Fikk dråpetestene i dag, er det virkelig så avansert?

Hei. Fikk Testkoffert fra tetra i dag men ble litt paff når jeg satt og leste på nettet hvordan hver enkel test skal brukes.
Kanskje jeg blåser det litt opp i skyene men må jo ærlig innrømme at jeg hadde aldri trudd det skulle vært så avansert.

For det første fulgte det jo ikke med engelsk bruksanvisning. Den fant jeg inne på tetra sine sider, greit nok.

Bare for og vise dere hva jeg mener slenger jeg ut et avnsitt for og teste NO2
1. Rinse the test vial with aquarium water.
2. Fill the test vial with 5 ml of aquarium water.
3. Hold the reagent bottle containing the nitrate 1 test liquid over the test vial and carefully add 14
drops to it. Carefully shake the vial.
4. Now add 7 drops of the nitrate 2 test liquid to the vial and carefully shake it.
5. Using the measuring spoon, add 1 spoon of the test powder to the vial, close it and shake well for
20 seconds.
6. Add 7 drops from the reagent bottle containing the nitrate 3 test liquid to the vial, gently shake it
and leave it to stand for 10 minutes for the color to form.
7. Compare the shade of the liquid with the color scale and read off the measurements. When
reading the measured value, take care that the vial is kept upright and approx. one finger's
breadth away from the color scale.
8. Clean the test vial using tap water.

Skal det være så avansert for og teste kun den ene verdien? Eller er jeg heeeelt på jordet? En annen ting jeg undret på er det pulvere som skal oppi i punkt 5, her følgte det jo bare med ett fingerbøl.. Går jo sikkert tom etter 8 uker?

Den som har prøvd dette eller sitter med kunnskaper om det fyr løs og få meg til og forstå for detta var "jalla"

mvh Kenneth
Nitrattesten (NO3) er litt spesiell og endel mer arbeid med enn tester for andre verdier. Denne trenger du ikke måle så ofte med mindre du skal holde discus eller rokker.
Den viktige verdien å teste er nitrit (NO2).
Takk for svar.

Det er jo samme framgangsmåte på NH3/NH4, NO2 og O2, finner ingen ting i den engelske bruksannvisningen om hvordan jeg tester PH, NO3, KH eller GH, de to sist nevnte følger det jo ikke fargekort med en gang?

Får jo ikke lest av noen ting om jeg så så en farge???

Her er linken til den engelske brukermanualen til Tetratest Analyset

Forstår ingen ting jeg.

Kenneth
Ser det på bruksanvisningen nå, da har de endret det siden sist jeg brukte tetratester - enda en grunn til å kjøpe JBL.

KH:
5 ml vann. Tell antall dråper som må til før testvannet skifter farge (fra rødt til grønt feks - husker ikke hvilke farger som gjelder for tetra). Antall dråper tilsvarer kh-verdi.
GH:
Samme som over.
Men jeg har jo ikke noe fargekort og sammenligne med, verken på gh eller kh.. Hvis fargen blir rosa for alt jeg veit sier jo det meg null nada???

For noe jalla, detta sender jeg rett tilbake.. Går jo ikke ann og sende ut tester og ikke gi en fasit??
Svolp
Men jeg har jo ikke noe fargekort og sammenligne med, verken på gh eller kh.. Hvis fargen blir rosa for alt jeg veit sier jo det meg null nada??? For noe jalla, detta sender jeg rett tilbake.. Går jo ikke ann og sende ut tester og ikke gi en fasit??

I det den finner KHèn din så skifter den farge tvert. Og har du da puttet 3 dråper i reagens røret så har du en Kh på 3. Er jo bare å teste.. tilsett en dråpe så får du en farge, tilsett en dråpe til helt til den bytter.

Skal heller ikke være fargekart på GH og KH, så ikke rart det ikke følger med. Disse testene er enkle i bruk, kommer bare ann på hvor vanskelig den som leser den vil gjøre dem

No2(Nitrit) 5ml vann, 7 dråper av flaske 1, 7 av flaske 2...la stå i 5 min og les av fargen. Skal være lysegul

MariaT
Ser det på bruksanvisningen nå, da har de endret det siden sist jeg brukte tetratester - enda en grunn til å kjøpe JBL. KH: 5 ml vann. Tell antall dråper som må til før testvannet skifter farge (fra rødt til grønt feks - husker ikke hvilke farger som gjelder for tetra). Antall dråper tilsvarer kh-verdi. GH: Samme som over.

Enklest å se hvilke farge testen har i flaska, det er den fargen testen skal bli, når en drypper testen i vannet skifter fargen, så en og en dråpe til den oprinnelige fargen er der igjen.
Svolp
Men jeg har jo ikke noe fargekort og sammenligne med, verken på gh eller kh.. Hvis fargen blir rosa for alt jeg veit sier jo det meg null nada???

Det finnes ikke fargekart til disse to testene, man teller antall dråper oppi og ser når vannet skifter farge (holder beholderen mot en hvit bakgrunn). Om vannet aldri skifter farge (dvs den skifter ved første dråpe) har man kh/gh 1.

Søkte litt på forumet, der står det i innlegg fra slutten av 2009 at
GH går fra rød til grønn
KH går fra blått til gult
Vet ikke hvorfor det mangler en del i bruksanvisningen til analysesettet, det som mangler finner en i allefal her:
Alt det dere forteller meg nå har jeg jo ikke lest en plass. Sier ikke at dere tar feil, mener bare at hvordan skulle jeg klart og gjette meg fram til dette?

Men hvis jeg da tar 6dråper i en gh test, og den skifter farge på den syvende.. hva sier det meg?

Skal det skifte farge for hver grad den stiger, forstår det ikke?
Hva med ph da? er det samme fremgangsmåte som gh og kh?

Der er det jo fargekode?
skifter den farge etter 7 dråper, har du kh på 7. samme fremgangsmåte på gh
Digi
Vet ikke hvorfor det mangler en del i bruksanvisningen til analysesettet, det som mangler finner en i allefal her: [URLBLOCK1]

Det var litt andre boller.
Gud så sløvt og legge ut en halvferdig bruksanvisning, er jo samme tester i den kofferten som den i min bare at jeg kjøpte med litt fler. Uansett blir det jo teit at jeg må inn og rote i en annen vare for og finne en bruksanvisning på mine tester?
Sanne
skifter den farge etter 7 dråper, har du kh på 7. samme fremgangsmåte på gh

Så du teller dråper på gh/kh test og dråpen som gjør at vannet forandre farge er dråpen som sier meg det endelige tallet.

F.eks.

12 dråper, ingen farge. 13 dråper, vannet skifter farge. Vannet mitt har da en gh, evt kh på 13? (Noen som sa inn med teskje?)
Frank skrev en artikkel en gang med ordentlige beskrivelser:
Vanntest - hvorfor og hvordan?
Les den!
Det er i grunnen såre enkelt, det er noe som går helt automatisk når man bare har skjønt hvordan. Jeg kan alle utenat Ph, gh, kh, ammoniakk og nitritt og nitrat. De bruker jeg stadig vekk, og jeg kan alle utenat (antall ml testvann og antall dråper på de ulike osv)

Det virker sikkert litt uoverkommelig når du åpner en hel koffert og skal ta inn over deg en hel haug tester på èn gang. Det nytter jo ikke - ta for deg en og en, og lær deg den. Så går du løs på neste Jeg husker at jeg ikke skjønte et plukk av akkurat gh og kh selv, første gangen jeg skulle bruke dem.
mona o
Frank skrev en artikkel en gang med ordentlige beskrivelser: [B][URLBLOCK1][/B] Les den! :) Det er i grunnen såre enkelt, det er noe som går helt automatisk når man bare har skjønt hvordan. Jeg kan alle utenat ;-) Ph, gh, kh, ammoniakk og nitritt og nitrat. De bruker jeg stadig vekk, og jeg kan alle utenat (antall ml testvann og antall dråper på de ulike osv) Det virker sikkert litt uoverkommelig når du åpner en hel koffert og skal ta inn over deg en hel haug tester på èn gang. Det nytter jo ikke - ta for deg en og en, og lær deg den. Så går du løs på neste :) Jeg husker at jeg ikke skjønte et plukk av akkurat gh og kh selv, første gangen jeg skulle bruke dem.

Haha... Jeg så ut som ------> ? når jeg åpnet kofferten, og var enda mere lost etter jeg hadde lest den engelske bruksanvisningen på tetra.de. usj..
Neida, har jo aldri brukt noe annet en strips og når du får med en bruksanvisning du ikke kan lese ble det ikke mer forståelse.

Har skumlest den til frank der, skal ta og lese den skikkelig nå og etter og ha fått alt inn med teskje så virker jo testene greie. Det jeg stilte meg så undrende til var på f.eks NO2 testen der du måtte dryppe, riste, dryppe, riste, ha i støvet fra fingerbøllen for og så vente 10 min og så sjekke ?!

hehe.. Det går seg til. Takk for svar folkens!

mvh Kenneth
Tilsetter dere pulver i testene deres?? Jeg har et master testkit, og jeg tilsetter kun dråper for alle testene. Nitrattesten er en smule mer arbeid enn de andre, men kun fordi den skal ristes et helt minutt før man tilsetter væske nummer to.
Hei, hva kostet den kofferten med tester fra Tetra?
Jeg har kjøpt løse hittil, men lurer på og invester i hele kofferten, da det virker enklere
Dropp kofferten til tetra..
Fikk den i dag og jeg syntes ikke det var noe greier. Mange snakker varmt om JBL sin test. Kanskje du skal prøve den i stede? Snakk med noen som har prøvd begge..

Under NO2 testen i punkt 5 står det at du skal tilsette pulver med den derre teskje lignende greia.
Ok, da dropper jeg den, har de fleste testene løse uansett.
Jeg tester PH, KH,GH,NO2 og NO3 regelmessig, er det noen som har erfaringer med flere tester som jeg burde ta også?
Målte nå med dråpetesten, karet har gått i 2 uker og 5 dager.

PH : 8.5
KH : 5
GH : 6
NH3/NH4: 0-0.10 mg/l
NO2 : 1.0 mg/l
NO3 : 25 mg/l
O2 : 11 mg/l

Det var ikke CO2 test i denne dyreste kofferten, det var jo litt rart??
menmen, her er hvertfall verdiene.. Mener at jeg har gjort det riktig. Noen innspill? Karet har gått i 2uker og 5dager.

mvh Kenneth
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap