Ekstremt høy ph

Hei! Er i ferd med å starte opp et kar på 100 liter. Kjøpte planter for en uke siden og målte ph til 8,5 tenkte kanskje den ville gå ned etter etter noen dager. I går var jeg i akvariebutikken og spurte hva jeg kunne gjøre, han anbefalte tetra Aqua ph/kh minus. Han mente at det klarte seg med 1/2 kork. Jeg dro hjem og hadde dette oppi, men det hjalp bare minimalt. Etter å he gjentatt handlingen 4-5 ganger fikk jeg den ned i ca.7. Sjekket igjen i dag, da var den på 8,5 igjen. tok med meg en vannprøve og dro tilbake til butikken, kanskje jeg gjorde noe feil. Der målte de den til 9. De mente jeg måtte fortsette å helle oppi så ville det nok stabilisere seg etter hvert. Jeg har ikke tro på at det hjelper. er det noen som har et bedre forslag?
Høy ph
hei er det grus eller sand som inneholder mye kalk,hjelper det ikke mye å ha ph senkede middel.å pøse på med ph-kh minus middel er ikke løsningen da.finn ut om du har noen form for kalholdige produkt i akvariet.
De spurte meg i butikken om hva slaks grus jeg hadde, og mente at det ikke kunne vere den, men jeg kjøpte alt for mye så jeg kan jo prøve å putte litt i en bolle med vann og ta en vannprøve. Dersom det er dette betyr det da at jeg må bytte ut grusen, eller vil det bedre seg med tiden? Det må jo vere flere enn meg som har kjøpt denne grusen.
Hva slags grus er det du har?
Engelsk sjøsten 3-5 mm.
Legg litt grus i en bolle og tilsett en syre (f.eks eddik).
Hvis det begynner å bruse så er grusen kalkholdig.
Enkel å kjapp måte å sjekke på
Har du innvendig bakgrunn eller andre dekorasjoner i karet?
engelsk sjø stein kan inneholde ofte kalk, om den har sjellsand ol med seg.
Ja, det bruser. Da er det vel bare å begynne på nytt igjen, med ny sand og nytt vann.
Ingen dekorasjoner, bare vann grus og planter.
Med store hyppige vannbytter så vil det ordne seg.
Ingen problem det siden du ikke har fisk i karet.

Er kH verdien kjent?
Husk på at du kan redusere pH-verdien ved hjelp av CO2.
Har ikke sjekket kh verdien, kan kjøpe test for dette i morgen.
PH i kranvannet i oslo ligger på 8,2 pga at det tærer minst på røropplegget.....det er dog lav KH så bare etter ett døgn med normal fiske belastning så ender du på rundt 7..... selv om fisken du har er fisk som skal ha surere vann så gjelder dette som regel kun VF fisker ...... så ikke stress, vend heller fisken til kranvannet ditt ......og har du malawi eller taganyika fisker så er du jo nesten i mål med vannkvalitet........ Hvis du skal gjøre noen tiltak så bruk røtter eller blader egnet for å senke ph..... har selv vanskelige fisk i akvariet og eneste gangen disse ikke trives er ved lav ph...... husk i naturen så er det nesten i alle biotoper variabel ph...... nitritt og nitrat derimot er det ikke i naturen, så regelmessige vannbytter er viktigst som akvarist....

Når mat og avføring kommer i vannet så synker ph ...... Nitritt og amoniakk er surt.... PH under 6 så starter du å drepe filterbakteriene dine...
Håper du har rett, da trenger jeg kanskje ikke å tømme karet og begynne helt fra starten igjen.
Har samme vann som deg (samme kilde) .... og med rokker, discus , tropheus i dette vannet så går det helt sikkert bra for deg også..... lykke til videre ..

PS: her er ett fint produkt hvis du ønsker å senke ph på en naturlig måte

http://www.maller.no/?p=218
Ja, det finnes måter å senke ph verdien på. Jeg er bare ikke helt oppdatert, har drevet med akvarie i ca. 15 år tidligere, men hatt en pause på 26 år så jeg er vel å regne som nybegynner igjen.
bruk biltema sand den er ph nøytral
Har tømt hele karet i dag og byttet til Biltemasand. Så da er det bare og vente igjen. Blir jo et par uker lengere ventetid, men har jeg ventet i så mange år så skal jeg vel klare to uker til.
Har tømt hele karet i dag og byttet til Biltemasand. Så da er det bare og vente igjen. Blir jo et par uker lengere ventetid, men har jeg ventet i så mange år så skal jeg vel klare to uker til.
Jeg har også Oslovann og det er alt for høy ph til mine fisk. Jeg bruker cattapablader, eikeblader, orekongler -you name it, men ingen ting av dette viser noe særlig senkende effekt på PH. Har også kokt ekstrakt på dette, hatt så mye oppi karene at vannet ble mørkebrunt -også uten effekt. Men jeg liker så godt det estetiske ved å ha blader i karene, syns det er pent, så bruker det likevel Fiskene liker å gjemme seg i bladhaugene også. Dessuten avgir feks cattapa andre gode stoffer som holder fiskene friske og sunne. Jeg kjøper cattapablader på e-bay for en billig penge. Amy-Lim selger blader av meget god kvalitet. Fant ikke fram selgeren akkurat nå, skulle ha lenket til henne..

Men for å senke ph bruker jeg alltid Amtra eikebarkekstrakt. Et godt og velkjent produkt blant flere av oss på forumet som har fisk som krever lavere PH
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap