- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Ph som stiger etter senking med syre
Ph som stiger etter senking med syre
Har en 600litersdunk hvor jeg lufter og varmer vann til vannbytter, samt justerer ph. Har ph 8-8.2 i springen, kh 1, gh 1 (har ikke fått ut av vannverket ennå hvordan de klarer få til slike verdier). Lufter vannet (med luftestein) et døgn til temp er 30 grader, tilsetter ph-senker så ph synker til 6.5. Etter et døgn er ph 7. Etter to døgn er ph 7.5. Det er ingenting i dunken som øker ph (inneholder kun luftestein og varmekolbe).
Er det normalt at det blir slik? Hva kan jeg gjøre for å beholde ph 6.5 stabilt?
Er det normalt at det blir slik? Hva kan jeg gjøre for å beholde ph 6.5 stabilt?
Postet 30.12.09 kl 10:45
Postet 30.12.09 kl 10:47
Postet 30.12.09 kl 10:54
Takk, Håvard. Du sier at de buffrer vannet. Vet du hva de bruker? Det må da være noe som ikke vises på en KH-test, for KHen ligger på 1.
Er det noe som helst som kan gjøres for å få dette mer stabilt? Kun RO-vann som hjelper?
Akvariene mine ligger under 7, men det er jo en endring i verdiene hver gang jeg har vannbytte selv om jeg senker PHen (den øker jo igjen...)
Er det noe som helst som kan gjøres for å få dette mer stabilt? Kun RO-vann som hjelper?
Akvariene mine ligger under 7, men det er jo en endring i verdiene hver gang jeg har vannbytte selv om jeg senker PHen (den øker jo igjen...)
Postet 30.12.09 kl 10:58
Postet 30.12.09 kl 10:59
Vannverket her bruker kalkgrus og marmorgrus. Vannet tilsettes CO2 for å løse opp kalken fra grusen under prosessen.
I prinsippet er det bare ro som gir kontroll på lav ph. Alternativt må man tilsette enda mer syre, men ph-senkningen blir ustabil. Jeg har rotet mye med dette selv med en 1000 liters lagringstank hvor jeg tilsatte diverse remedier inkludert amtra eikeekstrakt og saltsyre. Ph synker raskt, og kryper sakte opp igjen.
I prinsippet er det bare ro som gir kontroll på lav ph. Alternativt må man tilsette enda mer syre, men ph-senkningen blir ustabil. Jeg har rotet mye med dette selv med en 1000 liters lagringstank hvor jeg tilsatte diverse remedier inkludert amtra eikeekstrakt og saltsyre. Ph synker raskt, og kryper sakte opp igjen.
Postet 30.12.09 kl 11:03
Postet 30.12.09 kl 11:04
Da har jeg hvert fall endelig funnet ut hvorfor dette skjer! Tusen takk for informasjonen.
Så vidt jeg har funnet ut, filtreres vannet her gjennom marmorfilter. Dette er en oversikt de har på sine hjemmesider.
En annen ting jeg har lagt merke til, er at om du bruker amtra eikebarkekstrakt og senker PH, så vil den krype oppover igjen. Men om du da tilsetter amtra igjen for å senke, trenger du bare en brøkdel av den opprinnelige dosen for å senke like mye. Så jeg har prøv å gjøre det slik også, senke to ganger. Men den kryper fortsatt oppover igjen.
RO ja.. det måtte være en dyr løsning som er den eneste :p
Så vidt jeg har funnet ut, filtreres vannet her gjennom marmorfilter. Dette er en oversikt de har på sine hjemmesider.
En annen ting jeg har lagt merke til, er at om du bruker amtra eikebarkekstrakt og senker PH, så vil den krype oppover igjen. Men om du da tilsetter amtra igjen for å senke, trenger du bare en brøkdel av den opprinnelige dosen for å senke like mye. Så jeg har prøv å gjøre det slik også, senke to ganger. Men den kryper fortsatt oppover igjen.
RO ja.. det måtte være en dyr løsning som er den eneste :p
Postet 30.12.09 kl 11:11
ElinHRO ja.. det måtte være en dyr løsning som er den eneste :p
99% (eller mer) av alle akvarister greier seg fint uten ro. Det kommer an på hvor mye kontroll man behøver over vannverdiene. Selv dretter jeg de fleste malleartene mine på ph rundt 7,5 siden jeg ikke har stort nok ro anlegg i forhold til de mange store karene.
Postet 30.12.09 kl 12:23
Postet 30.12.09 kl 13:02
Håvard Støre Andresen99% (eller mer) av alle akvarister greier seg fint uten ro. Det kommer an på hvor mye kontroll man behøver over vannverdiene. Selv dretter jeg de fleste malleartene mine på ph rundt 7,5 siden jeg ikke har stort nok ro anlegg i forhold til de mange store karene.
Ettersom fiskene vokser, er friske og legger egg i hytt og pine (selv om de har hatt en tørkeperiode i det siste), tror jeg kanskje at jeg lar frustrasjonen fare og fortsetter som før. De viser jo ingen tegn på mistrivsel, og PHen i karene mine er uansett lavere enn 7 - jeg sliter bare med ustabil PH ved vannbyttene pga denne mekanismen. Bare greit å vite at det er fler enn meg som sliter med det samme, og at det er helt naturlig. Har funnet så lite info om det at jeg fikk inntrykket av at det bare er meg.
Postet 30.12.09 kl 13:08
Når jeg fyller stampen med vann for mellomlagring tilsetter jeg alltid aqualife+vitaminer og amtra eikebarkekstrakt med en gang og lar den stå i 1-2 dager før jeg måler PH igjen. Om den fortsatt er for høy har oppi mer amtra om jeg trenger det.
Om jeg må justere og ha oppi mer venter jeg en god stund igjen før jeg bruker vannet slik at det for stabilisert seg igjen.
Jeg har selv erfart at PH`n blir mer konstant da og opplever ikke noe særlig svigninger etter dette. Hverken i karrene eller i stampen
Om jeg tilsetter amtra med en gang før vannbytte derimot vil den alltid øke.
Litt knotete fortalt dette ser jeg...
Om jeg må justere og ha oppi mer venter jeg en god stund igjen før jeg bruker vannet slik at det for stabilisert seg igjen.
Jeg har selv erfart at PH`n blir mer konstant da og opplever ikke noe særlig svigninger etter dette. Hverken i karrene eller i stampen
Om jeg tilsetter amtra med en gang før vannbytte derimot vil den alltid øke.
Litt knotete fortalt dette ser jeg...
Postet 30.12.09 kl 15:12
VipsenTakk for svar! Har satt på RO-anlegget nå, får teste litt hvor mye som må til. Senker du ph'en før eller etter du tilsetter ROvann?
Siden du mellomlagrer og forbereder vannet vil jeg tro det er greiest å prøve å senke ph etter blanding av ro og kranvann. Husk at det lettere blir ph-kræsj ved bruk av ro. Enkelte tilsetter derfor natron for å øke kh.
Ro vannet går direkte i akvariene mine som har overrening til avløp. Ph senkningen skjer derfor naturlig og jevnt i akvariene. Jeg bruker en tynn slange som er flyttbar Planlegger et mer automatisert system, men jeg må løse noen problemer med kondens og drypp fra rørene.
Postet 31.12.09 kl 14:32