Blande inn kjemikalier etter vannbytte?

Jeg har akkurat begynt med malawi og disse trenger litt hardere vann enn springvannet mitt.

Leser at det er lurt å få riktig verdig på vannet før man har det i karet, men siden jeg fyller direkte fra springen. Er det ok å ha i kjemikaliene etter at jeg har byttet vann og karet er fult igjen? Ville lettet jobben med vannskifte mye!

Har selvfølgelig funnet ut hvor mye jeg må endre vannet o.l. og tenkte da å blande dette ut i en liten bøtte som jeg til slutt har i karet. Vil jo fort blande seg med det mykere vannet og få riktige verdier. Jeg har en kraftig pumpe på hver kortside, så det er god gjennomstrømning av vann.

Bytter ca.30% hver gangn
Jeg gjør det på denne måten du beskriver og det funker kjempe fint for meg
Supert...
...da satser jeg på at det går greit hos meg og. Skal uansett ikke endre vannverdiene veldig mye

Takk!
Vil det ikke bli litt vel mye variert på kort tid når du gjør det på den måten?

Hvis vannet ditt er hardt i akvariet fra før, så fyller du med bløtt vann fra krana -og så justerer du vannverdiene opp til hardt igjen. Det blir 3 justeringer rett i vannet fiskene går i på kort tid.

Jeg er kanskje litt pysete når det gjelder sånne svingninger, men jeg blander alltid i bøttene før jeg heller over i akvariet.
Lisbeth
Vil det ikke bli litt vel mye variert på kort tid når du gjør det på den måten?

Var det jeg tenkte jeg og, men tror kanskje fiskene tåler mer enn vi tror. Prøver meg på den lettvinte måten jeg...alt for mye jobb og blande i bøtter først.
E vel en vanlig problemstlling??
Har tenkt på det samme, og kommet fram til at det bør gå fint å blande etterpå... Ihvertfall i mitt tilfelle, skal bare ordne litt, GH og KH opp 2-3 dH...
Har et kar på 325 liter, blir litt bøtter hvert bytte, så eg også tar rett fra springen...

Hva gjør folk flest?? Eg e ekstrem fersk, ka sier de mer erfarne??
Hei har hatt malawi i 2 år nå, jeg blander det jeg skal bruke i ett litersmål og venter til allt er oppløst og heller litt og litt i akvarie mens det fyller seg opp med vann fra krana då får du tatt det litt etter litt. Fiskene her har ikke hatt noe problem med det her så vitt jeg kan se, yngler og koser seg
Akkurat den samme måter bruker jeg, blandet ut i ett liter mål, som jeg deretter heller i litt etter litt mens jeg fyller akvariet opp med kranvann.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap