Gh=20, kh=0 og ph=6,2 - hva skyldes dette?

Karet står på innkjøring og er helt nytt. Det er på 28l og har akvastabil grus, fire planter, ei lita mangroverot, 1 stein kjøpt på dyrebutikk, 1 kalkstein kjøpt på dyrebutikk, noen små runde steiner som jeg fant sommeren 1996 og som jeg har gjemt til jeg en gang skulle ha akvarie... Alt har vært i vann før jeg satte det inn i karet.

Etter 2-3 dager med filteret i gang er verdiene unormale: GH=20, KH=0 og PH=6,2. Disse verdiene har sunket på de 2-3 dagene. Hva kan dette komme av?

Vil de endre seg i løpet av innkjøringsfasen på 4-8 uker, eller må jeg modifisere vannet? Hvordan går jeg fram?

Jeg tenker å ha 1kampfisk, 1 antennemalle, og noen neontetra. Alle disse kan gjerne ha rundt 6.0 i PH såvidt jeg har lest, så PHen går jo faktisk greit i dette tilfellet.

Hva gjør jeg med GHen?

Ellers har jeg ikke hatt lyset på i karet enda. Ville ikke være så hard mot plantene i starten. Karet holder 22-23 grader, men har bestilt varmekolbe som jeg skal sette inn. Kan disse faktorene ha noe å si for verdiene?
Hva var verdiene før de ble unormale?

Årsaken til at GHen er høy, kan kanskje være pga kalksteinen.
Hei

En ny rot kan få PH til å synke i begynnelsen. En gang kjøpte jeg en ny rot og la den i karet, plutselig hadde jeg en PH på 5... spesielt med så lav KH kan du få ustabil PH, så den bør du følge med en stund, evt. vurdere å tilsette natron (vanlig natron du kjøper på butikken i bake-avdelingen) for å øke KH. Merk at dersom du øker KH vil også PH øke, da disse to henger sammen.

Skal du endre vannverdier f.eks ved hjelp av natron er det viktig at du prøver deg frem til riktig dosering i en bøtte først, slik at du ikke skaper ubehagelige, brå endringer for fiskene den dagen de kommer.

GHen din er så høy på grunn av kalksteinen. Kalkstein øker nemlig GH. Tar du ut denne og bytter vann noen ganger, vil GH synke. antar her at du har vann fra et vannverk. Har du brønn, er det mulig at GH er høy i utgangspunktet, selv om kalksteinen neppe gjør saken noe bedre.

Litt utenfor temaet, men 28 liter er ikke spesielt stort, og personlig synes jeg du planlegger for mange fisk i karet. neontetra er ikke så store, men de vil være i stim, og er aktive svømmere. De trenger derfor litt plass. Men karet er greit nok til en kampfisk
Mangel på lys og varmekolbe har ingenting å si for vannverdiene dine, men plantene vil sette stor pris på lys. De trenger det for å utøve fotosyntesen. Uten lys for lenge vil de bli brune, stygge og dø (men det tar en stund, altså)
Verdiene før...
PH var ca 7 i starten og GH var mellom 3-7. GH har steget gradvis på disse 2-3 dagene.

Tenkte at vannet kanskje ble surere pga mangroverota.

Kan kalksteinen heve GHen så mye? På dyrebutikken sa de at det var veldig viktig med kalkstein i vannet.
Ja, den kan nok det, spesielt med tanke på hvor lite karet er. Samme steinen i 200 liter vann hadde neppe gjort samme utslaget

Du må nok ta det dyrebutikker sier med en god dose salt. Om hvorvidt kalkstein er viktig i et akvarium kommer helt an på hva slags fisk/dyr du skal ha der. Skal du ha snegler, eller et kar med fisk fra Malawisjøen i Afrika, kan kalkstein være greit, siden disse vil ha høy GH. Men skal du ha kampfisk eller fisk fra Sør-amerika, er kalkstein unødvendig - ja egentlig uønsket - fordi disse fiskene vil ha så bløtt vann som mulig.
Hva gjør jeg nå da?
Kan jeg bare ta ut steinen og vil det rette seg inn igjen da etterhvert, eller må jeg bytte ut alt vannet nå snart?

Hardheten virket jo grei i starten da den var på 3-7, så jeg har stusset over dette.

Åse Britt Larsen
Kan jeg bare ta ut steinen og vil det rette seg inn igjen da etterhvert, eller må jeg bytte ut alt vannet nå snart? Hardheten virket jo grei i starten da den var på 3-7, så jeg har stusset over dette.

ElinH
GHen din er så høy på grunn av kalksteinen. Kalkstein øker nemlig GH. Tar du ut denne og bytter vann noen ganger, vil GH synke.

Der har du svaret på det.

Vil også si meg enig med Elin i et akvariet ikke er stort nok for de fiskene du skriver. En kampfisk i en 28L går greit, men ancistrus og neontetra trenger større plass. Du kan jo ha f.eks. en kampfisk og noen søte, små Otocinclus?
Du kan ta ut steinen, men du må nok ta noen vannbytter fremover for å få ned GHen. Du trenger ikke bytte alt vannet på en gang, du kan jo ta 50% vannbytter noen ganger i tiden før karet blir innkjørt. Det spiller jo ingen rolle nå som det er uten fisk. Men verdiene bør ha stabilisert seg før fisken kommer. Det er stressende for fisk med stadig skiftende verdier
:)
Vannet er fra vannverket. Målte verdiene i vannet før jeg hadde det i karet og da er PH litt surere enn nøytralt. GH var da 4 tror jeg.

Jeg er litt usikker på antall fisker og slikt i karet. Begynte med at jeg ville ha en kampfiskhann alene i karet, men hørte fra flere at jeg burde ha noe mer enn det. Hva kan være lurt å sette sammen. Snegler? Eller en annen type fisk som kan være der og gjøre en nytte? Ancistrus spiser jo en del alger, og jeg har fire forskjellige planter i karet, men dog ikke så store planter da!
:)
Stine Sofie
[QUOTE=Åse Britt Larsen]Kan jeg bare ta ut steinen og vil det rette seg inn igjen da etterhvert, eller må jeg bytte ut alt vannet nå snart? Hardheten virket jo grei i starten da den var på 3-7, så jeg har stusset over dette.

ElinH
GHen din er så høy på grunn av kalksteinen. Kalkstein øker nemlig GH. Tar du ut denne og bytter vann noen ganger, vil GH synke.

Der har du svaret på det.

Vil også si meg enig med Elin i et akvariet ikke er stort nok for de fiskene du skriver. En kampfisk i en 28L går greit, men ancistrus og neontetra trenger større plass. Du kan jo ha f.eks. en kampfisk og noen søte, små Otocinclus?

Kan du sende meg link til Otocinclusene i fiskebasen. Det var så mange forskjellige at jeg blir jo helt forvirret. Hehe. Takk for gode tips.
Det absolutt beste var om du holdt deg til noen snegler som algespisere og lot en staselig kamfisk få regjere karet alene. 28 liter er ikke store karet. Det er jo ikke 28 liter heller, når du trekker fra plassen som opptas av bunnlaget, innredning og planter. En ting er at fiskene må "trekke kølapp" for å ta en runde i karet, en annen ting er at karet er svært sårbart for endringer i vannkvalitet. Når det er få liter å gå på, skal det mindre til før en eller annen verdi slår kollbøtte
Takk for tips!
ElinH
Det absolutt beste var om du holdt deg til noen snegler som algespisere og lot en staselig kamfisk få regjere karet alene. 28 liter er ikke store karet. Det er jo ikke 28 liter heller, når du trekker fra plassen som opptas av bunnlaget, innredning og planter. En ting er at fiskene må "trekke kølapp" for å ta en runde i karet, en annen ting er at karet er svært sårbart for endringer i vannkvalitet. Når det er få liter å gå på, skal det mindre til før en eller annen verdi slår kollbøtte :)

Tanken min var å anskaffe en kampfisk. Synes de er veldig flotte og praktfulle. Fikk helt vondt da jeg var på dyrebutikken og så at de hadde putte de nedi omtrent en liten kopp av et kar (ca 0,5-1l) og solgte de for 3-400 kr. Huff. Det er ikke mye dyrebehandling. Men en kampfisk alene i ca 20l må jo kunne trives bra!

Hva slags snegler er bra? Eplesnegler eller jegersnegler er de eneste jeg har kjennskap til...

Dette er den mest informative tråden jeg har lest på de månedene jeg har vært medlem!!!

Vel... eplesnegler er jo nydelige, da de kommer i så mange forskjellige farger. De er jo ikke bare nyttige, men utrolig dekorative på samme tid. Så sånn sett ville jeg ikke nølt med å skaffe et par pene eplesnegler. Men, de er avhengige av litt høyere GH på grunn av skallet. Skal du ha disse, burde du prøve å legge deg på rundt 8 i GH. Det er et kompromiss som heller ikke kampfisken din vil ha noe problem med - så lenge du sørger for å holde verdiene stabile.

Med en slik nøyaktighet når det gjelder GH, er det en bedre løsning å bruke pulvertilsetning fremfor en kalkstein. med pulver kan du finne en dose som passer karet, så slipper du ukontrollert økning slik du har fått med kalksteinen.
Et eksempel på slik pulver ser du her.

3-400 kroner for en kampfisk var i overkant mye. I Stavanger koster de under hundrelappen. Heller nærmere femti. Sjekk Kr. sand.
Takker og bukker!
ElinH
Vel... eplesnegler er jo nydelige, da de kommer i så mange forskjellige farger. De er jo ikke bare nyttige, men utrolig dekorative på samme tid. Så sånn sett ville jeg ikke nølt med å skaffe et par pene eplesnegler. Men, de er avhengige av litt høyere GH på grunn av skallet. Skal du ha disse, burde du prøve å legge deg på rundt 8 i GH. Det er et kompromiss som heller ikke kampfisken din vil ha noe problem med - så lenge du sørger for å holde verdiene stabile. Med en slik nøyaktighet når det gjelder GH, er det en bedre løsning å bruke pulvertilsetning fremfor en kalkstein. med pulver kan du finne en dose som passer karet, så slipper du ukontrollert økning slik du har fått med kalksteinen. Et eksempel på slik pulver ser du [URLBLOCK1].

Det var et bra tips. Jeg synes også snegler er fine! Det kan funke det. Jeg har bare sette sånne lyse gul/brune eplesnegler... Skal sjekke ut litt mer på sneglebasen!
Pris på kampfisk
Rody
3-400 kroner for en kampfisk var i overkant mye. I Stavanger koster de under hundrelappen. Heller nærmere femti. Sjekk Kr. sand.

De kostet sikkert 3-400 kr pga de stod i et lite glassbur på 0,5-1liter som fulgte med i prisen sammen med en plante...

Jeg var innom en lokal fiskebutikk en halv time fra her jeg bor. Der kosta alle kampfisk 89 kr. De blå er finest. Kan ikke se seg mette på de altså. Hannene er finest synes jeg. Mest praktfulle.
Gh sank fra 20-14 i går! :)
Dette kun med et 50% vannbytte av ca 20l (dvs en bøtte vann)!
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap