- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hardhet?!? hva vil det si?
Hardhet?!? hva vil det si?
Hadde med vannprøver fra mine to akvarier i dag og fikk de testet i fiskebutikken (dråpetest). Ingen nitritt, ok ph (måtte øke ph litt i det ene karet og fikk med noe faxekalk som jeg skulle hive oppi), men hardheten var så og si null... Fikk med meg noen slags steiner som jeg skulle ha i vannet i 24 timer. kan noen forklare meg hva hardheten er? og hvorfor er denne så dårlig når alt det andre var veldig fint?
Postet 18.12.09 kl 23:31
Du kan lese om hardhet (GH) her
Når det er sagt... ikke stol 100% på det dyrebutikkene sier. Mange har ikke detaljkunnskap nok til å kunen vurdere om du trenger å endre vannverdiene dine.
Fisk er forskjellig, og hva slags vannverdier du bør ha kommer derfor helt an på hva slags fisk du har.
Veldig mange fisk trives best i lav PH og en hardhet som knapt er målbar. Andre fisk skal ha høy PH og høy hardhet.
Derfor må en alltid vurdere om vannverdiene er bar eller dårlig opp mot hvilke fisk det er i karet.
Ellers skal en være forsiktig når en endrer vannverdiene. Å endre slikt påvirker fiskene i stor grad, og må derfor alltid gjøres kontrollert og gradvis. Dråpetester for de aktuelle verdiene er et krav, slik at du får fulgt med på konsekvensene av endringene du gjør. Plutselige, store endringer i vannverdier kan faktisk være mer skadelig for fiskene dine, enn at verdiene er litt utenfor maksimum trivselsverdier.
Hva slags fisk har du? Det er slett ikke sikkert du trenger å endre vannverdiene dine. De vanligste selskapsfiskene trives i lett surt vann (du sier ikke hvor lav PH var) og en lav hardhet (GH).
Når det er sagt... ikke stol 100% på det dyrebutikkene sier. Mange har ikke detaljkunnskap nok til å kunen vurdere om du trenger å endre vannverdiene dine.
Fisk er forskjellig, og hva slags vannverdier du bør ha kommer derfor helt an på hva slags fisk du har.
Veldig mange fisk trives best i lav PH og en hardhet som knapt er målbar. Andre fisk skal ha høy PH og høy hardhet.
Derfor må en alltid vurdere om vannverdiene er bar eller dårlig opp mot hvilke fisk det er i karet.
Ellers skal en være forsiktig når en endrer vannverdiene. Å endre slikt påvirker fiskene i stor grad, og må derfor alltid gjøres kontrollert og gradvis. Dråpetester for de aktuelle verdiene er et krav, slik at du får fulgt med på konsekvensene av endringene du gjør. Plutselige, store endringer i vannverdier kan faktisk være mer skadelig for fiskene dine, enn at verdiene er litt utenfor maksimum trivselsverdier.
Hva slags fisk har du? Det er slett ikke sikkert du trenger å endre vannverdiene dine. De vanligste selskapsfiskene trives i lett surt vann (du sier ikke hvor lav PH var) og en lav hardhet (GH).
Postet 18.12.09 kl 23:39
Dette med vannkjemi er svært sammensatt siden det er så mange forhold som spiller inn, og som gjør at vannet har slike verdier som det har. Det er alt fra om det er regnvann (tilsig) i vannkilden eller det er grunnvann, om grunnvannet blir pumpet opp eller om det er naturlig oppkomme eller det er smeltevann. I tillegg kommer det an på hvilken type tereng det kommer fra, og da kommer det an på hvilken stoffer som bindes til vannet. Og til slutt hvilke justeringer vannverket gjør før det kommer i springen.
Skulle ønske at jeg kunne gi deg en enkel forklaring. Det er faktisk enklere å tilegne seg kunnskap slik at man etter hvert forstår det mest nødvendige, enn å forklare hvordan og hvorfor.
Håper ikke svaret mitt skremmer deg, men det er enklere å forstå en å forklare. Men her er en artikkel som tar for seg det mest grunnleggende om vannverdier. Det kan gi deg grunnkunskaper som du kan bygge videre på.
Du trenger heller ikke å vite hvorfor. Hvis du gir fiskene dine de ph og gh verdiene som står f.eks. i fiskebasen, og i tillegg gir dem omgivelser de føler seg trygg i. Da burde fiskene gi deg lønn for strevet i masse vis.
Postet 18.12.09 kl 23:56
tusen takk for svar!
Ble kanskje litt klokere, men vanskelige greier det her. Vet ikke hva verdiene mine var, men på gh testen slo det så og si ikke ut i det hele tatt. har dere peiling på hva slags "stein" det er jeg har fått med meg? kan den skade?
når det gjelder ph sa hun at den var ganske ok, men litt lavere enn den burde. (hadde et sånn fargekart hun så på, og den var liksom litt mer lik den som var hakket under det hun kalte det beste) dårlig forklaring dette.
når det gjelder fiskene jeg har, så er det:
guppy
kuhlii-ål
værål
ansictrus
borneo sucker
og en annen malle
men denne faxekalken jeg fikk med meg for å heve ph... hun sa jeg bare skulle hive oppi hele posen, men jeg synes det var så mye, så tok bare litt. kan det skade fisken?
får jammen meg ikke håpe jeg gjør vondt værre nå da, men denne steinen og kalken. ikke lett å vite når man ikke har peiling selv. veldig godt å kunne spørre her.
Ble kanskje litt klokere, men vanskelige greier det her. Vet ikke hva verdiene mine var, men på gh testen slo det så og si ikke ut i det hele tatt. har dere peiling på hva slags "stein" det er jeg har fått med meg? kan den skade?
når det gjelder ph sa hun at den var ganske ok, men litt lavere enn den burde. (hadde et sånn fargekart hun så på, og den var liksom litt mer lik den som var hakket under det hun kalte det beste) dårlig forklaring dette.
når det gjelder fiskene jeg har, så er det:
guppy
kuhlii-ål
værål
ansictrus
borneo sucker
og en annen malle
men denne faxekalken jeg fikk med meg for å heve ph... hun sa jeg bare skulle hive oppi hele posen, men jeg synes det var så mye, så tok bare litt. kan det skade fisken?
får jammen meg ikke håpe jeg gjør vondt værre nå da, men denne steinen og kalken. ikke lett å vite når man ikke har peiling selv. veldig godt å kunne spørre her.
Postet 19.12.09 kl 00:40
Ph,gh,kh
hei på du,.
faxekalken gjør at vannet ditt blir hardere, samtidig heves ph..
kalk gjør det samme som Ph/Kh + altså gjør surt vann mindre surt og bløtt..
Gh/th + hever totalhardheten(generell hardhet).
-faxekalk blir i dag brukt i vann og vassdrag med mye sur nedbør, slik at fiskerike vann holder seg bra..
mitt kran vann er litt av det snåle slaget akkurat som ditt, 0 kh,0 Gh og ph 7.5.
som fører til at ph i akvariet kan svinge mye, derfor "må "jeg bruke kh/ph + og Gh/th+ for at vannverdiene skal være bra for bla, rekene mine.
-Før det så daua de hvergang de skulle skifte skall, det er det derimot slutt på.
Og rekene har fått flotte fine farger, noen har til og med endret farge,.. )
Eneste fiskene som faktisk syns mitt kran vann er topp er Discusene og kardinaltetraene,. de andre er mere grinete på nesen,. og derfor bruker jeg ,buffer også på disse, slik at vannverdiene holder seg bra og stabile.
faxekalken gjør at vannet ditt blir hardere, samtidig heves ph..
kalk gjør det samme som Ph/Kh + altså gjør surt vann mindre surt og bløtt..
Gh/th + hever totalhardheten(generell hardhet).
-faxekalk blir i dag brukt i vann og vassdrag med mye sur nedbør, slik at fiskerike vann holder seg bra..
mitt kran vann er litt av det snåle slaget akkurat som ditt, 0 kh,0 Gh og ph 7.5.
som fører til at ph i akvariet kan svinge mye, derfor "må "jeg bruke kh/ph + og Gh/th+ for at vannverdiene skal være bra for bla, rekene mine.
-Før det så daua de hvergang de skulle skifte skall, det er det derimot slutt på.
Og rekene har fått flotte fine farger, noen har til og med endret farge,.. )
Eneste fiskene som faktisk syns mitt kran vann er topp er Discusene og kardinaltetraene,. de andre er mere grinete på nesen,. og derfor bruker jeg ,buffer også på disse, slik at vannverdiene holder seg bra og stabile.
Postet 19.12.09 kl 00:54
Postet 19.12.09 kl 00:55
Postet 19.12.09 kl 00:59