at jeg må få KH ned i 2-3 for å kunne holde en pH på 6,5 til 7. Skal ha sør amerikansk fisk i akvariet.
Da bruker du eikebarkekstrakt. De fleste som driver med bløtvannsfisk på forumet sverger til denne. Farger ikke vannet og er helt naturlig.

Er nok ikke å få i den lokale dyresjappa, men www.aquamanias.no har begynt å føre den
Ok. Ser at Tetra Ph/KH minus fungerer litt. Det som er problemet er at jeg får ikke KH tilstrekkelig ned. Hvis jeg f.eks får Ph fra 8 til 7 går bare KH fra 14 til 8-9. Og da spretter vel Ph`en oppover igjen etter en stund, eller?
Det finnes intet mirakelmiddel som kun går på KH??? Vil ha KH ned på 2-3.....

Bare et spørsmål til noen som kan litt kjemi. Hadde det hjulpet med kullfilter på det vannet som jeg skal bruke i akvariet? Eller silt det gjennom et rør som jeg har aktivt kull i f.eks? Sånn som en gjør når en skal rense andre flytende produkter.......
Noen som har erfaring med aktivt kull?
Fant denne her på wikipedia:
http://no.wikipedia.org/wiki/Vannrensing
Jeg vil tro du må bruke RO-anlegg (omvendt osmose -anlegg) for å få til dette, når du har såpass hardt vann.
begyn med tanganyika eller malawi. du har perfekt vann til det, problem løst
Fra akvarieordlista:

"Med ett RO-anlegg (Reversert Osmose) fjerner man det meste av gasser, metaller og mineraler, samt partikler og bakterier fra vannet. Vannet er derfor svært ustabilt etter denne prosessen."

For å få til dette, må man kjøpe et RO-anlegg som da renser en viss mengde vann i døgnet. Det ferdigrensede vannet tilsettes så de stoffer man måtte trenge for å få den vannkvaliteten man ønsker, før man bruker dette vannet i akvariet.

Det enkleste og billigste når man har de vannverdiene du har, er å satse på afrikanske ciklider.
Ja det har jeg faktisk ikke tenkt på. Hadde bestemt meg for sør amerikansk jeg, men sør afrikansk duger gjerne det og..... Men angående vannverdier, er de verdiene jeg har i springen bra for afrikanske ciklider? står jo bare gh i fiskebasen. ikke kh....
kh er bare måleenheten for bufferen til ph jo høyere kh jo mere stabil ph har du enket forklart
Ok. Så da har jeg et utgangspunkt for meget stabil ph som må være bra for fisken. Og med en ph rundt 7,5 til 8 så er det bra for fisker fra afrika som trives med det. Men GH`en er jo lav i forhold til hva de fleste fiskene i databasen her krever. Eller??? (har ikke helt fått teken på dette ennå)...
gh er måleenheten for hardheten i vannet eller kalkinholdet.
i norge har vi generelt lavt innhold av kalk i vannet, enkelte plasser som får vann fra kilder har meget fint innhold av kalk i vannet. men her i bergen er det dårlig med det.

for og øke gh kan du gjøre følgende,

1. utah ice men denne er vanskelig og skaffe fortiden, dette er blank gips mineralform, ser ut som glasstein. legges i vannet og gh øker sakte men sikkert.

2. bruker brent gips som heter alabaster fås kjøpt på apoteket. men da blir vannet hvitt. er bare det i en liten dag.

3. eller du kan kjøpet gh salt på webzoo, fargen vannet hvitt dette å men ikke så mye. er bare det i en liten dag.

vi har masse afrikanske fisker du kan komme og se en dag vist du vill.
Ok. Hvilken zoobutikk i Bergen har mye afrikansk fisk?
Evolution
gh er måleenheten for hardheten i vannet eller kalkinholdet. i norge har vi generelt lavt innhold av kalk i vannet, enkelte plasser som får vann fra kilder har meget fint innhold av kalk i vannet. men her i bergen er det dårlig med det. for og øke gh kan du gjøre følgende, 1. utah ice men denne er vanskelig og skaffe fortiden, dette er blank gips mineralform, ser ut som glasstein. legges i vannet og gh øker sakte men sikkert. 2. bruker brent gips som heter alabaster fås kjøpt på apoteket. men da blir vannet hvitt. er bare det i en liten dag. 3. eller du kan kjøpet gh salt på webzoo, fargen vannet hvitt dette å men ikke så mye. er bare det i en liten dag.

Egentlig synes jeg det er rart at GH er så lav for vi er egentlig plaget med høyt kalkinnhold i vannet.(borehull) Det legger seg bl.a hvitt belegg på dusjkabinettet.
hva måler du vannet med da? enenste som funker er dråpetester slike strips er bortkastet.
Ja har Tetra dråpetester. Testet springvannet en gang til idag og fikk det samme resultatet. Men det jeg lurer på er hvorfor KH er høy og ikke GH? Kalk påvirker ikke KH?
nei ikke i den grad, men litt. det er andre salter som bidrer til kh som øker.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap