Eikeblader og ph

Jeg har lagt en neve med eikeblader i en bøtte for å bløtlegges før jeg har dem i akvariet. Lurer på om jeg da kan helle det vannet de har bløtgjort seg i ned i karet eller vil det senke ph for rask/mye/ukontrolert?
Du må måle PH på vannet med blader. Om endringen vil skje for fort, avhenger av hvor stort akvariet er.

-Tim
Martina
Jeg har lagt en neve med eikeblader i en bøtte for å bløtlegges før jeg har dem i akvariet. Lurer på om jeg da kan helle det vannet de har bløtgjort seg i ned i karet eller vil det senke ph for rask/mye/ukontrolert?

Det avhenger litt av hvor mye blader man har lagt til bløt, og hvilken ph man har i akvariet fra før. Men med bare en neve løv som du sier du tok, tror jeg nok det går bra å helle vannet over.

Det pleier å bli ganske surt, det vannet i bøtta som bladene ligger i når jeg bløtlegger eikeløv. Mener jeg målte det til ca ph 6.2 sist. Men jeg tar mange never løv, i en halv bøtte vann.
Jeg har en stor neve og lite vann. De har nå stått over natta, blitt skylt og vasket og lagt i vann igjen for å synke. Jeg skal måle ph før jeg eventuelt har det i. De skal i en 110l hvor ph ligger på 7,2 .
Hvorfor vasker du bladene?
Lisbeth
Hvorfor vasker du bladene?

Hvis man plukker fra bakken når løvet sankes, kan det bli med både jordrester, biller, snegler og annet rusk Jeg skyllte også løvet veldig godt før jeg la det til tørk. Fant forbløffende mye insekter innimellom der.

Hvis jord blir liggende mellom bladene under lagring kan det mugne og råtne. Og de insektene har man vel heller ikke så lyst å ha der... inni huset, mener jeg, hehe
mona o
[QUOTE=Lisbeth]Hvorfor vasker du bladene?

Hvis man plukker fra bakken når løvet sankes, kan det bli med både jordrester, biller, snegler og annet rusk Jeg skyllte også løvet veldig godt før jeg la det til tørk. Fant forbløffende mye insekter innimellom der.

Hvis jord blir liggende mellom bladene under lagring kan det mugne og råtne. Og de insektene har man vel heller ikke så lyst å ha der... inni huset, mener jeg, hehe

Åja, selvfølgelig! Jeg henter bladene mine fra et sted som er veldig steinete, tørt og fint så har ikke tenkt på det.
mona o
....Hvis man plukker fra bakken når løvet sankes, kan det bli med både jordrester, biller, snegler og annet rusk ;) Jeg skyllte også løvet veldig godt før jeg la det til tørk. Fant forbløffende mye insekter innimellom der.

....og slik fjerner man masse av det som gjør at fiskene mine "henrykt" kaster seg over mine (uvaskede og fulle av bøss, insekter og annet organisk materiale) blader når de kommer i karene
Tom C
....og slik fjerner man masse av det som gjør at fiskene mine "henrykt" kaster seg over mine (uvaskede og fulle av bøss, insekter og annet organisk materiale) blader når de kommer i karene :)

Vel , mine blader ble plukket på vinteren , de hang fortsatt på trærne, de var helt uten innslag av insekter - men hadde et skittent belegg av støv på seg. Dermed vasker jeg dem.
Jeg deler ikke fiskenes henrykkelse over f.eks. snegler, så jeg skyller - samma hva
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Weflen aka akvafil
Reklame for plussmedlemskap