Vannet i bodø?

Hei! Etter å ha drevet med akvarium i mange år sliter jeg nå med et problem...fiskene dør selv om jeg har 0 nitrit bare ca 12 nitrat ph ca 7...dette skjer spesielt etter vannbytter som ikke er så store heller 10-20 prosent av vannet. Pussig nok er det fisk som platy og ildhale som dør, mens mine diskus, scalare osv ser ut til å stortrives...mistenker vannet, men aner egentlig ikke annet enn at jeg vet alt er ok med tanke på filtrering osv...andre som har samme problem eller?
Hvis du har utstyr for å teste akvarievannet kan du jo bruke det til å teste springvannet. Jeg tester springvannet jevnlig hos meg.

Kan hende du bør lufte vannet også før du heller det i vannet, vet flere som gjør det. Er det gamle rør/varmtvannbereder der du bor kan det komme en del slaggstoffer som ikke er godt for fiskene)

Bruker du noe slags vannbehandlingsmiddel når du bytter vann? Jeg lufter ikke vannet mitt, og etter at noen av mine fisk begynte å klø begynte jeg med vannbehandlingsmiddel ved hvert vannbytte. Ingen som klør nå
Takk for kjapt svar...Tja jeg vet altså ikke...ingen som har klødd, testet vannet for nitrit, nitrat og ph, men ikke tungmetaller o.l. Vannet fra Bodøs nye vannverk klores ikke, men uv-stråles, så skal ikke være klor heller. Undrer ettersom jeg skiftet bare 10 prosent av vannet i 300-litern i går, altså bare ca 10 prosent, og i morges var min flotte ildhale død. Den har ikke vist noe som helst tegn på at den var syk eller noe, tvert i mot jobbet jevnt og trutt hele tida...Og yngel av platy (min datters) dør som fluer hver gang vi har skiftet ei bøtte i et 96 liters kar uten andre fisk enn platy og guppyyngel, som forøvrig ikke dør, ikke en eneste av dem. Merkelig, har som sagt ikke opplevd slikt siden oppstarten av denne hobbyen for ca 30 år siden så som sagt skjønner jeg ikke helt...

Mvh Roger
Er det mulig å kontakte vannverket (evt deres nettside) for full vannanalyse?

Det høres jo mistenksomt ut at dette kun skjer ved vannbytte, spesielt når du bytter så lite vann?
ja...har funnet analyse på nett av vannet som leveres fra Heggmoen vannbehandlingsanlegg som det heter...ikke noe galt med de tallene nei...men hører med til huistorien at da dette verket ble igangkjørt døde det fisk over hele byen, men dette skyldtes at ph ble alt for høy grunnet oppstart av kalkanlegg for å høyne ph...kun et oppstartsproblem. vannet holder ellers en meget god kvalitet som drikkevann uten noen som helst vond smak/lukt. Får prøve å finne ut av dette da jeg ikke finner annen forklaring, men hvem vet kanskje en sykdom eller noe...
Det er muligens tungmetaller eller virus som kan være årsaken.

Mvh

Terje
Ok, holder alle muligheter åpne...ble litt bekymret, men ingen flere lik i dag så håper det går bedre nå. Glemte jo å fortelle at dette begynte med 2 sommerfuglchiklider som plutselig døde etter åha vært utrolig fine i fargene i lang tid.så disse platyene i et annet kar og deretter den nydelige ildhalen min. Kjente panikken ta tak da ja, med tanke på bla de fire diskusene mine ja...takk for alle svar da
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap