Innkjøring av akvarie

jeg har satt opp ett brukt akvarie på 180 liter, som jeg bruker en utv pumpe som jeg har hatt i et annet akvarie.
Men pumpen sto ubrukt i nesten 2 dager, så er jeg usikker på når det er trygt å ha fisk i? tenker på om det er noe filterbakterie igjen. pumpen har stått med vann i, men har ikke vert i gang.

Det avhenger av mange ting, som f.eks. hvilken temperatur filteret har stått lagret i disse 2 dagene, og hvor mye detritus (dritt) som var inne i filteret da det ble slått av.

I verste fall må du gjennom en full oppstartssyklus på 4 uker. Det lureste er nok å måle ammoniakk- og nitritt-nivåene i noen dager fremover for å få en pekepinn.
Alle bakteriene har dødd, så du må vaske pumpa helt rein, og så starte på nytt. Bakterier kan leve i opptil 12 timer uten sirkulasjon, men det er maks.

Kampfisk
Det avhenger av mange ting, som f.eks. hvilken temperatur filteret har stått lagret i disse 2 dagene, og hvor mye detritus (dritt) som var inne i filteret da det ble slått av. I verste fall må du gjennom en full oppstartssyklus på 4 uker. Det lureste er nok å måle ammoniakk- og nitritt-nivåene i noen dager fremover for å få en pekepinn.

ok, da er det bare å følge med på ammoniakk- og nitritt-nivåene
Bakterier begynner å dø etter en time uten sirkulasjon.. Etter 2 dager er det nok ikke noen av bakteriene som lever.
Tilfeldig bekjentskap
© Torstein Flønes
Reklame for plussmedlemskap