- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Noen råd angående innkjøring av filter
Noen råd angående innkjøring av filter
Hei! : )
Jeg skal kjøre inn et nytt filter, og lurer på det beste måten å gjøre dette på. Jeg har allerede 2 akvarier gående; ett på 430 liter og ett på 160 liter. Siden jeg har disse gående, tenkte jeg det var mulig å korte ned innkjøringstiden, siden jeg har bakterier i disse filtrene.
Men hva er lurest måte å gjøre det på?
Skal jeg bare sette i gang filteret i 430 litern?
Skal jeg dynke med filtergugge og så sette det i det nye akvariet (da må jeg vel ha noen fisk rimelig fort også for å holde bakteriene i live)?
Dynke med filtergugge og sette det litt i 430 litern?
Ta filtersvamp fra ett av filtrene i 430 literen og bruke dette i det nye filteret (da blir det vel krise i 430 literen) ?
Noen råd?
Jeg skal kjøre inn et nytt filter, og lurer på det beste måten å gjøre dette på. Jeg har allerede 2 akvarier gående; ett på 430 liter og ett på 160 liter. Siden jeg har disse gående, tenkte jeg det var mulig å korte ned innkjøringstiden, siden jeg har bakterier i disse filtrene.
Men hva er lurest måte å gjøre det på?
Skal jeg bare sette i gang filteret i 430 litern?
Skal jeg dynke med filtergugge og så sette det i det nye akvariet (da må jeg vel ha noen fisk rimelig fort også for å holde bakteriene i live)?
Dynke med filtergugge og sette det litt i 430 litern?
Ta filtersvamp fra ett av filtrene i 430 literen og bruke dette i det nye filteret (da blir det vel krise i 430 literen) ?
Noen råd?
Postet 20.11.09 kl 14:13
I 430-literen har du to stk Fluval 4+?
Hva slags filter er det nye?
Hvis det er tilsvarende 4+ så kan du sikkert stjele en av svampene fra 430-literen.
Fyll en halvfull bøtte med akvarievann. Putt filtrene fra den ene brukte Fluval'en + de nye svampene ned i bøtta.
Kryst de brukte filtrene lett i bøtta - Gjør det samme med de nye.
Så fordeler du 50/50 nytt/brukt mellom filtrene.
Hva slags filter er det nye?
Hvis det er tilsvarende 4+ så kan du sikkert stjele en av svampene fra 430-literen.
Fyll en halvfull bøtte med akvarievann. Putt filtrene fra den ene brukte Fluval'en + de nye svampene ned i bøtta.
Kryst de brukte filtrene lett i bøtta - Gjør det samme med de nye.
Så fordeler du 50/50 nytt/brukt mellom filtrene.
Postet 20.11.09 kl 14:27
Endret: 20.11.09 kl 14:29
Takk for svar!
Filteret jeg endte med å bestille var Aquael UNI filter 1000; dvs. 1000l/t (750-modellen jeg skrev om i en annen tråd ble litt liten). Det bør vel være stort nok til å kunne sammenliknes med et Fluval 4+ filter.
Det hørtes ut som en lur fremgangsmåte; tenkte ikke på at jeg kunne dele svampene. Nå veit jeg ennå ikke hvordan svampene i det nye filteret er, men det kan sikkert tilpasses (er jo tross alt svamp vi snakker om!).
Med denne fremgangsmåten; hvor lenge bør jeg vente med fisk? Har aldri kick-starta et akvarium før, så er litt novise når det gjelder denne metoden. Karet det gjelder er et 150 liters kar.
Filteret jeg endte med å bestille var Aquael UNI filter 1000; dvs. 1000l/t (750-modellen jeg skrev om i en annen tråd ble litt liten). Det bør vel være stort nok til å kunne sammenliknes med et Fluval 4+ filter.
Det hørtes ut som en lur fremgangsmåte; tenkte ikke på at jeg kunne dele svampene. Nå veit jeg ennå ikke hvordan svampene i det nye filteret er, men det kan sikkert tilpasses (er jo tross alt svamp vi snakker om!).
Med denne fremgangsmåten; hvor lenge bør jeg vente med fisk? Har aldri kick-starta et akvarium før, så er litt novise når det gjelder denne metoden. Karet det gjelder er et 150 liters kar.
Postet 20.11.09 kl 14:40
OmicronMed denne fremgangsmåten; hvor lenge bør jeg vente med fisk? Har aldri kick-starta et akvarium før, så er litt novise når det gjelder denne metoden. Karet det gjelder er et 150 liters kar.
Nå er jeg superfersk med akvarier, så jeg burde kanskje ikek snakke alt for høyt.
Men jeg fikk filterguffe fra en venn når jeg startet mitt kar (160l). Jeg satte i noen få fisk dagen etter og økte siden med 3-4 ny omtrent en gang i uka. Jeg hadde ikke spor av nitritt en gang. Om du tar med en svamp fra et akvarie som er i drift får du nok adskillig mye mer bakterier enn jeg fikk med filterguffen som ble hellt over, så jeg ville våget meg met mer fisk. Jeg var veldig forsiktig fordi jeg var usikker på hvor mye bakterier jeg hadde og jeg hadde ingen plasser å redde fisken over til om det ble store utslag på nitritt. Du har jo flere kar, så går alt på tverke så har du i hvertfall en backup i å kunne ta litt guffe fra et annet filter, eller flytte fiskene over.
All mikrobiologi tilsier at skal du kickstarte akvariet så burde du ha i fisk ganske kjapt, eller noe annet som gir næring til baktieriene, ellers dør de av mangle på næring og du er tilbake på nesten null.
Postet 20.11.09 kl 16:03
OmicronMed denne fremgangsmåten; hvor lenge bør jeg vente med fisk?
Når temperaturen er der den ska være, og du deretter har fordelt filtrene som nevnt, så kan du sette inn fiskene neste dag.
Vannet er jo ganske sikkert fullt av luftbobler på glass, steiner, planter osv. Greit at dette blir luftet vekk før fisken kommer.
Men begynn med få fisker.
Postet 20.11.09 kl 16:09
Postet 20.11.09 kl 16:26
Husk å la varmekolba varme opp vannet i akvariet før du setter inn filteret med filterbakteriene.
Iskaldt vann kan nok ta knekken på noen filterbakterier.
Pumpa (UNI-filteret) kan gjerne sirkulere vannet mens det varmes opp, men du trenger jo ikke filtersvampene da.
Sirkulasjonen lufter vannet samtidig som det varmes raskere opp. (Bedre sirkulasjon rundt varmekolba.)
Iskaldt vann kan nok ta knekken på noen filterbakterier.
Pumpa (UNI-filteret) kan gjerne sirkulere vannet mens det varmes opp, men du trenger jo ikke filtersvampene da.
Sirkulasjonen lufter vannet samtidig som det varmes raskere opp. (Bedre sirkulasjon rundt varmekolba.)
Postet 20.11.09 kl 16:48
Endret: 20.11.09 kl 16:49
Postet 20.11.09 kl 18:29
Svampene i uni-filteret og svampene i fluval-filteret er såpass forskjellige at de ikke kan gå om hverandre. I uni-filteret blir svampene tredd utenpå to rør med huller oppover hele røret, og svampene er også tykkere enn svampene i fluvalen.
Derfor tror jeg det lureste er å skvise filtetret fra fluvalen i ei bøtte med akvarievann. og la det nye filteret gå i bøtta en 20minutters tid til vannet er omtrent klart.
Pass bare på at du har ei bøtte som er høy nok. Det blir en veldig fart på vannet når du starter filteret, og er bøtta for lav kan du vel tenke deg hva som skjer når vannet i bøtta begynner å snurre rundt. Jeg brukte ei bøtte på ca 20 liter.
Sånn gjorde jeg da da jeg kickstartet et fluvalfilter, og hadde ikke målbar nitrit.
Derfor tror jeg det lureste er å skvise filtetret fra fluvalen i ei bøtte med akvarievann. og la det nye filteret gå i bøtta en 20minutters tid til vannet er omtrent klart.
Pass bare på at du har ei bøtte som er høy nok. Det blir en veldig fart på vannet når du starter filteret, og er bøtta for lav kan du vel tenke deg hva som skjer når vannet i bøtta begynner å snurre rundt. Jeg brukte ei bøtte på ca 20 liter.
Sånn gjorde jeg da da jeg kickstartet et fluvalfilter, og hadde ikke målbar nitrit.
Postet 20.11.09 kl 22:37
Postet 21.11.09 kl 13:27