- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Vannverdier i 375l
Vannverdier i 375l
Har ett 375l selskapskar stående på kjøkkenet.
Vi hadde vannbytte i helgen (12.09.2009) og var avsted og kjøpte ny fisk på Tirsdag (15.09.2009). Det endte med at nå igår var alle de nye fiskene døde
Tok med vannprøve ned til akvariebutikken for å se. Etter litt om og men så endte pH på 3. kH var heller ikke helt med på det å være innenfor anbefalt (husker ikke nøyaktig hva den lå på)
Noen forslag til hva som kan ha forårsaket dette evt.?
Tok nå idag (17.09.2009) test av springvannet her som viste seg å være på 6.5 / 7.0 pH.
Gikk da over alle verdiene i vannet og disse var:
7.0 pH
6 dHG
4 kH
0.0 NO2
Hva av verdier burde jeg ha i forhold til det jeg har?
Og hva kan jeg evt. gjøre for å forbedre akvarievannet hos meg?
Kjøpte med meg pH/kH tilsetning i tilfelle dette skulle skje igjen.
Vi hadde vannbytte i helgen (12.09.2009) og var avsted og kjøpte ny fisk på Tirsdag (15.09.2009). Det endte med at nå igår var alle de nye fiskene døde
Tok med vannprøve ned til akvariebutikken for å se. Etter litt om og men så endte pH på 3. kH var heller ikke helt med på det å være innenfor anbefalt (husker ikke nøyaktig hva den lå på)
Noen forslag til hva som kan ha forårsaket dette evt.?
Tok nå idag (17.09.2009) test av springvannet her som viste seg å være på 6.5 / 7.0 pH.
Gikk da over alle verdiene i vannet og disse var:
7.0 pH
6 dHG
4 kH
0.0 NO2
Hva av verdier burde jeg ha i forhold til det jeg har?
Og hva kan jeg evt. gjøre for å forbedre akvarievannet hos meg?
Kjøpte med meg pH/kH tilsetning i tilfelle dette skulle skje igjen.
Postet 17.09.09 kl 23:09
Ph på 3??? Du må fortelle hva du har av innredning i karet ditt. Tilsetter du noe ved vannbytte og hva?
Du lurer på hva slags verdier du bør ha i forhold til det du har? Da må vi vite hva slags fisk du skal ha. Hvis du får verdiene til å holde seg som det du har i springen er det mange fisk du kan ha i alle fall
Du lurer på hva slags verdier du bør ha i forhold til det du har? Da må vi vite hva slags fisk du skal ha. Hvis du får verdiene til å holde seg som det du har i springen er det mange fisk du kan ha i alle fall
Postet 18.09.09 kl 09:16
Postet 18.09.09 kl 12:21
LisbethPh på 3??? Du må fortelle hva du har av innredning i karet ditt. Tilsetter du noe ved vannbytte og hva? Du lurer på hva slags verdier du bør ha i forhold til det du har? Da må vi vite hva slags fisk du skal ha. Hvis du får verdiene til å holde seg som det du har i springen er det mange fisk du kan ha i alle fall :)
Hun i akvariebutikken mente den måtte være så lav etter å ha kjørt 3 forskjellige tester! Også ringte hun sjefen sin som ikke kunne fatte det lot seg gjøre i det hele tatt. Så, ja!
I akvariet vårt er det 3 røtter, 2 kokosnøtter, 1 stein (lava?) og ett pynteslott.
Utenom dette har vi 6 småplanter. Og grus i bunn
Slamsuget og rensket grusen i tro om at det kanskje kunne hjelpe til litt men akk.
Det går 2 Sebraciklider, 4 Scalarer, 1 øreål, 4 (svarte paletter?), 6 gurami og 1 pansermalle. Alt annet tok kvelden desverre
Vannverdiene i springen er helt fine. Men, nå som det har gått en døgn med nytt vann er vi tilbake på at testen viser KNALL gult vann (TetraTest pH)
Klarer ikke helt forstå hva som gjør at det går seg til med så dårlige verdier på kun 1 døgn.
HJELP!!!
Postet 18.09.09 kl 17:08
TimPH på 3 høres ikke rett ut. Dette er ekstremt lavt. Ble vannet testet med strips? Dette er i såfall helt ubrukelig. Mine strips viser PH på ca 6.5 når reell verdi er 7.8. Dråpetester er eneste som duger til måling av PH. -Tim
3 forskjellige dråpetester brukt på akvarie butikken og 2 forskjellige her hjemme. Så, strips ble kun brukt for å se en siste test når jeg var i akvariebutikken.
Postet 18.09.09 kl 17:18
Postet 18.09.09 kl 19:26
Postet 18.09.09 kl 19:45
Postet 18.09.09 kl 19:54
Hva kan dette være evt.? Har ikke annet i karet enn hva som er nevnt over her. Synes det er rart om det skulle vært noen av disse egentlig.
Ikke blir det overforet eller noe sånt heller.
Så, hadde vært veldig greit med innspill
Hva som evt. kan hjelpe til å få dette stabilt igjen?.
Har tenkt litt på grusen evt.? Om, den kan ha noe med noe å gjøre.
Ikke blir det overforet eller noe sånt heller.
Så, hadde vært veldig greit med innspill
Hva som evt. kan hjelpe til å få dette stabilt igjen?.
Har tenkt litt på grusen evt.? Om, den kan ha noe med noe å gjøre.
Postet 18.09.09 kl 20:47
Postet 18.09.09 kl 21:08
Postet 18.09.09 kl 21:11
Postet 18.09.09 kl 21:49
Postet 18.09.09 kl 21:51
Aldri i verden om røtter senker phen ned til 3, ikke fysisk mulig, så vidt jeg vet.
Har selv mange kilo røtter i karrene mine og ja det drar ned phen litt, men det gjør alt annet også som fiske avføring, matrester osv.
Men som sakt aldri i verden om phen din har vært på 3, da hadde alt levende vært dødt, vist du da ikke har heckel diskuser og andre fisker som liker utrolig surt vann.
Kjøp egene tester, så får du garantert rett svar, ihvertfall etter at du har lært og bruke de.
For og få en stabil ph, så er det en stor fordel om du legger khen på ihvertfall 2-3, det vil holde phen relativt stabil hele døgnet.
Og for og få opp khen så kan du kjøpe natrium på alle dagligvare butikker.
Men har du 7 i ph og kh på 4, det er knall verdier.
Har selv mange kilo røtter i karrene mine og ja det drar ned phen litt, men det gjør alt annet også som fiske avføring, matrester osv.
Men som sakt aldri i verden om phen din har vært på 3, da hadde alt levende vært dødt, vist du da ikke har heckel diskuser og andre fisker som liker utrolig surt vann.
Kjøp egene tester, så får du garantert rett svar, ihvertfall etter at du har lært og bruke de.
For og få en stabil ph, så er det en stor fordel om du legger khen på ihvertfall 2-3, det vil holde phen relativt stabil hele døgnet.
Og for og få opp khen så kan du kjøpe natrium på alle dagligvare butikker.
Men har du 7 i ph og kh på 4, det er knall verdier.
Postet 19.09.09 kl 08:20
Postet 19.09.09 kl 08:41
Postet 19.09.09 kl 09:00
Eneste jeg kan skjønne av dette er at Kh`en ikke er 4, den må være lavere og dermed vil du få en skikkelig ph dropp.
Selv her i Larvik hvor Phen er 8,3 og Kh 2 så får jeg ikke så mye dropp i phen..men ned mot 5 får jeg, men ikke lavere. Men siden jeg holder apistogramma så er dette i grunn perfekt for meg:P
Selv her i Larvik hvor Phen er 8,3 og Kh 2 så får jeg ikke så mye dropp i phen..men ned mot 5 får jeg, men ikke lavere. Men siden jeg holder apistogramma så er dette i grunn perfekt for meg:P
Postet 19.09.09 kl 09:11
Ken MyrsethRøttene er det garantert ikke, de forandrer ikke phen så mye og så kjapt. Så hva som senker phen din da er for meg et mysterium. Bruker du noen tilsetningsstoffer i karret ditt? Har du kjøpt deg dråpetester selv eller?
Vi har en Selma test som tar for seg de fleste verdiene i karet og en egen Tetra pH test.
Tror nok kH min var feil som jeg kan se nå. Den er nok nærmere 0 enn noe annet. Om det kan stemme mer?
Siste jeg var innom akvariebutikken nå kjøpte jeg med pH/kH tilsetning.
Fremgangsmåter jeg burde ta for meg her evt.?
Føler meg bare helt rådløs for dette har ikke helt vært tilfelle hos oss før.
Postet 19.09.09 kl 09:55
Postet 19.09.09 kl 10:04
Postet 19.09.09 kl 10:08