- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvor ofte bør man sjekke vannverdiene?
Hvor ofte bør man sjekke vannverdiene?
Postet 07.11.09 kl 17:03
Det kommer helt an på. Er det nystartet bør det sjekkes ofte for nitritt feks.
Jeg tester ph ukentlig fordi den har en tendens til å øke litt i mine kar. Så jeg tester alltid akvarievannet før vannbytte sånn at jeg får blandet i nok ph senk i bøttene med nytt vann. Vet du at du har stabile verdier trenger du ikke teste så ofte. Så som du skjønner er det umulig å gi et fasitsvar. Alle akvarier er forskjellig.
Du bør også teste vannet i kranen. Er ikke sikkert verdiene der passer de fiskene du skal holde. I Oslo feks er vannet for hardt til mine fisk og jeg må derfor justere vannet før jeg heller det over i akvariet
Jeg tester ph ukentlig fordi den har en tendens til å øke litt i mine kar. Så jeg tester alltid akvarievannet før vannbytte sånn at jeg får blandet i nok ph senk i bøttene med nytt vann. Vet du at du har stabile verdier trenger du ikke teste så ofte. Så som du skjønner er det umulig å gi et fasitsvar. Alle akvarier er forskjellig.
Du bør også teste vannet i kranen. Er ikke sikkert verdiene der passer de fiskene du skal holde. I Oslo feks er vannet for hardt til mine fisk og jeg må derfor justere vannet før jeg heller det over i akvariet
Postet 07.11.09 kl 17:30
Endret: 07.11.09 kl 17:31
Postet 07.11.09 kl 18:00
Postet 07.11.09 kl 18:39
Det er veldig vanlig å si at fisk passer sammen fordi de ikke mobber/spiser hverandre. Men veldig ofte tar man ikke hensyn til hva slags vannverider fiskene trives best i. Du har fisk som vil ha hardt vann og mykt vann. Hvem skal få riktig vanntype... Da er det vel vanlig å legge seg på en ph på rund 7 for å møtes på midten, men det er ikke optimalt..
Postet 07.11.09 kl 19:06
Okey..
Har tenkt å kjøpe meg vanntester, men trenger jeg alle?
PH må jeg jo ha, men så kommer alle de andre.
Når det gjelder gH, kan den forandre seg? For her jeg bor er den helt normal. Men så var det det også da, hva mener de med normal?
Vet at NO2 er veldig viktig, men dette akvariet har stått i noen måneder, og nitritt-verdiene (som jeg har sjekket i dyrebutikken) var helt fine. Så trenger jeg den, hvis jeg sjekker verdiene på nitritt når det er noe som ikke ser så bra ut?
Og kH, er det veldig viktig å ha?
Hehe, er ganske fersk når det gjelder dette, så jeg stiller kanskje mange rare spørsmål ;- )
Er VELDIG takknemlig for alle svar som jeg får!
Har tenkt å kjøpe meg vanntester, men trenger jeg alle?
PH må jeg jo ha, men så kommer alle de andre.
Når det gjelder gH, kan den forandre seg? For her jeg bor er den helt normal. Men så var det det også da, hva mener de med normal?
Vet at NO2 er veldig viktig, men dette akvariet har stått i noen måneder, og nitritt-verdiene (som jeg har sjekket i dyrebutikken) var helt fine. Så trenger jeg den, hvis jeg sjekker verdiene på nitritt når det er noe som ikke ser så bra ut?
Og kH, er det veldig viktig å ha?
Hehe, er ganske fersk når det gjelder dette, så jeg stiller kanskje mange rare spørsmål ;- )
Er VELDIG takknemlig for alle svar som jeg får!
Postet 08.11.09 kl 13:10
Postet 08.11.09 kl 14:07
Postet 08.11.09 kl 16:55
Endret: 08.11.09 kl 16:55
De eneste vanntestene jeg har er ph, gh og nitritt. Jeg har veldig surt vann i kranene så jeg som driver med masse snegler må teste vannet hver uke før vannbytte for å se om de er stabile eller om jeg må justere. Jeg må hver uke tilsette bikarbonat og gh/th+ for å holde verdiene på samme nivå hele tiden. Bikarbonat for å justere ph og gh/th+ for å justere opp gh. Kjøp dråpetester for de er mest pålitelig og varer mye lenger .
Postet 08.11.09 kl 17:37
Andrine :- )Okey.. Har tenkt å kjøpe meg vanntester, men trenger jeg alle? PH må jeg jo ha, men så kommer alle de andre. Når det gjelder gH, kan den forandre seg? For her jeg bor er den helt normal. Men så var det det også da, hva mener de med normal? Vet at NO2 er veldig viktig, men dette akvariet har stått i noen måneder, og nitritt-verdiene (som jeg har sjekket i dyrebutikken) var helt fine. Så trenger jeg den, hvis jeg sjekker verdiene på nitritt når det er noe som ikke ser så bra ut? Og kH, er det veldig viktig å ha? Hehe, er ganske fersk når det gjelder dette, så jeg stiller kanskje mange rare spørsmål ;- ) [B]Er VELDIG takknemlig for alle svar som jeg får![/B]
Jeg syntes det er greit å ha testet de fleste vannverdiene slik at jeg vet hvordan vann jeg har ut av springen. Det kan også være greit å teste ting som ph, kh og gh et par ganger i året etter det også (fra springen) slik at du sjekker at ikke vannverket justerer vannet uten at du har fått det med seg.
Dette avhenger også av hvilke fisk du har og om du må justere vannet ved hvert vannbytte til de fiskene du har. Jeg har valgt en praktisk løsning og har fisk som passer til det vannet jeg har i springen, mao slipper jeg å justere vannet ved vannbytter og dermed også å teste vannet ofte.
Etter min mening så er nitritt og ph tester du MÅ ha (dråpetester, ikke strips). Du bør ha kh og gh slik at du vet hvordan vannet ditt er, men dette er ikke nødvendig å teste ofte med det forbeholdet jeg beskriver over.
Selv har jeg også tester for ammoniakk, fosfat, nitrat og jern.
I begynnelsen så testet jeg vannet hele tiden, og selv om det ikke er nødvendig så er det ganske lærerikt å gjøre dette i begynnelsen for å lære seg hvordan ting påvirker hverandre. Nå så tester jeg vannet meget sjelden, kun når jeg mistenker problemer. Og da hovedsaklig ph; nitritt vet jeg jeg ikke har fordi jeg vet at jeg har et fungerende filter og at jeg ikke mater for mye - i tillegg så er det ganske lett å se på fiskene om det er problemer med dette.
Postet 08.11.09 kl 17:47
JoakimI begynnelsen så testet jeg vannet hele tiden, og selv om det ikke er nødvendig så er det ganske lærerikt å gjøre dette i begynnelsen for å lære seg hvordan ting påvirker hverandre.
Jeg er 100% enig med det Joakim skriver her
I begynnelsen er det viktig å teste ofte, om ikke annet så for å lære seg hvordan ting fungerer i et akvarium, hva som kan påvirke og det å ta dem og så lese av testene.
Som nybegynner testet jeg omtrent daglig i noen måneder. Det lærte jeg mye av!
I dag tester jeg hovedsaklig ph. Noen ganger når et nytt kar er satt opp eller jeg har satt inn litt for mange fisk i et etablert kar, passer jeg på å teste
nitritt og ammoniakk jevnlig (daglig). Som oftest blir det bare for å forsikre meg om at alt er vel, og for sikkerhets skyld. Men noen ganger blir det utslag og da må vannbytter til.
Etterhvert lærer man seg fort å se på fiskenes atferd og farger når noe er galt. Det kan være småting man ikke ville sett som nybegynner, men som med en gang varsler om at noe er galt når man har blitt erfaren nok. Derfor er det fiskene jeg ser på når jeg skal finne ut om alt er bra i et kar. Jeg gransker dem daglig og ser jeg ikke noe unormalt, tester jeg ikke lenger.
Postet 08.11.09 kl 19:33
Endret: 08.11.09 kl 19:36